/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Fejl i folketællingerne
Fra : svendgiversen
Vist : 872 gange
50 point
Dato : 14-02-11 12:45

Kan man ikke stole på de digitalt indlagte folketællinger?

Eksempelvis:
"
Viborg, Nørre, Grinderslev, Stoubye, , 3, FT-1801, B8216
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Peder Christensen   41    Gift   Hosbond   Bonde og Gaardbeboer
Bodil Thomasdatter   36    Gift   Hans Kone
Johanne Pedersdatter   10       Deres Børn
Christen Pedersen   8       Deres Børn
Inger Pedersdatter   6       Deres Børn
Jens Pedersen   2       Deres Børn
Hans Christensen   38    Ugift   Tjenestefolk
Ane Iversdatter   18    Ugift   Tjenestefolk
"

Her er den samme gengivet af: http://jvo.dk/fuursaml/f1801gri.htm
"
160 Peder Christensen Hosbond 41 Gift 1 Bonde og Gaardbeboer
161 Bodil Jensdatter Hans Kone 36 Gift 1
162 Johanne Pedersdatter Deres Børn 10
163 Christen Pedersen Deres Børn 8
164 Inger Pedersdatter Deres Børn 6
165 Jens Pedersen Deres Børn 2
166 Hans Christensen Tjenestefolk 25 Ugift
167 Ane Iversdatter Tjenestefolk 18 Ugift
"
Og det ser ud til den fra Fur en den rigtige med Bodil Jensdatter??

Hvem har indtastet og hvem klager man til???

og hvor mange er gået lykkeligt i graven med forkerte forfædre...

Accepteret svar
Fra : f.larsen

Modtaget 60 point
Dato : 14-02-11 12:59

Hej Svend

Citat
Kan man ikke stole på de digitalt indlagte folketællinger?

Nej, der kan godt være fejl i de digitalt indtastede folketællinger.
Jeg har selv erfaret det i Sevel sogn. Her var der oven i købet også fejl i de håndskrevne på Arkivalieronline.

Men i det store og hele er det jo rigtigt; men som al anden forskning skal man helst dobbelt checke oplysningerne man finder. Det må du også være stødt på under din tidligere slægtsforskning.

PS! Jeg har fulgt lidt med i dine Birthe's tip da jeg selv er ved at undersøge aner i Grinderslev sogn og omegn.

/Frits

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-02-11 13:01

Du må lave en fejlmelding !

http://ddd.dda.dk/fejlmelding.asp

Med venlig hilsen
Jakjoe

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 14-02-11 13:07

Her et svar jeg har fået ved at skrive tll DDA:

Citat
Der skal stå det som der står i kildematerialet, man kan så tage kontakt til
indtaster og fortælle at man ved at der er noget galt her. Indtaster kan så
rette det ved at tilføje det rigtige i [] paranteser og så sende filen igen
til os, vi vil derefter rearkivere indtastningen, og man vil derefter kunne
søge på både det forkerte og det rigtige navn.

/Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-11 13:13

Det er alt for besværligt at fejlmeddele, man burde da kunne sende det fejlagtige med korrektion

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-11 13:15

Hvor ser jeg indtaster?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-02-11 13:20

Se på søgeresultattet og tryk på
Kode
Vis dok.

http://ddd.dda.dk/asp/doku_dk.asp?indtastningsnr=B8216

Medvenlig hilsen
Jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-11 13:27

Så forstår jeg slet ikke noget???

>>http://jvo.dk/fuursaml/f1801gri.htm
har Bodil Jensdatter

>Som befinder sig: FuurSamlingen hos indtaster
har Bodil Thomasdatter

der er vel kun én Fuursamling?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-02-11 13:30

Det er ikke noget jeg kan afgøre.

Hvis det var mig, ville jeg skrive en fejlmelding,
og håbe på at det blev undersøgt og rettet til det rigtige.

Med venlig hilsen
Jakjoe

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 14-02-11 13:30

Jo, jo, men der kan jo godt tastes forkert.

/Frits

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-02-11 13:32

Det er meget værre med oplagte fejl i kirkebøgerne.

Der er dem der har skrevet forkert, nok døde for længst.

Med venlig hilsen
Jakjoe

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 14-02-11 13:35

Rigtigt Jakjoe

Det er netop også hvad jeg var ude for i Sevel.
Der er man så nødt til at bruge ens sunde fornuft.

/Frits

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 14-02-11 13:38

Selv om det ikke har noget med ovenstående fejl at gøre, så kan jeg ikke lade være at bemærke, at det ikke nødvendigvis er blevet bedre efter ibrugtagningen af CPR-registret. I forbindelse med mine forældres død konstaterede jeg, at der i CPR-registret var noteret, at min stedfader var min fader og at min far slet ingen børn havde, selv om han ud over mig også havde 2 sønner mere, hvoraf den ene boede hos ham.

Dermed mener jeg, at der er stor usikkerhed om korrektheden af de overførte data fra de gamle folkeregistre til CPR-registret, så når engang CPR-registret skal bruges til slægtsforskning, så skal man også der dobbelttjekke med folkeregistrene lige før CPR's indførelse.

Man skal aldrig stole blindt på data. Som en anden skrev, så dobbelttjek alt, uanset medie. Der er mange fejlmuligheder.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-02-11 13:39

Ja, vi må bringe historien på plads, når de ikke kunne finde ud af det, den gang tilbage i ???

Med venlig hilsen
Jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-11 13:47

Jeg har nu mailet direkte til indtasteren JVO,
der også er hovedpersonen bag fuursamlingen, altså samme kilde men forskelligt efternavn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-11 10:08

Eksperterne bag ddd.dda holder fast ved Thomasdatter der er bevaret i Folketællingerne

Og så har JVO rettet her:
http://jvo.dk/fuursaml/f1801gri.htm

I stedet for Bodil Jensdatter står der nu Bodil Thomsdatter [Thomasdatter]

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 15-02-11 11:11

Hej Svend

Jeg har været på Arkivalieronline for om jeg kunne tyde skriften fra dengang.
Det er ret svært synes jeg, men efter bedste overbevisning, og ved at se hvor der står "Tjenestefolk", vil jeg også mene der står "Bodil Thomasdatter, Hans Kone, 36, ......".

Det siste er for svært for mig.

/Frits

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 15-02-11 11:45

Åhh, jeg ser først nu at du har oprettet et nyt spørgsmål med tydningen...

/Frits

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-11 18:33

Tak for svaret f.larsen.