/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvilken Pilleovn
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 8468 gange
200 point
Dato : 14-02-11 15:55

Min mor er kommet i den alder hvor det er ved at blive besværligt med almindeligt brænde.

Hun varmer sit hus op med to brændeovne og en luft luft varmepumpe.

Hun skal så nu skifte til en pilleovn til at opvarme ca 100 kvm.

Men hvad skal man vælge af mærke og hvad bør man være opmærksom på nå det hele skal være så brugervenligt som muligt.

Jeg har selv kun erfaring med brændeovne og oliefyr.

vh

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-02-11 16:44

Jeg har ingen erfaring med pilleovne, med fandt dette link.
http://www.kmp-danmark.dk/bedst+i+test/?s=18

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-02-11 16:58

Hvis det skal være nemt og dewt skal være med træ, så skal hun have et pillefyr med centralvarmekedel, og et rimeligt stort magasin. automatisk askeudtræk skal der også til.

De små pilleovne, som er næsten som brændeovne er næsten ligeså besværlige.

Fyrets størrelse har ikke så meget med gulvarealet at gøre. Det er overfladen og isoleringen( især vindueskanter) som giver varmetabet og dermed også varmebehovet.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-02-11 17:21

Transor

Der er tale om at hun sjældent skal fyre på og kan have brændslen lige uden for hoveddøren.

Hun har ikke centralvarme og stengulve samt ni rum der skal opvarmes så installering af ny central varme kommer ikke på tale.

Når man har ledegigt i fingrene kan de faktisk være meget svært og smertefuldt at håndtere et stykke brænde mens en pose piller båret på armene er noget lettere.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 14-02-11 17:25

spøeg en halvstor v vs firma derhar sat en del op

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-02-11 20:04

Jeg har netop valgt et Woody fyr.

Har talt med en masse brugere og undersøgt en masse fora på nettet, og det bliver varmt anbefalet.

Har købt det her:

http://www.andresens-bioenergi.dk/

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 15-02-11 21:58

Hej Thomas.
Jeg tror du er inde på det rigtige omkring opvarmning i din mor´s hus når hun ikke har kræfter mere til at slæbe træ.

Jeg har imange år selv fyret med brændeovn og blev træt at slæbet med først at fælde - opskære - flække - stable osv. osv.

Derfor valgte vi en træpilleovn for 3 år siden, marked blev undersøgt grundigt inden købet, vi havde 3 ovn mærker tilbage til sidst inden valget: KPM , Ecotec, MCZ.

Vi valgte en MCZ og har ikke fortrudt 1.sec. fordi den var markeds bedste med aut. indstilling piller - luft, styres med en fjernbetjening som samtidig fungere som termostat (temp. måles hvor den er/ligger) den køre på både 6 mm og 8 mm piller samt at der er ca. 50 forskellige pogrammer som kan indstilles enkeltvis fra dag til dag, nu 3 år efter har vi ikke oplevet nogen problemer med den den køre stadig som da den blev leveret, eneste udskiftning er en lille plade hvor pillerne falder ned i brænde skålen der er udskiftet (125.00 kr.). din mor kan købe sække ned til 5 kg. (tror jeg) vi har prøvet 25 kg men køre nu med 15 kg 8 mm sække, så kan konen uden problemer også fylde på.

Du skal ikke købe den for stor men få en forhandler ud og lad ham komme med et oplæg til str.

Glemte at nævne at vi bor i en vinkel villa på 159 kvm og ovnen varmer huset op, på vores kan vi udnytte varm luften til andre rum da der er luftudtræk bagud som man sætter en slange på og bore et 10 cm. huld i vægen hvor man ønsker varme udtil, virker 112% hos os.

Og så er der lige det med at en pilleovn sviner/støver ikke, vores ovn har på 3 paller piller ca. 1 indøbspose aske på en sæson. (bruger kun dansk proc. piller HP kvalitet)

Håber du kan bruge dette til at komme videre.

Mvh
Prosat

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-02-11 09:14

Prosat

Tak for godt indlæg. Der er virkeligt mange der anbefaler MCZ ovnene.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 16-02-11 20:32

Yes, ikke uden grund, vil klart give 5 ud af 5 mulige.

Prosat