/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Antenne
Fra : Mokof
Vist : 567 gange
50 point
Dato : 14-02-11 18:02

Skal en digital antenne (den lille flade boksantenne til vægmontering) monteres så den kan "se" senderen, som den gamle elementantenne helst skulle...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 14-02-11 18:25

Du kan jo prøve at kikke her måske det kan give dig et svar:

http://www.digi-tv.dk/PDF/Antenneinstallation-1.pdf

Bassebo.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-11 18:55

Ja den skal.
Her kan du se hvor masterne står:
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp

Vælg dit område

Dobbeltklik på kortet og find dig selv, så du kan se hvor den nærmeste mast står.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 14-02-11 19:29

Det vil jeg også sige ja til.

Jeg kan endog fortælle dig, at hos mig spiller vejret ind på mit modtageforhold - ind i mellem får jeg ikke noget billede og på skærmen står der : ""intet signal''. Så det hele er som i gamle dage, bare med den forskel, at med det digitale da er der enten et billede eller også er der ikke noget billede, det kan fryse til stilbillede og lyden kommer igennem, men i gamle dage var der mere eller mindre sne.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-02-11 21:09

Nej det skal den ikke.
Det er min erfaringat det er meget vigtigt at du vælger en der kan modtage en styrestrøm til en indbyggede forstærker. Og sørger for at den får sine 5 volt.
Der er en verden til forskel på hvordan modtagerforholdene er med og uden.
Mange receivere og tv kan selv levere de 5 volt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-02-11 21:01

Jo bedre antennen ser senderen, desto bedre bliver dit TV-signal. Det var god latin, da jeg var radiosmed for 44 år siden og er det stadig.
vh
pbp

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 21-02-11 21:16

Selvfølgelig har du ret i det, men det handler i dag mere om ikke at får for stor faraday-bur virkning end retning, da de digitale signaler udbreder sig på en anden måde end tidligere.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-02-11 08:37

Avra - den var ny for mig. Radiosignaler er altså begyndt at udbrede sig anderledes end for 44 år siden.
Den gang drejede det sig først om at få så stort signal som muligt og i anden omgang at undgå signalreflektioner ("skygger på billedet").
Det var mit indtryk, at multipath-effekten, den med ekstra billeder, ikke længere er et problem, så man kan koncentrere sig om at få størst muligt signal.
vh
pbp