/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Backup af prog til geninst
Fra : marcussen1
Vist : 461 gange
500 point
Dato : 13-02-11 21:52

Hvis jeg sletter mit C.drev med W7 og vil geninstallere det med alle de programmer, jeg har, hvordan tager jeg så backup af det hele, jeg vil ikke bruge f.eks. NORTON GHOST el.lign og hvor skal jeg lægge det. Jeg har muligheden på på f.eks en ekstern hardisk.
Jeg må midletidig slutte indtil videre og vente spændt på hjælp.
Mvh.
Niels

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-02-11 22:26

Hvis du ikke vil bruge ghost kan du bruge dette, gratis i Home udgaven
EASEUS Partition Master
http://www.partition-tool.com/personal.htm

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-02-11 22:32

Du kan godt lægge det på en ekstern hd

Med Easeus kan du
Upgrade/migrate hard drive
Backup disk & partition
Backup dynamic volume

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-11 23:05

Jeg bruger Acronis programmet og kører det i live tilstand i rammen - altså windowspartitionen er ikke kørende.
Jeg lægger backup incl. alle programmer og filer på en harddisk eller midlertidigt på anden partition som så flyttes over på et andet medie.
Det er vigtigt med hele bacup at det gøres rigtigt og ikke bare lige, hvis denne backup skal kunne bruges igen.
Backup på denne måde kan også geninstalleres på en anden harddisk og i visse tilfælde også på en anden computer.

Ps. Ghost kan også køres i live tilstand på samme måde.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-11 23:17

Husk at når du spejler din harddisk på den måde du spørger om, så får du alle dårligdomme med over på den nye installation,
Det er nemt Ja men en ny installation af Windows er at foretrække hvis du vil have en hurtigere computer bagefter.
Har du ikke installations programmerne eller kan hente dem på nettet eller CDer med alle de programmer du vil bruge på den nye installation? *Så slet og formater dit C drev og læg Windows ind på ny og en frisk installering af dine foretrukne programmer, det tager længere tid men resultatet er: En hurtig computer, det får du ikke ved at gemme alt det langsomme og lægge ind igen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-02-11 23:28

Nu skriver marcussen1 jo

"Hvis jeg sletter mit C.drev med W7 og vil geninstallere det med alle de programmer, jeg har, hvordan tager jeg så backup af det hele"

Så jeg formoder da at han vil lave en ren installation, med format C: osv og så bagefter have en frisk backup, med progammer m.m.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-11 23:42

Ok Klaudi jeg har ikke så megen forstand på disse programmer, troede faktisk i foreslog en spejlning af drevet (og alt det der følger med af langsommeligheder) måske jeg skulle et spørgsmål om hvad det er som Acronis og andre kan Ghost kender jeg

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-02-11 00:03

"troede faktisk i foreslog en spejlning"

Ja det tror jeg da os marcussen1 vil, men først når det er geninstalleret det hele og det kører som det skal... måske

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-02-11 00:26

Citat
først når det er geninstalleret det hele og det kører som det skal.
så er jeg med jeg forstod spørgsmålet som om spørger ville lave en backup af programmerne som de er nu

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-11 11:44

Ja det er jo en spejling af hele partitionen som laves med:
Drive Image (fungerer ikke så godt mere)
Easeus
ghost
cloneZiolla (live)
Acronis som jeg selv bruger.

De fleste af disse programmer kan køre i livetilstand som jeg syntes er bedst, og de pakker backupfilen ned til ca. halvdelen af den brugte del af partitionen.
Samtidig er disse backupfiler i sammenpakket tilstand sikret mod at blive inficeret.
Dog bør de altid flyttes/kopieres over på et medie udenfor den kørende computer.

Kommentar
Fra : Klaudi