/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kapitalpension vs. boligstøtte/boligsikr
Fra : Lincoln1242
Vist : 2927 gange
40 point
Dato : 10-02-11 16:25

Min mor står og skal på efterløn pr. 1. juni i år.

Hun bor til leje, og har spurgt kommunen om hendes boligstøtteberegning kan ændres, fordi hun går ned i indtægt.

Det kunne den godt, og hun ville få mere udbetalt.

Men da de hørte at hun samtidig planlagde at få udbetalt sin arbejdsgiveradministrerede kapitalpension (netto, efter afgift ca. 100.000), så sagde de at den indtægt skulle lægges oven i året løn og efterløn - som en indtægt. Og så har hun udsigt til at falde væsentligt i boligstøtte i stedet!

Jeg har søgt på nettet, men kan ikke finde svar. Kun at det er skattepligtige indtægter, der skal indgå. Men en kapitalpension er ikke skattepligtig, den betaler man 40% afgift af, når den hæves. Den indgår ikke i den almindelige skatteberegning.

Jeg ved at formue skal indgå i beregningen - men min mors beskedne formue (incl. kapitalpension) kommer ikke til at påvirke beregningen.

Er der andet for end at bede kommunen dokumentere hvor det står at kapitalpensionen skal indgå?

Jeg kan ikke finde bevis for det modsatte!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-02-11 17:05

Ved udbetalingen af de 100.000 får hun en formue der overstiger .....hæng mig ikke op, men jeg tror at det er omkring 70.000 som man må have, over det bliver diverse tilskud skåret ned.

At der er betalt skat af det er uvedkommende.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-02-11 18:04

http://www.e-pages.dk/bl/127/

Det forstår jeg ikke LuffeA - er det ikke omkring 700.000 og ikke 70.000 kr. ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-11 18:52

Citat
Men en kapitalpension er ikke skattepligtig, den betaler man 40% afgift af, når den hæves.

Jo vist er den skattepligtig....

Det er bare til en fastsat procent....

Den er jo også fratrukket i indkomsten efterhånden som den er indbetalt....

Den tæller IKKE som A-indkomst men den tæller i den SKATTEPLIGTIGE indkomst det år den udbetales.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-11 18:55

Citat
Beskatning ved udbetaling
Som hovedregel skal pensionsudbetalinger beskattes som personlig indkomst, hvilket medfører en marginalskat på op til 59% ekskl. kirkeskat. Undtagelsen er kapitalpensioner, som ikke indgår i den skattepligtige indkomst. Her skal der i stedet betales en afgift på 40%.

Nu bliver jeg da godt nok i tvivl

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-02-11 19:32

Det er Formue og årsindtægt der afgør hvad man får udbetalt og pga af kapitalpensionen vil din mor et enkelt år få ingen eller lavere boligstøtte men allerede året efter vil den være normal medmindre hun har en formue på 700 000 eller derover

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-02-11 13:56

Skettepligtig indtægt påvlrker sociale ydelse. I forbindelse med en kapitalpensin betales der ikke skat, men en 40% afgift, hvorfor kapitalpensionen i den forbindelse alene er en formue. Om en sådan formue har indflydelse på boligsikring ved jeg ikke p.t., men den havde det ikke tidligere.

Oplys kommunen om indtægter og formue, og lad dem beregne hvad din mor kan få i boligsikring - på papir at forstå! Ved beregningen vil i kunne se, hvortdan de er kommet frem til ydelsen.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 27-02-11 10:26

Jeg forstår godt I er i tvivl! Min mor har prøvet borger.dk (der bare henviser hende til kommunen - doh). Hun har også prøvet at skrive til Socialministeriet - som ikke svarer....

Der må da være en eller anden lovtekst el.lign., der beskriver det...hun kan ikke være den første, der får udbetalt en kapitalpension, samtidig med at hun får boligstøtte!

Men ellers må hun slå sig til tåls med at få en lavere boligstøtte i år - og så få den højere fra næste år...