/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Arbejdsskade-arbejsskadeanmeldelse
Fra : TanteAnne
Vist : 1143 gange
100 point
Dato : 17-02-11 12:01

Jeg har en svigersøn som fik elevplads i et catering firma, uheldigvis får han en arbejdskade 1 måned efter han er startet, han skulle ordne kyllinger en hel dag, et uvandt arbejde og får forfærdelig ondt i sin højre underarm efter. Han går til læge som ordinere smertestillende medicin og ro i armen, da armen er hævet og han har fået en betændelses tilstand, min svigersøn melder sig syg, men der er ingen bedring i armen så til læge igen som sender ham videre til fysioterapeaut.
Nu er der gået en måned og han er blevet fyret, han var jo stadig inden for de 3 måneders prøvetid og som arbejdspladsen sagde man kan jo ikke være sikker på det ikke kommer igen, det skal siges at min svigersøn har aldrig haft noget med sin arm før, og fysioteraupeauten siger det højst sandsynelig ikke vil komme igen.
Mit spørgsmål er om en arbejdsplads kan nægte at skrive en arbejdskade anmeldelse? det vil de nemlig ikke. Det med at fyre ham er de vist berettiget til da det jo er sket inden for prøvetiden, men virker ikke som en god arbejdsplads synes jeg.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-02-11 12:21

En arbejdskade skal anmeldes ..når den sker ...ikke efterfølgende.

Arbejdsgiver har pligt til at videreformidle skaden til Arbejdsmarked skadestyrelsen/ Arbejdstilsynet:

http://www.at.dk/

Dér ka' du finde mere information!

Yderligere juridisk hjælp kan du/I evt. finde hér:

http://www.bonnor-law.dk/privatret/erstatogforsikring.html?gclid=CJXTzqWMj6cCFcKIDgod8ERgdA

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-02-11 12:24

Ps. TanteAnne -> Reglerne finder du hér: http://www.at.dk/da/REGLER.aspx
Siden hos Arbejdstilsynet er nu også en smule uoverskuelig !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-02-11 13:09

Jeg synes ikke at den betændte arm hører under en decideret arbejdsskade, nærmere en overstrengelse pga uvant arbejde, på fod med at mange får infiltrationer.

En arbejdsskade er noget hvor der kan komme mén, og det har fysioterapeuten jo allerede sagt at der ikke vil komme. En evt. méngrad bliver vurderet efter et år, så hvis din søn stadig har problemer der, så er det noteret i lægens journal og kan genoptages.. mén skal være over 5% for at man får noget udbetalt

Og jow firmaet har loven på sin side når de fyrer i prøveperioden - det er jo bl.a. derfor man har en prøveperiode

Rigtig god bedring til din søn - sådan noget øv

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-02-11 14:17

Ingen burde i dag blive sat til det samme arbejde hvor de samme 10 bevægelser bruges en hel dag, her burde han have forespurgt om en intern arbejdsrotation så der blev 2-3 timers anderledes arbejde da armen begyndte at værke.
Årsagen kunne også være sløve knive med temmelig u-ergonomiske håndtag.

En sikkerhedsrepræsentant på stedet kunne have grebet ind.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 17-02-11 17:01

En arbejdsskader er en pludselig udefrakommende påvirkning af ens legeme. Det ser ikke ud som om, at det er tilfældet her.

En betinget arbejdsskade kan være pga. af gentagne bevægelser som udvikler sig - fx er nogle museskader blevet godkendt.

En arbejdsskade SKAL altid anmeldes. Enten af arbejdsgiveren, sikkerhedsmiljørepræsentanten (tidligere sikkerhedsrepræsentant) eller af ens læge.

Spørgsmålet er, om det er sket under arbejde, eller har pgl. lavet noget inden arbejde, som kunne overanstrenge armen osv. Iøvrig skal der være minimum 5% mén skade, eller 15% erhvervsudygtighed, for at få erstatning.

Hvis andre ikke vil skrive en anmeldelse, så lad hans egen læge gøre det.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-02-11 17:23

Citat
lad hans egen læge gøre det.

Og efter min mening, burde det allerede være sket. Ellers enig i Alkas kommentar.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 17-02-11 17:25

Alternativt har man jo en fagforening til den slags -

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-02-11 17:45

Citat
En evt. méngrad bliver vurderet efter et år, så hvis din søn stadig har problemer der, så er det noteret i lægens journal og kan genoptages

Når sønnen har opsøgt sin læge - og det har han jo - så står det allerede i journalen, og ingen kan rende fra det, hvis der er et varigt mén.... og mén udregnes tidligt et år efter "skaden" er opstået

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 04-04-11 15:14

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-04-11 16:15

Selv tak TanteAnne