/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vinduer med ru overflade - erfaringer?
Fra : århushansen
Vist : 928 gange
100 point
Dato : 16-02-11 09:38

Vi skal have skiftet vores vinduer ud i huset og har kigget på meget forskelligt. Nu er vi så blevet enige om Rationel Træ/Alu vinduer.
Nu er det så 'bare' farven vi skal blive enige om... og vi har kig på to 'modeller', nemlig den almindelige RAL7016 med glat overflade og den lidt anderledes NOIR2100SABLE, som har en ru overflade.

Er der nogen af jer der har nogle erfaringer med ru overflader på vinduer? Jeg mener, bliver de mere beskidte, er de sværere at vedligeholde, bliver de grimme med tiden, sætter der sig skidt i overfladen, osv...

Jeg vil godt høre om jeres erfaringer da vinduerne jo gerne skulle sidde der i mange år...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-11 10:02

Vi har et toiletvindue med ru overflade (gul), det er lige så nemt at holde som vinduer med glatte overfladet - men hvis det skal være helt rigtigt, er det vist meningen at vinduet skal have både en ru og en glat overflade, hvor den ru overflade er indvendig??

Vores vindue er ca 30 år og ser ud som da det blev sat i... så kun en varm anbefaling herfra

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-11 10:44

Her er den ru overflade så udvendig og mange års erfaring med den overflade er svær at finde, fordi det er en ret ny farvebehandling på alu men sandsynligvis lige så nem at holde ren som andet behandlet, skidtet trænger jo ikke ind i farven og kan vaskes af med vand og børste

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-11 11:09

Vores toiletvindue er ru udvendigt, og da vi senere talte med en arkitekt sagde han at den skulle have været indvendig pga rengøringen....

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 16-02-11 11:17

De vinduer vi overvejer er ru på ydersiden og glatte på indersiden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-11 11:34

Citat
De vinduer vi overvejer er ru på ydersiden og glatte på indersiden

Som jeg skrev længere oppe, sådan er vores vindue også - uden problemer efter ca 30 år

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-11 11:37

Ja jeg kender dem godt, vi laver nogen magen til, persolig synes jeg at det er flot med den ru overflade, det ru gør også at solen ikke spejler så meget som på en glat overflade, men mange års erfaring kan du ikke finde da det er en ret ny overflade behandling, som før skrevet: skidtet trænger ikke ind i overfladen så den bør være lige så nem at vaske af om flere år som den er nu

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 100 point
Dato : 16-02-11 11:39

Jeg har haft rationel vinduer med en brun ru overflade i nu 8 år. Jeg kan ikke se der er problemer med overfladen. Det er jo vedligeholdesesfrie vinduer, på den måde, at der ligger en skal af aluminium over træværket og aluminiummen er oxideret med farve, som er yderst vejrbestandig.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-02-11 11:54

Nu er det vel ik så'n at det er rammen der tænkes på, om den skal være ru eller glat?

For hvis vinduet er ru eller malet kan man da ikke se så godt ud af det...

eller hva'!?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-11 12:18

Jow Klaudi, det er ruden der er ru. Vores er et toilet vindue, så vi ikke behøver have gardiner

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-02-11 12:22

Citat
Vores er et toilet vindue, så vi ikke behøver have gardiner

Jow da, det er fint nok, men å.hansen sætter nok ikke matte vinduer i hele hytten for at undgå gardiner

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-02-11 12:30

Klaudi, det kan der være noget om (så har jeg nok misforstået spørgsmålet, og smutter ud igen)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-02-11 12:55

Alene det at farverne
Citat
vi har kig på to 'modeller', nemlig den almindelige RAL7016 med glat overflade og den lidt anderledes NOIR2100SABLE
som er overflade farver burde lede jeres tanker over på karm og ramme men jeg har set glas som er helt sort så måske men jeg tror på overfladen af alu ramme og og karm

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-02-11 20:55

Jo mere ru overfladen på maling er desto mere støv og snavs vil den samle.
Det var det, du spurgte om, ikke?
vh.
pbp

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-11 21:58

Tror å.hansen går og glor på vinduer, med A.Linnet

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 21-03-11 15:00

Tak for svaret Thyregod8.