/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Spilleregler til Korsbæk Matador
Fra : hjkofoed
Vist : 7761 gange
100 point
Dato : 17-02-11 22:44

Min viv har "loppet" et Korsbæk-Matadorspil, desværre manglede spillereglerne.
Er der nogen, der kan give mig et link eller skanne dem og sende mig det pr mail?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-02-11 23:02

Håber i kan bruge dette??

Penge må der til

Hver deltager skal modtage 30.000 kroner af banken. I starten af spillet vælger man den, som skal være bankør.

Pengene fordeles på følgende måde:

To sedler a 5.000

Fem sedler a 2.000

Syv sedler a 1.000

Fem sedler a 500

Fire sedler a 100

To sedler a 50

Banken beholder resten af pengene og skøderne, de grønne huse og de røde hoteller.

Herfra udgår al handel med ovennævnte, mens leje og indbyrdes salg af grunde foregår spillerne imellem.

Banken må naturligvis gerne veksle. Udbytter fra 'prøv lykken kort' udbetales af banken, og bøder indbetales hertil.

Spillet er i gang.

Alle begynder fra feltet start.

Slå eventuelt om, hvem der skal begynde. Højeste antal øjne begynder.

Første spiller kaster to terninger og flytter sin brik fremad, så mange felter, som øjnene viser.

Når du lander på en fri grund

Hvis en spiller lander på en grund, som ingen endnu ejer, har han mulighed for at købe den af banken. Det gøres med det samme og skal gøres, inden turen går videre.

I første runde på spillebrædtet er det ikke tilladt at købe grunde. Man må altså først købe grunde, når man igen har passeret start-feltet.

Ønsker spilleren ikke at købe, skal grunden omgående på auktion. Det vil sige, at de andre spillere skal byde på den.

Højestbydende får grunden og betaler til banken.

Budsummen begynder ved den pris, som står på grunden.

Når du lander på en andens grund

Her skal du betale leje.

Prisen står på modspillerens skøde.

Ejer modspilleren alle grundene i den pågældende farve, bliver lejen fordoblet, hvis der ikke står huse på.

Er der huse eller hoteller på grunden, ses prisen på samme måde på skødet.

Du skal betale med det samme.

Modspilleren må ikke give kredit.

Prøv lykken

Lander du på 'prøv lykken', tager du det øverste af "prøv lykken"-kortene, som skal ligge midt på pladen.

Du kan ikke undslå at gøre det.

Når handlingen på kortet er udført, skal kortet lægges tilbage i bunden af bunken.

Det gælder dog ikke, hvis det er en benådning fra fængsel.

Hvis det er det, gemmer spilleren kortet, til der skulle blive brug for det.

Indkomstskatten

Det er næsten det mest forhadte felt, du kan lande på.

Som det viser, skal man betale 4.000 kroner eller ti procent af sine samlede værdier.

Det vil sige værdier af skøder, huse, hoteller og kontant beholdning.

Ifølge reglerne skal du vælge betalingsmåde, inden du begynder at tælle dine værdier op.

Ekstra kast

Hvis du slår to ens terninger, har du ret og pligt til et ekstra kast.

Du skal først udføre det felt, du i første omgang lander på.

Derefter skal du kaste igen.

Det kan være aldeles dyrt et stykke inde i spillet, hvis du er havnet på en del af brættet, hvor modspillerne dominerer.

Hvis du skulle være så uheldig at kaste to ens tre gange i træk, må du ikke rykke tredje gang, men skal gå direkte i fængsel.

Ind og ruske tremmer i fængslet

Du kan komme i fængsel på tre måder.

Hvis du lander på 'De fængsles'-feltet, trækker et lykkekort, som sender dig derind, eller hvis du slår tre ens i træk.

Du kan komme ud igen på tre måder:

1) Når du er fængslet, og det bliver din tur, gælder

det om at slå to ens. Nogle spiller med, at du må kaste tre gange i træk, men det er ikke en autoriseret regel. Slår du to ens, rykker du det antal pladser, som øjnene viser, og har derefter et ekstra slag.

Lykkes det ikke efter tre omgange at slå to ens, må du betale en bøde på 1.000 kroner og rykke det antal pladser, som sidste slag gav.

Du skal altså ikke slå igen.

2) Har du et benådningskort, kan du slippe ud af fængslet, så snart det bliver din tur igen.

Korten lægges tilbage i bunden af bunken med lykkekort.

3)Du kan betale 1.000 kroner, inden du kaster, når det bliver din tur.

Derefter er du i spil som normalt

Den, som er fængslet, har ret til at købe grunde, som kommer på auktion.

Hus og hotelkøb og indbyrdes handel

Når du har tre grunde i samme farve, må du investere i fast egendom.

Prisen står på skøderne.

Der skal bygges jævnt.

Det vil sige, at det første hus, kan du sætte på den grund, du har lyst til. Men inden du sætter hus nummer to på samme grund, skal der være et hus på de andre.

Inden du må købe hotel, skal der stå fire huse på alle grundene i gruppen.

Husene afleveres til banken.

Hvis du virkelig er en matador og går direkte til hotelkøb, koster hotellet fem gange prisen på et hus.

Kommer du i økonomiske vanskeligheder, kan du sælge bygningerne til banken, men du får kun halvdelen af den pris, du har betalt.

Det er tilladt at handle grunde indbyrdes, spillerne imellem, til den pris, man kan blive enige om.

For eksempel kan man godt bytte grunde.

Er der bygget på grundene, skal bygningerne sælges til banken, inden handlen bliver gennemført.

Pantsætning

Som spillet glider frem, sidder der med garanti nogle, som ikke kan betale for en hotelregning, og så må man pantsætte.

Man kan kun pantsætte ubebyggede grunde til banken, så hvis der er bygninger, skal de sælges til banken først.

Du beholder skødekortet men vender det med bagsiden opad.

Banken udbetaler den værdi, som står der.

Når du igen kommer til penge og vil hæve pantsætningen, betales beløbet plus ti procent i rente.

Vil du sælge en pantsat grund, skal pantsætningen betales af den nye ejer.

Er din grund pantsat, kan du ikke kræve leje af dem, som lander der.

Spidsfindigheder

Spillerne må ikke låne penge til hinanden.

Det kan være fristende at stille et lille lån, så spillet kan køre videre, men de autoriserede regler forbyder det.

Det gælder jo om at mose de andre ud i det økonomiske dødvande.

Glemmer man at kræve leje af en modspiller, taber man sin ret, når nummer to efter ham har kastet.

Man har altså lidt tid at komme i tanker om det endnu.

Hvis du pludselig står i den situation, at du skylder mere, end du ejer - alt indberegnet - er du gået fallit, og du skal overdrage smulerne til din kreditor, og du går ud af spillet.

Dog skal du sælge dine huse først, men mon ikke de allerede er solgt på dette tidspunkt.

Selvopfundne regler

Nogle spillere, mig selv inkluderet, har selv opfundet nogle regler, som alle sammen har til formål at forlænge spillet.

Det strider mod spillets formål, men pyt, her kommer de:

1)I stedet for at betale bøder til banken, lægges pengene på parkeringsfeltet, og det heldige asen, som lander der, scorer hele puljen.

2)Hvis du lander direkte på startfeltet, fordobles startpengene, det vil sige, at du scorer 8.000 kroner.

De er ikke officiele regler.

http://www.ask-alex.dk/vis/Haandbogen/L-oslash%3Bst-og-fast/matador-spilleregler-/0/6870

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-02-11 23:11

Tak for dit store arbejde, og undskyld, at jeg ikke var tydelig nok.
Den korrekte titel på spillet, jeg søger er:

"MATADOR
Et spørgsmålsspil om Korsbæk".

Det indeholder en spilleplade, nogle brikker og to forskellige terninger, og det er udgivet af (men desværre også udsolgt fra) alga og DR

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 19-02-11 06:45

Hej igen

Jeg kan desværre kun finde dette

TIPS: Kombiner spørgsmålene fra Matador og Korsbækspillet

Da spørgsmålene i de to spil er inddelt i de sammen fem kategorier og fire sværhedsgrader, er det muligt, at bruge spørgsmålene fra Matador i Korsbækspillet og omvendt.. På den måde kan man puste liv i sit gamle spil og udvide mulighederne i det nye. Generelt er niveauet i Matador lettere end i Korsbækspillet, så en kombination af spørgsmålene vil give mulighed en bedre mulighed for at lade deltagere med vidt forskellige Matador-kundskaber spille mod hinanden.

Hvis man i Korsbækspillet ønsker at bruge spørgsmålskortene fra Matador, skal man, hver gang en deltager lander på et spørgsmålsfelt slå med terningen (1-4) for at afgøre, hvilket af de 4 spørgsmål fra kortet, der skal læses op og gættes. Svarer en deltager rigtigt på spørgsmål 1, belønnes vedkommende med 10 kroner, spørgsmål 2 giver 20 kroner, spørgsmål 3 giver 50 kroner og spørgsmål 4 giver 100 kroner.

Hvis man i Matador ønsker at bruge spørgsmålene fra Korsbækspillet, skal man inden start vælge, hvorvidt man ønsker at spille med spar-, ruder-, hjerter- eller klør-spørgsmålene. Når man lander på et spørgsmålsfelt med terningeslaget 1 skal man, finde et spørgsmålskort til værdien 10 kroner (påtrykt bagsiden af kortet), til slaget 2 skal man bruge 20-kronerskortene, til slaget 3 skal man bruge 50-kronerskortene og til slaget 4 skal man bruge 100-kronerskortene. OBS! Det kan anbefales at sortere spørgsmålskortene fra Korsbækspillet (inden for de 5 kategorier) efter værdi før spillets start.

Da de forskellige spørgsmålskategorier – som er fælles for de to spil – desværre ikke har de samme farverkoder, skal man hvis man bruger kortene fra Korsbækspillet i Matador være opmærksom på følgende:

Beskrivelse af kategori:
Korsbækspillet
Matador

Handlingsrelaterede spørgsmål fra 1929-1934
Orange
Blå

Handlingsrelaterede spørgsmål fra 1934-1940
Grøn
Rød

Handlingsrelaterede spørgsmål fra 1940-1947
Blå
Grøn

Spørgsmål om skuespillere og de øvrige folk bag serien
Rød
Gul

Diverse spørgsmål med tilknytning til serien
Brun
Lilla

http://www.sandrewmetronome.dk/matadoronline/tidende/050925_braetspillets-matadorer.htm

Godkendelse af svar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-02-11 18:33

Tak for svaret Nordsted1.
Superlink, havde selv googlet, men ikke fundet dette. Mange tak