/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæk.
Fra : piaskov
Vist : 2122 gange
100 point
Dato : 13-02-11 11:20

Er der bedre benzinøkonomi i at køre med lavprofildæk på vognen end helårsdæk ??
Vi kom til at snakke om det herhjemme, i forbindelse med at vi skal ud på ret mange km. til sommer med en campingvogn på slæb.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-11 11:24

Kan helårsdæk ikke være lavprofil? mener du sommerdæk eller helårsdæk?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-11 11:28

En fordel ved lavprofildæk er
Citat
Bedre retningsstabilitet i f.eks. blæsevejr og ved kørsel med campingvogn.
ulemperne kan være større dækslid ved ikke korrekt dæktryk, lavprofildæk er meget følsomme med hensyn til dæktryk

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-02-11 11:30

Citat
Kan helårsdæk ikke være lavprofil?

Aner det ærligtalt ikke ov.n.
Citat
mener du sommerdæk eller helårsdæk

Jeg mener helårsdæk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-11 11:40

Helårsdæk er en mellemting mellem sommer- og vinterdæk og som du nok kan gætte: Ikke en optimal løsning, helårsdæk er for dem som kun kører lidt og ikke gider skifte mellem sommer- og vinterdæk.
Så på med handskerne og skift dæk, men ikke før til april.
Der kan ikke svares med et tydeligt svar på om lavprofildæk sparer brændstof, der bruges mere brændstof når der er mest gummi i kontakt med vejen= lav dæktryk, et lavprofildæk står bedre fast på tør kørebane men absolut ikke hvis vejen er våd, der er større risiko for aquaplaning med lavprofildæk end med "almindelige" højprofildæk

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 13-02-11 11:43

Citat
helårsdæk er for dem som kun kører lidt og ikke gider skifte mellem sommer- og vinterdæk
Så kan man jo undre sig over at politiet f.eks kører på helårsdæk.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-02-11 11:44

Citat
Er der bedre benzinøkonomi i at køre med lavprofildæk på vognen end helårsdæk

Jeg fik straks leroy pullins, "Im a nut" på hjernen

Lavprofil dæk fås som vinterdæk, sommerdæk og helårsdæk.
Nøjagtig lige som alle andre dæk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-11 11:51

Nej lavprofildæk er bredere, har større vejkontakt og dermed også større rullemodstand.

Hårdt pumpede, smalle sommerdæk giver det laveste brændstof forbrug...

Hvis du ikke er enig så prøv at se på cyckelrytternes fortrukne dæk,
her gælder det virkeligt om at minimere rullemodstanden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-11 11:55

Citat
Fordele ved lavprofildæk

* Bedre styrerespons og hurtigere styring
* Mere friktion = bilen står bedre fast
* Bedre retningsstabilitet. F.eks. i blæsevejr eller med campingvogn
læg mærke til punkt 2, mere friktion vil sige at der mere dæk i kontakt med kørebanen og det vil igen i de fleste tilfælde være = højre brændstof forbrug, og er der for lidt luft i så er det helt galt, men der kan købes brændstof økonomiske lavprofildæk, så igen: Du kan ikke få et endegyldigt svar

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-02-11 11:56

Om det er høj eller lavprofil giver ingen forskel.

Det kan give en negativ forskel at sætte bredere dækprofiler på en bilen har behov for. Biler med brede dæk har større brændstofforbru end tilsvarende biler med smalle dæk.

PS.
Helårsdæk er konstruktionsmæssigt identiske med vinterdæk...

vh ben

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-11 12:22

Fundet på nettet, bare for at vise at jeg har ret:

Overlegen benzinøkonomi ... Nye dæk . Nye dæk med højere lufttryk reducerer rullemodstanden..

For det andet, så betyder et bredere dæk en større overflade mod vinden. Da en hånd ud af et vindue kan betyde flere % nedgang i ens benzinøkonomi, vil en stor flade på et ...

Michelin satser grønt ¦ De nyeste dæk fra franske Miche-lin hedder Energy Saver ... stiller en god levetid el-ler en god benzinøkonomi i udsigt. Se på skemaet og vælg dit dæk ud ...

http://www.fdm.dk/filer/sommerd__k_2008.pdf

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-02-11 12:22
Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-11 13:12

I blander forskellige forhold i en pærevælling

Vinterdæk-sommerdæk er et spørgsmål om profil og gummiblanding.

Lavprofil er en anden egenskab . Det er kortere dæksider end normalt. Det er på de fleste områder dårligere men vælges for at kunne holde omkredsen nede, selv om bredden er for stor. Stor bredde giver farlige egenskaaber på våd eller glat asfalt. Det er for Brian, som synes det ser blæret ud og tror det er bedre. Han skrider i svingene og kører galt.

Normaldækket er bedst om sommeren. Det fås i lavenergiudgaver fra bl. a. Michelin. Lavenergi er et spørgsmål om blød eftergivelighed uden for megen friktion ved deformation.

Friktion mod vejbanen er noget andet. På tør vej er den næsten ens for alle dæk. På våd , mudret eller på sne kan der være stor forskel. De bredeste( ofte lavprofil) er dårligst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-11 13:30

Mig og mine Citroén'er kører og har altid kørt på normale sommerdæk fra Michelin. 185/65/88H
Michelin har kun sommer eller vinterdæk.
Der hvor vi kører om vinteren er der ryddet for sne og is nogen gange.

De der superlavprofildæk kan være temmelig hårde at køre på.
Almindelige dæk står godt på forskellige vejbanetyper.
Orientrings og rally kører bruger ikke superlavprofildæk. (har selv kørt orienteringsløb)

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-11 13:32

Nej vi blander ikke tingene sammen...

>Hårdt pumpede, smalle sommerdæk giver det laveste brændstof forbrug...

Sommerdæk har højere shore, altså hårdere gummi, og det giver mindre rullemodstand.
Og er de hårdt pumpede deformeres de mindre, og det giver mindre rullemodstand.
Og er de smalle er der mindre der skal deformeres, det giver mindre rullemodstand.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 13-02-11 14:04

Tak for svaret svendgiversen.
Vi holder os til nye sommerdæk når vi skal på farten .

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-11 14:12

Selv tak, jeg var lige ved at finde noget mere videnskabeligt...

Michelin Energy LX4 Tire Michelin Energy MXV4 Plus Tire Michelin Energy MXV4 S8 Tire ... Sidewall reinforcement using low hysteresis rubber provides self-supporting ...

The Energy Saver A/S features Michelin’s EnergySaver Construction combined with a unique silica-based tread rubber that helps improve engine fuel efficiency by keeping the tire cooler. This compound is molded into a symmetric design that features siped, independent tread blocks to combine predictable handling, no compromise stopping performance and all-season traction without trading fuel efficiency. Circumferential and lateral grooves direct water through the tread design to help resist hydroplaning and enhance wet traction. Michelin Comfort Control Technology uses computer-optimized design and precision manufacturing to reduce vibrations and road noise to keep the vehicle quiet. The tire’s internal structure includes twin steel belts reinforced by spirally wrapped polyamide on top of a polyester cord carcass to combine strength, efficiency and comfort.
Her:
http://www.rkmotors.net/Michelin-Energy-Saver-A-S-Tire.html