/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
open office
Fra : js270630
Vist : 1661 gange
100 point
Dato : 17-02-11 16:34

Min computer gik ned med flaget, og jeg måtte begynde helt forfra med Windows 7 på en helt ny. På den gamle havde jeg Microsoft Office, men den røg så også. Nu har jeg valget mellem at købe den igen eller vælge Open Office. Jeg beder om et godt råd fra nogen, som kender begge dele og som vil forklare +/-. Der er jo en del penge at spare, og mit behov er bare almindelig tekstbehandling og det, der svarer til Excel.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-02-11 16:44

Citat
og mit behov er bare almindelig tekstbehandling og det, der svarer til Excel.

Så er det helt fint med OpenOffice, det kan også gemme i MS formatet så det kan bruges på andre pc'er der kun har MS Office

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-02-11 16:45

Hejsa.
Jeg bruger aldrig andet og så er den gratis.
http://da.openoffice.org/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-11 17:02

For almindelige brugere er der stort set ingen forskel.
Du lærer hurtigt at bruge OpenOffice.
Filer / billeder / alm. regneark / word dokumenter kan åbnes i OpenOffice.
Og det bedste er at du kan gemme som om det er eks. et word dokument, så alle kan se og rette det du har lavet.
Der følger også lidt andre officeprogrammer med.
http://billedeupload.dk/photo/2011-02/db8bd31f/OpenOffice.jpg.html

Nyeste udgave på Dansk hentes her:
http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Da.Download

Klik på windows lige under Hent dansk OpenOffice.org 3.3.0. (hvis det er windows du har)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-11 17:22

Citat
På den gamle havde jeg Microsoft Office, men den røg så også. Nu har jeg valget mellem at købe den igen
hvis du har købt en gang, kan den så ikke bare bruges på den nye computer? Du har sikkert en CD med programmet og licens koden som du skal bruge når du installerer.
Bare et måske forslag fra en som helst bruger gratis programmer og er glad for Open Office, jeg har ingen erfaring med at flytte/bruge Microsoft Office på en ny computer

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 17-02-11 17:41

Til o.v.n.! Nixen bixen! Mit købeprogram hed "Home and Student". Et stykke pap med en engangs-installationskode. Sådan. De er sgu kloge nok hos Microsoft! Og jeg har ikke umiddelbart lyst til, at de skal tage røven på mig på den måde. Jeg har ikke noget imod at betale for varen - helt o.k. Men at skulle betale for det samme en gang til - det er sgu bare for meget.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-11 17:48

Open Office er et udmærket program, jeg har læst om studenter som mente ikke at kunne følge med udviklingen fordi skolen havde valgt den gratis Open Office i stedet Microspft Office som de mente kunne langt mere, jeg ved det ikke kender ikke Microsoft Office:
http://www.comon.dk/nyheder/open-office-er-mega-traelst-1.276842.html
det er ikke min menig om programmet, det er bare for at du kan både + og måske - ved Open Office

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 17-02-11 17:52

Så findes der også libreoffice som gratis mulighed....

http://da.libreoffice.org/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-11 18:51

CharlotS > libre office er også OpenOffice - men bare den gruppe som servicerede OpenOffice, som hoppet ud for sig selv fordi firmaet SUN ikke gav dem frihed til at udvikle......lidt sørgeligt.

Men det er endnu det samme program, som jeg er orienteret.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 17-02-11 19:10

Jeg har også "Home and student" (2003) og det kan bruges 3 gange
- altså installeres på 3 computere. Måske kan du også det?

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 17-02-11 19:44

Eyvind jeg har bare læst lidt her og der, men f.eks.
Citat
En rad Linuxdistributioner har ställt sig bakom Libreoffice. Du hittar Libreoffice bland annat i nästa versioner av Ubuntu, Fedora och Opensuse.

... forskellen er nok ikke så stor endnu.... har jeg bl.a. læst mig til her:http://techworld.idg.se/2.1014/1.365307/libreoffice-slar-mot-openoffice-pa-deras-egen-planhalva

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-11 20:39

Ja CharlotS - jeg har også kun læst hist og pist.
Det passer meget godt med at ubuntu vil holde sig til Libreoffice, for de er vist ikke så gode venner med SUN, og det er vel årsagen til at ubuntu ikke leverer Sun Java med i ubuntu. Den kan dog nemt hentes via ubuntu installation. Det er nemlig nødvendigt med Java fra sun for at kunne køre netbank med NemID både i windows og Linux ubuntu.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 17-02-11 20:42

'One license allows for installation on as many as three computers**'
citat fra http://store.microsoft.com/microsoft/Office-Home-and-Student-2010/product/C7A370CA
under help me decide.
Du kan installere på 2 pc'er mere!
Du kan sagtens lære at bruge open office, men havde jeg valget tog jeg selv MS Office.
Du kan jo bare prøve om du kan finde dig i at anvende open office og gemme alt du bruger i .doc og .xls o.s.v.
Så kan du altid vende tilbage til din MS Office igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-11 20:50

Endelig kan begge office køre ved siden af hianden uden problemer.
Og så har OpenOffice noget der hedder formel hvor man vist kan arbejde på en brøkstreg.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 17-02-11 21:00

Eyvind, jeg fandt lige denne artikkel....

Tio största händelserna inom öppen källkod 2010

-->Java i kris ..... rul ca. 1/4 ned på siden
http://techworld.idg.se/2.2524/1.361917

,,,, det forklarer jo lidt

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 17-02-11 23:14

OpenOffice helt klart.

Men gør dig selv den tjeneste at huske at der er forskelle, og det er fordi OO jo ikke er en MSO klon.

Tastekommandoerne kan være lidt forskellige. F.eks. Backspace i OO calc i stedet for Delete i Excel. Den slags.

Ikonerne er også anderledes. Det er de små ting, som kan irritere i starten.

Prøv det, sæt dig ind i det du skal bruge. Og nyd at det er gratis

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 18-02-11 11:28

Libris laver en god bog om Open office

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-02-11 20:53

Citat
som hoppet ud for sig selv fordi firmaet SUN ikke gav dem frihed til at udvikle......lidt sørgeligt
bare en lille rettelse: Open Office og folkene bagved havde det fint da det var Sun som formidlede programmet, det var dengang at Sun blev opkøbt af Oracle at der opstod spittelse og nogle forlod Oracle for at udvikle Libre Office
Det har ikke noget at gøre med Sun java i Ubuntu og andre styresystemer, Windows har heller ikke Sun java fra start og der er den også nødvendig for at benytte NemID og netbank

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 27-02-11 00:36

Ja allerførst: min Home and Student 2010 kan kun installeres 1 gang. Jeg prøvede nu alligevel - men nej. Så prøvede jeg at installere Open Office. Selve installationen kører tilsyneladende godt nok, men når den så er kørt færdig, er der ingenting. Der må vel være et eller andet i systemet, der blokerer - eller hva'? Det undrer mig så bare, at der ikke meddeles noget om det på skærmen. ---

Jeg har bestilt den omtalte bog fra Libris, men den er ikke kommet endnu. I mellemtiden ligger det hele stille. Er der en her, som kan forklare, hvorfor installationen mislykkes? Jeg ved meget lidt om den slags.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-02-11 09:38

Der står følgende om Home and Student 2010

"Én licens giver mulighed for installation på op til tre computere"

på denne side http://emea.microsoftstore.com/europe/da-DK/Microsoft/Office-til-Hjemmet-og-Studiet-2010-%28Dansk%29

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 27-02-11 09:39

Download sådan. indtast følgende i adresselinien:
da.openoffice.org
vælg Windows
når programmet er hentet dobbeltklik på installationsfilen
følg vejlidningen der er på skærmen.

sådan mener jeg det er.

Filformater:
Når du er kommet i gang.
funktioner - indstillinger - + tegnet ved siden af indlæs gem og tast generelt - under Dokumenttype vælg tekstdokument- Derefter vælger du Microsoft Word 97/2000/Xp under valgmuligheden Gem altid som.

Derefter kan filerne altid bruges i MS office.

Hvis du kender en dygtig PC nørd, vil han hvis harddisken ikke er helt ødelagt, kunne kopiere programmerne herfra over i den nye, hvis i tager harddisken ud af den gamle maskine.
Det tror jeg kan lade sig gøre der kommer nok flere gode forslag, fra PC folket i dagens løb.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-02-11 23:06

Citat
Er der en her, som kan forklare, hvorfor installationen mislykkes? Jeg ved meget lidt om den slags.
Det kan kun blive et gæt: Du har glemt at med Windows 7 skal man højre klikke og klikke på Kør som administrator, hvis du har dobbelt klikket som vi gjorde i Windows XP så mislykkes installationen, håber det lykkes for dig

Kommentar
Fra : Klaudi