/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lille tillægslån til forbedringer?
Fra : sks009
Vist : 1221 gange
100 point
Dato : 11-02-11 09:47

Hej alle,

Da vi står for at skulle have renoveret facaden på huset (den trænger virkelig), samt have lagt indvendige tagrender om til udvendige og skiftet stern, påtænker vi at gøre det vha et tillægslån, da vi samtidig har gang i del andre renoveringsprojekter (som alle er selv-finansierede...), og vi dermed vil kunne få lavet det hele i én ombæring.

Vi vil regne med at et tillægslån på 100,000 skulle være rigeligt til at dække omkostningerne ved ovenstående renoveringer på huset.

Huset er købt i dec 2009 for 1,7M med traditionelt 80/20 split, og vi har siden renoveret af egen lomme for knap 200,000. Så der er ikke pillet ved lånene. Salgspriserne i kvarteret vidner om at vort hus burde være omkring 2M værd efterhånden, så der burde være fint råderum til denne investering, som jo også gerne skulle give lidt ekstra værdi, om end den primære årsag er husets sundhed.

Mit spørgsmål går nu på om et tillægslån på 100,000 er for lille til at det kan svare sig i omkostninger? Realkreditten er Nordea Kredit hvor vi er Fordel+ kunder (hvis det siger nogen noget…). Vi vil nok foretrække et fastforrentet lån med hurtig afvikling da der er god plads i økonomien.

På forhånd mange tak for jeres kommentarer/vise ord.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-02-11 10:44

Hejsa.
Hvis jeg var jer ville jeg få en håndværker til at gi' et bud på hvad det kommer til at koste.
Uanset om i selv vil/kan lave det.
Så har i en ide om udgifterne.
Vi fik sidste forår netop lavet en ny gavl i vores hus og det beløb sig til 248.000 kr.
Der var håndværkere på . Det var heldigvis en forsikringsskade så vi "slap" billigt.
Prøv at få tilbud så i har en fornemmelse.

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 11-02-11 10:48

Hej piaskov,

Tak for dit indlæg.

Må jeg spørge om hvad jeres renovering bestod af for at det kunne løbe op i knap en kvart million?

Vi skal blot have skiftet træbelægningen på facaden…

Takker!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-11 10:49

Citat
burde være omkring 2M værd

Hvis du mener at have fået en værdistigning på 300.000 fra 09 til nu, har du godt gjort en god handel

Få du lige din bank til at vurdere salgsprisen INDEN du går videre i projektet....

Jeg tvivler på banken vil lave det uden du har en del andre forretninger med dem....

"Folk" har en tendens til at vurdere deres huse til VÆSENTLIG mere end de kan sælges for, og på den korte tid du har haft det er chancerne ikke store......

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-02-11 10:59

Ja det må du da.
Vi fik HELE gavlen flået ud pga. svamp.
Det viste sig de forrige ejer af huset havde muret bindingsværket ind og det brød det sig ikke om.
Det var simpelthen rådnet op.
Det var en kæmpe omgang men super dejligt da de var færdige.
Det var da en noget større omgang end den i skal ha' gang i men jeg ved bare af erfaring at det snyder med priserne og lige pludseligt er det blevet dyrere end beregnet.

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 11-02-11 11:16

Piaskov – mange tak for det. Det lyder som en ordentlig omgang I har haft fat i…! Det er en noget større operation end det vi skal have foretaget, da vores gavl er af træ (70’er hus), så det er heldigvis lidt mere tilforladeligt når der skal udbedres end muret hus. Tilgengæld er muret jo noget mere lækkert end træ når det er færdigt…

Refi – tak for din kommentar. Jeg kan ikke påstå at være ejendomsmægler, men en bekendt er og har skudt os til omkring 2.1M nu (da vi som sagt har lavet omfattende renoveringer, og huset blev købt under værdi pga ejer var i en uheldig situation…). Desuden er et næsten identisk nabohus solgt for 3 måneder siden, hvor vi også er bekendte med salgsprisen… Om det så kun skulle være 1.8M værd er det dette spørgsmål uvedkommende, da mit spørgsmål går på hvorvidt et lille tillægslån kan betale sig, og ikke på hvorvidt du mener om jeg har værdiansat mit hus korrekt. Naturligvis skal banken involveres og der skal naturligvis også en formel vurdering til inden vi giver os i kast med det. P.t. er der ved at blive lavet aftaler med 3 håndværkere der skal give tilbud for at få et reelt billede af udgiften.

Så endnu engang, spørgsmålet går på hvorvidt det kan betale sig at udtage et lille tillægslån (100k) eller om det vil være uforholdsmæssigt dyrt i etableringsomkostninger?

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 11-02-11 11:29

Hejsa,

Blot en kommentar
Husk at få flere vurderinger lavet!!

Da vi skulle skifte bank i efteråret 2010 gik vi først til vort realkreditinstitut hvor vi har været "Guld-kunde" i 12 år og fik en vurderingsmand ud med henblik på at få et tillægslån og dermed en kassekredit ud af verden. Dernæst til til den bank som vi ønskede i fremtiden som også sendte en vurderingsmand ud.

Der var 1,2 mio. til forskel i deres vurderinger og det var realkreditselskabet hvor vi har været trofast (og altid punktlig) betalende kunde som kom med den lave vurdering !!!!

Banken var ydermere så seriøs at de kalkulerede og rådgav os om at beholde nuværende fastforrentede lån og blot tage et tillægslån hos dem. Så vi var svært tilfredse med danmarks næststørste bank

Så indhent flere vurderinger - det koster ikke noget

Bluesky

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-02-11 11:32

Selvfølgelig kan det da betale sig at låne i hus (med sikkerhed) fremfor andre former for lån - så det er logik.....

Omkostninger er ikke større end de vil være på andre former for lån med tinglysning.

Hvilke renter i så kan opnå, er jo et spørgsmål om "sikkerheden" i lånet.... De vil under alle omstændigheder være mindre end et "forbrugslån" eller en kassekredit....

Men igen, Banker og kreditforeninger er MEGET forsigtige med vurderinger af salgspriser, men der kan jo være andre ting der gør jer til "god kunde"...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-02-11 13:51

Lav et afdragsfrit F1 lån til 500 kr. - eller mere - om måneden, når det "kun" er 100.000 kr. i skal låne. Det burde ikke være et problem, hos nogle kreditforeninger - næsten uanset vurderingen, da i ikke forventer at sælge med det samme - formoder jeg. Ejendommen bliver jo det mere værd til den tid! Jeg formoder, at i iøvrigt er kreditværdige og har råd til forrentning af lånet!