/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
tekst forsinkelse
Fra : denevigeuheldige
Vist : 3167 gange
50 point
Dato : 13-02-11 00:11

I forlængelse af dette her spørgsmål: http://kandu.dk/Spg153691.aspx
kunne jeg godt mig at vide hvorfor teksten først bliver vist med ca. 5 sekunders forsinkelse. I de første 2 minutter ca. følges stemmeføring og tekst af, herefter går det galt.
Dette uanset om filmen bliver afspillet fra pc`en eller fra harddiskoptagerens dvd-drev.
Hvad kan jeg gøre?
Har prøvet med en anden film og her var der ikke problemer.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 13-02-11 04:44

Hvis du bruger VLC så prøv og tryk på G og H.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 13-02-11 09:11

Det har jeg jo faktisk besvaret, hvis du kigger i dit spørgsmål:
Citat
Et fornuftigt progam som f.eks. VLC giver dig mulighed for at forskyde sporet, for det er jo ikke sikkert det lige passer. Der er en shortcut, jeg tror det er ctrl-j og ctrl-f, men jeg husker sikkert forkert

Det var så G og H, så jo, jeg huskede forkert

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 13-02-11 09:20

Men ok, det løser jo kun problemet delvist, for som du siger kommer forsinkelsen undervejs. Det lyder godt nok mærkeligt, for dem, der har lavet teksten plejer ikke at sjuske sådan.

Du kan gøre noget helt andet:
- Lav først en backup
- Gå derefter ind i tekst-filen med f.eks. notepad. Du vil du se at den består af tider og tekst
- Søg-og-erstat sådan at du trækker 5 sek. fra fra det tidspunkt, hvor tiden ikke passer.
- Gem. Det skal være i tekst-format. Hvis du bruger noget andet end notepad så husk at gemme som ren tekst.
- Start op i VLC, og se så om det ikke passer. Forskyd med G eller H efter behov.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-02-11 09:59
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-02-11 10:11
Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 50 point
Dato : 13-02-11 12:09

Hej scootergrisen

Først og fremmest skal videoen og teksten hedde det samme, så VLC playeren finder den automatisk.
Det går jeg ud fra du har gjort. Film og tekst skal f.eks hedde "Sunshine"

Trin for trin guide....
Din tekst er forskud i forhold til filmen...... Okay
Der findes forskellige undertekst/redigerings programmer som kan løse dit problem.
Vi tager udgangspunkt i programmet SubMagic

1. Download SubMagic herfra: http://www.submagic.tk/
2. Installere programmet
3. Åben programmet
4. Gå op i File Operationers>>Open og find din undertekst
5. Gå i Play Movie>>Open Avi og find din film.

VIGTIGT
6. Find mappen hvor din film ligger. Højreklik>> Egenskaber>>Detaljer...
Her skulle der gerne stå en masse informationer om filmen.
Det der er vigtigt er at underteksten bliver lavet i samme billedehastighed (FrameRate) som filmen.
Så der skulle gerne stå fek.s "Billedehastighed 23 billeder/sekund et sted?
7. Gå tilbage i SubMagic og find FrameRate>> New FrameRate og sæt den i den hastighed filmen har.... Om det er Pal eller NTSC må du prøve dig frem.... (convert)
8. Gå i Play Movie og afspil filmen. Læg mærke til hvad tidskoden er, første gang de siger noget i forhold til teksten.
9. Gå så i Synchronize og Move (ryk) hele teksten frem (Later) eller tilbage (sooner)
Alt efter om teksten er fremme eller tilbage i filmen.
10. Gå tilbage i Play Movie og se om teksten passer
11. Gentag med Synchronize indtil teksten passer

Nemmer bliver det ikke..... McBobo
Leg med det indtil teksten passer

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 13-02-11 12:19

Øhhhh..... Det var hej denevigeuheldige, men og hej til dig scootergrisen

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 17-02-11 21:40

Tak for svaret McBobo.