/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Katte... Tigere
Fra : CharlotS
Vist : 833 gange
100 point
Dato : 12-02-11 23:33

Hej

Man har så tit hørt at vores huskatte er små Tigere /løver, men hvor meget forskel er der egentlig ? Jeg mener at have hørt at de store katte kun bliver fordret en gang om ugen, kan det passe ?? Min kat fodres flere gange om dagen + hvad han fanger af mus, men hvordan er det med forskellen på maverne af de små og store katte. Er det rigtigt at de store kun fodres en gang om ugen, det kan vores små venner jo ikke tåle vel ??

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Wolf10

Dato : 12-02-11 23:58

Ja,- det passer.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-02-11 00:29

Det er fordi man prøver at "efterligne" naturen, hvor de vilde/store katte i deres naturlige miljø, ikke altid er i stand til at finde føde hver dag, end sige flere gange om dagen. De er heller ikke vant til at fange hverken dåsemad eller tørfoder. Dét er noget menneskene har skabt.
En stor/vild kat (tiger, løver mm.) fanger deres mad når lejligheden byder sig, - en tamkat får maden serveret, - men vildkattene (huskat, skovkat o.lig.) har tidligere også måttet klare sig på dét de kunne finde af vildt, som de kunne fange.
MVH Akle

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-02-11 11:15

Misser er en minitiger

http://www.experimentarium.dk/forsiden/artikler/artikelvisning/article/2740/

Tigeren er ikke sikker på mad hver dag, derfor spiser den godt, når den er heldig at fange et dyr:
http://www.pandaclub.dk/Forside/Skoletjeneste/Dyreleksikon/Tiger

Tigeren har de længste hjørnetænder af alle kattene og har et effektivt dræberbid. Men det er langt fra altid, at den får fat på sit bytte. Fordi den er så muskuløs og tung, kan den ikke løbe hurtigt ret langt ad gangen, og faktisk er det kun omkring hver tiende gang en tiger jager, at den får bid. Når den endeligt får kløerne i et byttedyr, gælder det om at kunne spise meget, og det kan tigeren. Den kan æde, hvad der svarer til 150 bøffer i ét måltid!

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 13-02-11 14:23

Hej igen

Ja, jeg tænkte jo nok at der var noget om det - tak for indlæggene.

Det er vel ikke sådanne at I kander nogle links til sider der beskriver noget om deres maver, altså hvordan det fungerer etc. Synes jeg har hørt noget om at den lille kat er småt-spisende, men det tyder på at de store misser er grovædere

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-02-11 15:48
Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 13-02-11 16:22

Citat
En kat må ikke faste i mere end 24 timer, da dens lever ellers kan tage skade.

Herfra: http://www.netdyrlæge.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=167&Itemid=227

... sååå lid forskel må der da være på store og små katte

Fine links du kom med akle - tak

Kommentar
Fra : katekismus