/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
DF, m. fl. ytringsfrihedens forsvarere?
Fra : vagnr
Vist : 1273 gange
100 point
Dato : 17-02-11 09:14

Under Muhammedkarikatursagen har Dansk Folkeparti, og deres åndelige søsterpartier i Europa, slået meget på den ubegrænsede ytringsfrihed, racismelove skal afskaffes osv.

Jeg har længe haft fornemmelsen af, at den holdning kun gælder for dem de er enige med, det fik jeg bekræftet ved morgenens læsning af Politiken.

Gert Wilders er åbenbart vred over en karikatur af ham som en Nazilignende vagt bag et pigtrådshegn, der viser nogle sortsmuskede typer ind i en brusebygning. Baggrunden er den, at han har foreslået, at "alle dem, der er til besvær for det hollandske samfund, (skal) samles i containerlejre", som han kalder "rakkerbyer" og at hvis det er "unge lovovertrædere, skal hele familien med" 2. sektion, s. 3.

På side 9 i samme sektion skriver DF's Søren Espersen " I Dk deler vi os efter anskuelser! Vi respekterer de mennesker, hvis grundholdninger vi deler"!!!
Det syntes jo at udelukke respekt for det store flertal, der ikke tænker som DF

Egentlig var jeg ved at skrive et læserbrev til Politiken, men opgav ved tanken om alt det besvær jeg ville få ved at skulle afbestille alle tilbuddene fra kuponhæfterne, så nu må I trækkes med det i stedet.

For en ordens skyld, så er det ikke forid jeg mener de andre partier er meget bedre, når det gælder ytringsfrihed for folk de er uenige med, jeg har flere gange bemærket div. sure Hold-Kæft-agtige svar på kritiske bemærkninger, fx vedr. betragtninger om boligskatter kontra skat af arbejde!

Hvad mener I, er ytringsfrihed kun noget for dem der siger det samme som en selv, eller er det, som Voltaire vist nok har sagt "Jeg er uenig i alt du siger, men vil til min død forsvare din ret til at udtrykke det."?

Accepteret svar
Fra : kartoffel88

Modtaget 110 point
Dato : 17-02-11 09:47

Det er så dobbeltmoralsk det samfund vi lever i. Ja det er det sikkert i alle samfund. I Europa og USA må sige hvad man vil, bare ikke at holocaust ikke har fundet sted.
Du bliver heller ikke populær hvis du syntes Israel ikke er et reelt land.

Men ellers må man sige alt andet om alle.

Så man kan regne ud at det er dikteret hvad man skal mene, hvem der er tidens fjende og hvad der er acceptabelt at mene.
Før var fjenden kommunister, nu er det muslimer. Gad vide hvem det bliver næste gang, som man uden omsvøb kan svine til uden at folk undrer sig det mindste. Det gælder både offentligt, på debatfora på nettet og i aviser og blandt jævne folk til almindelige komsammener.

P.s jeg skal straks sige at jeg ikke selv deler ovenstående holdninger.
Men hvis jeg gjorde, ville jeg ikke turde at indrømme det alligevel.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 17-02-11 18:56

Citat
Under Muhammedkarikatursagen har Dansk Folkeparti, og deres åndelige søsterpartier i Europa, slået meget på den ubegrænsede ytringsfrihed, racismelove skal afskaffes osv.

Jeg har længe haft fornemmelsen af, at den holdning kun gælder for dem de er enige med, det fik jeg bekræftet ved morgenens læsning af Politiken.

Gert Wilders er åbenbart vred over en karikatur af ham som en Nazilignende vagt bag et pigtrådshegn,

Som tilhænger af ytringsfrihed, afskriver man sig vel ikke retten til, at blive vred over tegninger, udtalelser mv.
Der imod kan man dsikutere; hvor vred har man lov, at blive over en "krænkelse".
Er det ok, at jage en tegner rundt i eget hus med en økse. Nej vel.

Citat
På side 9 i samme sektion skriver DF's Søren Espersen " I Dk deler vi os efter anskuelser! Vi respekterer de mennesker, hvis grundholdninger vi deler"!!!
Det syntes jo at udelukke respekt for det store flertal, der ikke tænker som DF

Jeg kan jo ikke vide det, men mon ikke SE mener vestlig kultur kontra sort middelalder, og ikke DF og de andre.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-02-11 20:07

Tak for bidragene, jeg er forsåvidt ret enig i begge kommentarer, nok knap så meget i tolkningen af SE's mening.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-02-11 20:29

Den nazitiske ideologi er forbudt i Holland, så måske er det grunden til at Gert Wilders blev mopset - altså, at blive sat i bås med en ulovlig ideologi.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 18-02-11 10:14

Det er uhyggeligt hvor Danmark er på vej hen. Vi er jo snart tilbage i Nazityskland mht retorik mod folk udefra.
Det burde der gøres noget ved. Hvor er grupper som AFA blevet af.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-02-11 07:03

>Maksimus, hvis du med AFA tænker på AntiFascistisk Aktion, er det heller ikke lige dem jeg sympatiserer med, det virker som om de er mere til nævernes retorik end ordenes!

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 24-02-11 07:13

Jeg starter hver morgen med at råbe "Dumme svin" til min nabo, for at fastholde min ret til ytringsfrihed

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 24-02-11 07:48

Tak for svaret kartoffel88.

Jeg havde håbet på en lidt livligere debat, men det er der ikke så meget der tyder på

Selvcensur??