/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Udskift vandvarmerør med en smule rust.
Fra : vi
Vist : 868 gange
100 point
Dato : 14-02-11 22:22

Hej

Efter at skulle opvarme et stik til en radiator, opdager jeg en "smule" rust i det ene rør som går fra hovedrøret( 1") med et T stykke hen til 90grader knæk ned til radiatoren.
Men hvordan får jeg skiftet det T stykke?
Det ligner gevin, skal man så skrue den grønne eller røde vej?
Hvad med den ½" som går ned til radiatoren? skal den skrues af? eller skal de "bare" trækkes fra hinanden..?

Jeg er handyman, men har endnu aldrig lavet VVS og det vil jeg gerne prøve. Så det skal da prøves..

Se på linket til et album, hvor det er de sidste 4 billeder af hvad jeg mener:
http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=71614

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-02-11 22:31

Rens dog røret ned og giv det så en af de aggresive rustbeskyttelser der kan males oven på rust.

Hvis du skal igang med udskiftning så skal du jo til en start tømme anlægget.

Halvtommen skal også skrues af

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-11 22:45

Tja, som Haugaard skriver, så er det IKKE sådan bare lige ..... du skal have tømt dit anlæg for vand, så skal du have ½" røret skruet af, enten nede fra radiatoren og op (ellers kan du ikke skrue fra hinanden) du skal jo begynde i en ende !
Ellers skal du skære røret over, og så samle med en union bagefter.
Som det ser ud på dine billeder, så er du også nødt til at skære dit 1" rør over i nærheden at T-stykket og så samle igen med en stump nippelrør og en union.
Man skal jo have mulighed for at dreje røret rundt når det er samlet med gevind.
Det er nok ikke en opgave for en "førstegangs VVS´er" - hvis du ikke kan klare det med en afrensning og rustbeskyttelse, så vil jeg tilråde dig at alliere dig med en som har prøvet den slags før. Du skal også have værktøj til at skære gevind med for at klare opgaven.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : vi

Dato : 14-02-11 22:52

Skal også skifte det ½" og T stykket..

Men hvis jeg skære det rustne ½" rør over med vinkelsliber, kan jeg så skrue T stykket fra hinanden med de 2 stk 1" rør der løber til det? har de modsat gevin? eller skal man skille af det hele?

Derefter bør jeg da kunne bruge en union og så skrue et nyt T stykke i og derefter spænde det nye ½" fast..

Men det er ikke så svært at lukke for vandet og tappe radiatoren plus systemet.. Ikke efter min mening, ved da hvor de forskellige "ventiler" sidder..

Kommentar
Fra : vi

Dato : 14-02-11 22:58

OG så er det ALT for rusten til at "bare" rense ned.. Sikker på hvis jeg piller mere af, så kommer der vand ud..

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-11 23:03

OK - jamen selfølgelig kan det da gøres - hvis du vil skifte hele det ½" rør ned til radiatoren, så er det jo bare at skære det fra hinanden og fjerne det.
Du skal også have 1" røret skåret over, T-stykket er almindeligt højredrejet gevind i alle tre sider.
Hvis du skærer det over med en vinkelsliber ca. 10 cm fra T´et så kan du skrue stumpen ud og skrue T-stykket af det andet rør. Herefter skruer du et nyt T på og et kort nippelrør ind fra den anden side med en union monteret i enden - så kan du se hvor meget den fylder og så skære det lange rør af så det passer med at skære et gvind i enden og skrue sammen med unionen - så kan du igen skrue nyt ½" rør i T´et ned til din radiator - vand på - færdigt !
Jeg tegner lige lidt på et af dine billeder og uploader om et øjeblik.

Kommentar
Fra : vi

Dato : 14-02-11 23:22
Kommentar
Fra : vi

Dato : 14-02-11 23:25

Tusen tak.. Det vil jeg glæder mig til at se..

Fedt..

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-11 23:26

Hej igen !
Hvis du skærer over som jeg har markeret her:
http://peecee.dk/upload/view/290171
så kan du samle det igen efter den plan som jeg har tegnet her:
http://peecee.dk/upload/view/290170

Jeg vil lige nævne at du med en skæreclub godt kan lave gevind på stedet på det eksisterende rør, det er en god ide at holde igen på røret med en stor rørtang.
god fornøjelse med arbejdet
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : vi

Dato : 14-02-11 23:29

har indsat 2 andre billeder.. Måske bedre at tegne på..

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 14-02-11 23:29

udmærket link til ask-Alex - det viser fint det jeg mener med unionen.

Godkendelse af svar
Fra : vi

Dato : 14-02-11 23:40

Jeg takker for svaret og gode billeder..

Vil kaste mig ud i det imorgen..

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 14-02-11 23:42

Selvtak - og held og lykke med projektet !