/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kat spiser hundemad
Fra : thoustrup
Vist : 4235 gange
100 point
Dato : 13-02-11 18:32

Jeg har både en kat og en hund, og nu er katten begyndt at spise hundes mad, min gravhund er lidt speciel, modsat andre hunde, så tømmer den ikke sin madskål lige så snart der er mad i den, de går frem og tilbage og tager nogle mundfulde, med jævne mellemrum, derfor står maden fremme, vores kat har sin egen hylde hvor dens mad er i fred.
Men må katte spise hundemad?
Jeg har både hørt det ene og andet, en siger at en hund ikke må spise katte mad, andre siger katte ikke må spise hundemad. Hvad er det rigtige?
Det drejer sig om tørkost / piller.

Steen Thoustrup

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-11 18:36

Min hund spiser heller ikke op

Det synes min kanin rigtig godt om

Jeg tror ikke på at det kan skade, jeg tror bare det er en god forretning at lave mad til det ene eller andet dyr. Mit marsvin spiste også kaninfoder

Der kan være forskel i vitaminsammensætningen, men jeg tror ikke på at det kan være direkte skadeligt, der er dyr for kloge til at ville spise det (tror jeg)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-11 18:38

Kattemad og hundemad har en sammensætning som passer med fordøjelsen for henholdsvis enten kat eller hund, men katte tager ikke skade af at spise hundemad - eller omvendt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-11 18:41

Mine katte spiser ostemadder og trives udmærket, både kat og hund elsker når vi har lavet for meget mad til os selv og de får så resterne, det er ikke sammensat for hund eller kat (måske heller ikke for os mennesker) men de spiser det med stor lyst, lige som os mennesker kan de lide lidt variation i kosten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-11 18:54

Vi havde også hund og kat. De havde hver sin madskål.
Hunden slikkede straks al leverpostejen af rugbrødsmadderne, og lod det tørre brød ligge.
Altså lige indtil missen kom spangolerende ind.......................... så skulle der spises tørt rugbrød, selvom katten aldrig havde tænkt sig at spise hundens mad. Vovse spiste heller ikke kattens mad.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-02-11 19:13

Det kan jo være du skal lære din hun at spise til faste tider... Så den tømmer skålen.

Så har du også styr på hvor meget den spiser - det er formentlig også langt bedre for hundens fordøjelse af maden.

Der er noget der tyder på at du fodre din hund med - mad der ikke passer til hundens fordøjelse.
Prøv at se om du bliver klogere ved at læse her om rigtig hundemad:
http://modiogco.dk/undersider/hvorforfodremedbarf/hvorforfodremedbarf.php
Vh Ben

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-02-11 19:15

Ja hvor jeg dog kender det.
Vores kat i sin tid spiste hundens med og hunden hævnede sig og spiste kattens mad.
Det sker der intet ved.
De levede alle et godt liv om manglede ikke noget . Ingen slåskampe på det grundlag...alle var lykkelige

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 13-02-11 19:24

Benjamin.Hansen... der er altså stor forskel på hunde... yorkierne spiser aldrig deres tørfoder op f.eks og en Labrador sluger alt på ingen tid... så det du skriver passer altså ikke på alle racer

Min første hund ville kun have kattefoder kommer jeg da lige i tanke op... og lige pt elsker hunden at spise kaninernes rå hvidkål.... som sagt dyrene er klogere end os mennesker, og spiser ikke mad de bliver syge af

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-02-11 19:29

Kære Nordsted1

Så er det da godt du ved bedre...

vh ben

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 13-02-11 19:37

Jeg har talt med andre hunde ejere, og der er meget forskel på hvordan hunde spiser, nogle hunde ”sluger” deres mad, så snart der kommer mad i skålen, andre hunde spiser en mundfuld en gang i mellem, selv en hunde ejer med to hunde, så spiser de 2 hunde på hver sin måde.

Steen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-02-11 19:45

Tykke mennesker spiser også hvergang der er mad fremme uanset om det er sundt eller usundt for dem...

Men som hundejer bør man sættes sig lidt ind hvad der er sund for hunden og ikke bare fordre dem efter hvad hunden selv lyster...

Der er også mange der giver deres hunde chokolade som hunden æder med velbehag - skønt den ikke har godt af det...

De fleste af os tanker bilen med det anbefalde brændstof (blondiner forsøger nogle gange Diesel på Benzinbiler og omvendt...), og så fordre mennesker hunden uden tanker om, hvad der er godt for hunden.

Men sådan er der meget hvor vi mennesker vælger vores egne veje....

vh Ben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-11 19:46

Nemlig Thoustrup

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-11 19:58

Benjamin.Hansen... Tror du selv at man "lader stå til" med hvad en hund spiser, når man først har betalt i omegnen af 13-15.000 for den?? nej vel

Min første hund lod jeg spise kattefoder, fordi den var i dagpleje hos en katteejer, så den ville ikke spise andet,(yorkier er meget kræsne) de to næste fik/får det dyrlægen anbefaler..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-02-11 20:05

Ja - jeg tror helt oprigtigt på at der er mange der behandler deres bil bedre end den behandling de giver deres såkaldte kæledyr....

Uanset hvilken pris man har betalt for hunden, burde ejer sætte sig lidt ind i hvad hunden har godt af...

Når det så er sagt er der også forældre der aldrige burde have haft børn.....

Så har jeg været helt ærlig...

vh Ben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-11 20:07

Benjamin.Hansen.... til dit sidste indlæg... jeg kan desværre kun give dig ret

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 13-02-11 20:13

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 13-02-11 20:51

NB
Spøjst med de blondine jokes. Men der kan være noget om det. Jeg var på motorkursus. EN af dem der "kunne" det med motore i forvejen. Han påfyldte vand på. I oliedækslet. Han var blondine. LOL
Mand, han var sur over de "kammeratlige" drillerrier. Selv om han var advaret om det ikke var en vand men olietank. :D

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 13-02-11 22:08

Bare en bemærkning thoustrup.

For katte er taurin essentiel for dannelsen af galden, der har betydning for optagelsen af fedtstoffer i tyndtarmen.

Taurin er uundværligt for opretholdelsen af nethinden i øjet. Siden 1975 har man vidst at hos en kat der udsættes for en kronisk mangel på taurin kan nethinden nedbrydes systematisk og dette kan føre til blindhed inden for 2 år.

Der er ikke nødvendivis tilsat taurin i hundefoder, da hunde ikke har det samme behov for taurin. Dette er en af grundene til, at det ikke er optimalt at fodre katte med hundefoder gennem en længere periode.

Hilsen Kim