/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning
Fra : svendgiversen
Vist : 1025 gange
100 point
Dato : 14-02-11 16:26

AO, Grinderslev 1801 opslag 6

Under Peder Christensen 41 år, hans hustru,
står der da Bodil Thomasdatter eller Bodil Jensdatter 36 år

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-02-11 16:40

Det er FT 1801 opslag 6 !

Der står ikke Jensdatter !

Om efternavnet starter med et T ??
Der kan måske stå Thomsdatter ??
Det 2. bogstav i efternavnet må være et h, når jeg sammenligner med andre navne på siden.

Med venlig hilsen
Jakjoe

Accepteret svar
Fra : bronno

Modtaget 110 point
Dato : 14-02-11 16:48

Der står Thomsdatter. Se øverst på opslag 4, der hedder familien også Thomsen og Thomsdatter.

"krydset" som anført over første bogstav er ikke unormalt for at vise det er et "T", så jeg er ikke i tvivl om at der står Thomsdatter
Hilsen Bronno

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-02-11 16:49

Prøv at sammenlig med Thomas Larsen og Rasmus Thomsen, som står på linie 1 og 3 i opslag 4.

Med venlig hilsen
Jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-11 16:52

Og jeg som tror Thomads er med 7 bogstaver,
så mange bogstaver er der i det håndskrevne jeg har fået tilsendt...

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 14-02-11 16:56

Hehe, ja det kan da også godt være nogle staver navnet sådan, men det er ikke det der står i dette tilfælde. Der er d'et nok rationaliseret væk

Hilsen Brønno

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-11 17:03

Og hvorfor hedder næstældste søn så Jens, efter sin morfar? ikke Thomads??

Jeg er slet ikke overbevidst...

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 14-02-11 17:17

Nu kender jeg ikke hele slægten, men du mener at Jens skulle være opkaldt efter morfaderen, som hedder Thomads eller Thomas.

Den logik kan jeg godt følge. Der var ikke ualmindelig. Hed morfaderen da Thomas Jensen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-11 17:27

Vi er tilbage 1700 tallet Brønno, da hed Thomads søn Thomsen og Jens´ søn Jensen

Bodils mand hedder Peder Christensen og deres ældste søn hedder Christen Pedersen som sin farfar.
Deres ældste datter hedder Johanne Pedersdatter og jeg tror hendes farmor hedder Johanne?

Den næst ældste søn hedder Jens Pedersen, no doubt.

På den tid var det almindeligt at den ældste søn blev opkaldt efter sin farfar, er sket,
og at den næst ældste blev opkaldt efter sin morfar, Jens???

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 14-02-11 17:42

Efter indtagelse af aftensmaden er hjernen blevet klaret og det var også det du skriver jeg mente, selv om jeg udtrykte mig forkert.

Jeg har desværre ikke mere tid til denne opgave i dag, selv om det er spændende, men vil da lige høre om ikke familien har fået flere børn senere, hvoraf navnet kan fremgå ellers må hendes navn jo også stå nævnt ved hendes død.

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 14-02-11 17:48

Det kunne måske være Bodil Thomadsdatter, der er død som aftægtskone 62 år gammel den 7. september 1827. Jævnfør kirkebogen opslag 230 øverst.

Men nu må jeg løbe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-02-11 17:49

Citat
Og hvorfor hedder næstældste søn så Jens, efter sin morfar? ikke Thomads??

Hvis det hele er så regelret, så er der i FT 1801 plads til et barn på 4 år,
kan det være Thomas/Thomads ??

Med venlig hilsen
Jakjoe

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 14-02-11 17:50

Hej Svend

Jeg er ret sikker på der står Bodil Jensdatter, håber det er det du helst vil høre.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-02-11 17:56

Det drejer sig ikke om hvad han vil høre, men hvad han kan læse.

Med venlig hilsen
Jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-11 18:03

Regelret er der ikke noget der er

Johanne Pedersdatter 10 Deres Børn
Christen Pedersen 8 Deres Børn
Inger Pedersdatter 6 Deres Børn
Jens Pedersen 2 Deres Børn

Der er normalt lidt større afstand mellem fødslerne når man bliver lidt ældre.

Men når kandu bedste håndskrifts læser gennem tiderne: Påsse
siger at der står Bodil Jensdatter, så er jeg overbevist....

Nu er det så kun at overbevise indtasteren i folketællingerne og især hans udygtige controler.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-02-11 18:19

Hej Svend.

Du må gerne stole på Påsse, og han læser også noget,
som passer med det du mener det skal være !

Jeg vil så bare sige, at det er ikke det bronno og jeg læser !

Hvad ved du om Bodil´s forældre ?
Kan hun have haft en stedfar der hed Thomas ?

Med venlig hilsen
Jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-11 18:35

Så skal vi jo have fundet en Thoma(d)s, født ca 1740 i Nordsalling,
jeg finder ham ikke, men jeg har fundet Bodils far Jens...

Og Påsse er ikke den der bare mener dette: håber det er det du helst vil høre.
Han har haft flere stridigheder her i kandu og han argumenterer altid for det der er sandt...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-11 09:50

Eksperterne bag ddd.dda er enige med jer og Thomasdatter er bevaret i Folketællingerne

Og så har JVO rettet her:
http://jvo.dk/fuursaml/f1801gri.htm

I stedet for Bodil Jensdatter står der nu Bodil Thomsdatter [Thomasdatter]

Jeg havde fået sendt Thomadsdatter og kunne ikke få de mange bogstaver til at passe,
men Thomsdatter må jeg akceptere, bedre end Jensdatter, undskyld min stædighed.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 15-02-11 11:24

Det er ret svært synes jeg, men efter bedste overbevisning, og ved at se hvor der står "Tjenestefolk", vil jeg også mene der står "Bodil Thomasdatter, Hans Kone, 36, ......".

Måske kun "Thomsdatter"..

Det siste er for svært for mig.

/Frits

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 15-02-11 11:32

Følgende Thomas'er er fundet på DDD.DDA i FT 1787:

Navn: Thomas Anders[en] Køn: M Alder: 57 Civilstand: Gift
Erhverv: Bonde og Gaardbeboer
Kilde: FT-1787 Amt: Viborg Herred: Nørre Sogn: Lyby Stednavn: Vester Lybye
Husstands-/familienr: 16 Indtastningsnr: C0565 Løbenr.: 197

Navn: Thomas Chrestensen Køn: M Alder: 62 Civilstand: Gift
Erhverv: Bonde og Gaardbeboer
Kilde: FT-1787 Amt: Viborg Herred: Nørre Sogn: Lyby Stednavn: Vester Lybye
Husstands-/familienr: 25 Indtastningsnr: C0565 Løbenr.: 228

Navn: Thomas Christens[en] Køn: M Alder: 79 Civilstand: Enke

(Kilde: FT-1787 Amt: Viborg Herred: Nørre Sogn: Lyby Stednavn: Øster Lybye
Husstands-/familienr: 8 Indtastningsnr: C0565 Løbenr.: 73

Navn: Thomas Pedersen Køn: M Alder: 33 Civilstand: Gift
Erhverv: Bonde og Gaardbeboer
Kilde: FT-1787 Amt: Viborg Herred: Nørre Sogn: Grinderslev Stednavn: Veismarck
Husstands-/familienr: 2 Indtastningsnr: B8212 Løbenr.: 274)

De 2 sidste er nok henholdsvis for gammel og for ung.

/Frits

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 15-02-11 11:44

På DDA fandt jeg også følgende i FT 1787

På Eskjær Hovedgård
...
Bodild Thomasdatter 22 Ugift Tieniste Folk
...

Blandt mange andre tjenestefolk.

/Frits

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 15-02-11 11:52

Ved nærmere efterssyn er der også blandt tjenesteflkene en:

...
Peder Christensen 28 Ugift Tieniste Folk
...

Det passer jo fint med det du allerede har fundet:
Viborg, Nørre, Grinderslev, Stoubye, , 3, FT-1801,
Peder Christensen 41 Gift Hosbond Bonde og Gaardbeboer
Bodil Thomasdatter 36 Gift Hans Kone

Aldersforskellen passer meget godt overens.

/Frits

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-11 18:27

Tak for svaret bronno.

Det var også hvad eksperter bag folketælingerne kom til...