/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Smør eletriske dele med silicone....
Fra : axelbjarne
Vist : 1620 gange
100 point
Dato : 12-02-11 13:17

Er det en god ide, at smører de elektriske dele...årsagen til at jeg spørger er, at i første omgang troede jeg det var min varmeblæser der var stået af, men da jeg afprøvede den, ved at sætte et måleinstrument på som kunne måle volt, og den gav indikation på, at voltmeteret målt strøm, når jeg drejede på den, der af kunne jeg udlede, at varmeblæseren var ok.
Da jeg kom til modstanden, var den bare gennemrustet, så nu vil jeg gerne vide, om det er en god ide, at smøre silicone på den, og andre elektriske dele. Har selvfølgelig købt en ny over nettet.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-02-11 13:26

Giv det en gang lak

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-02-11 13:33

Det sker der ikke noget ved. Silicone er fugtfortrængende.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-02-11 13:59

Silicone det er så ikke ledende som vand?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-02-11 13:59

Lak, hvilken lak skal evt. bruges..?

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 12-02-11 14:16

Ta mors hårlak ud på badeværelset.

vic200

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 12-02-11 14:23

Citat
Lak, hvilken lak skal evt. bruges..?

I min brance kalder vi det printlak. Men motorplastlak som og kan tåle en høj temp, og alle kender det, kan også bruges til elektronik ting bla. den modstand du nævner, men stik, fatninger mm. skal du give silicone for at det ikke ire/ruster.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-02-11 14:27

Silikone er fint. Køb en spraydåse. I den fugtige tid er det nemlig en god ide at spraye tændkablerne, så der ikke går løbestrømme ovenpå ledningerne. Den skal nok være syrefri, men prøv at spørge nede hos bildillen eller t-hansen eller hvor du nu går hen.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-02-11 14:56

Jeg bruger almindelig lak på spray
men som skrevet, ikke på eller til kontakter

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 12-02-11 15:17

Lak som er modstandsdygtig mod varme og fugt kan anvendes.
Neglelak kan bruges i nødstilfælde.
Printlak er superfint da det er udviklet til formålet.

Silikone skal bruges med stor forsigtighed, da det i praksis er umuligt at rense af igen fra f.eks. billak.
Det er voldsomt miljøforurenende, da det ikke kan opløses af almindelige opløsningsmidler.
Brug det kun med en pensel fra de små plastflasker med pensel i låget.
Til stiksamlinger og afbrydere med glidende kontaktstykker, kan med fordel anvendes renset (hvid) vaseline på tube eller den almindelige gule kløver fra Brugsen.

Men det skal absolut være tørt inden det smøres ind, ellers holder vaselinen nemlig ekstremt godt på fugten.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-02-11 18:02

almindelig ren valeline vikere lige så godt, holder også sin bløde tilstand og kan altid tørres væk fris der er behov for det..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-02-11 20:36

Citat
Lak som er modstandsdygtig mod varme og fugt kan anvendes.
Neglelak kan bruges i nødstilfælde.
Printlak er superfint da det er udviklet til formålet.

Som skrevet bruger jeg det selv, og om det er varme-bestandig
skal jeg ikke sige, men jeg bruger lak! andre steder på min motor,
og det holder en sæson, hvis man ikke plejer det. (så ser det bare kedeligt ud)
en motor bliver som regel mere varm, end alt andet,/
eller skal vi bare SIGE FØLES som-om, den er MEGET varm,
men når næsten ikke en temp over 100/ 150* normalt
og så er alle former for lak holdbare? eller i det mindste til de 120*
Ifølge producenterne.

Citat
I min brance kalder vi det printlak

Rimeligt svært at finde, eller?
der findes efterhånden ikke mange forhandlere tilbage,
der kender til hjemmelavede printplader,
DOG så jeg et indlæg for et par dage siden, med et par link´s til forhandlere af samme.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-11 20:51

Hvis du bor i nærheden af Biltema, så kan du købe motorplast på spray, og det er beregnet til alskens i motorummet på biler. det er en type lak der er varmebestandig og godt isolerende, og rigtigt anvendt giver et smukt motorrum, og derefter let at renholde.
Det kan sikkert købes andre steder der handler med biludstyr og reservedele.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 13-02-11 14:37

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-02-11 15:27

Be`r