/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
valuta
Fra : Nul7
Vist : 3287 gange
50 point
Dato : 10-02-11 09:40

Hej! Da min bank har slået sig sammen med en anden mister jeg en del fordele, derfor dette spørgsmål.

Kan det betale sig at veksle danske kr. i tyskland til euro?
Kurs og vekselgebyr medregnes.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-11 09:52

Nej, det kan ikke betale sig.

Kursen på kroner ligger nogenlunde fast i forhold til Euro og renten er ikke højere i Tyskland.

Men hvis du tør så prøv Grækenland...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-11 10:00

Euro "købes" i DK.... (uanset hvilket euroland der er tale om)

Den danske kurs er så fastlåst så der skal næsten veksles millioner før du kan se et kursudsving.

Den billigste (og nemmeste) løsning er jo et Visa-kort med mindre du skal bruge STORE summer.

Er det kun i "grænselandet" kan du såmænd bruge Dankort men kig lige forretningens vekselkurs inden.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 10-02-11 10:17

Herhjemme skal vi mange gange give et vekselgebyr på ca. 30 - 50 kr.
Bruger du Visa f.eks i Tyskland kostede det engang 30 kr. for 2000 kr.
Mange butikker der tager imod visa giver bedre kurs end i banken herhjemme.

Mit spørgsmål er: Hvis jeg går ind i en bank i Tyskland og beder dem veksle kr. til euro, hvad vil det koste mig? Vi kan f.eks. sige jeg vil have vekslet 3000kr.

Er det svært hvad jeg mener med spørgsmålet?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 60 point
Dato : 10-02-11 10:24

Det vil normalt være lidt billigere at veksle i det rejseland man kommer til,
men man skal jo have valuta til den første dag.

Og i Tyskland er vekselgebyret ca det samme som herhjemme,
men mindre du har en grænse konto.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-11 10:33

Citat
Herhjemme skal vi mange gange give et vekselgebyr på ca. 30 - 50 kr.

Det kommer da an på hvilken bank og aftale du har....

Jeg giver f.eks. IKKE vekselgebyr i Sydbank...

Bruger den dog sjældent da vi har tysk konto.

Men du er virkelig i "ørebeløb" med en sådan sum. Om de få ører er værd at tage risikoen for ved at besøge forskellige tyske banker, ligger jo op til dig selv..

Der er også den der kører 20 km for at spare 2 øre på benzinprisen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-02-11 13:01

Jeg er fordel+ kunde i Nordea, så jeg skal heller ikke betale gebyr.

Til gengæld er vekselkursen ikke så god som hos Forex
http://www.forexbank.dk/
og de tager heller ikke gebyr - men de har kun kontorer i de større byer.
F.eks. på Københavns hovedbanegård - men da vi bor midt på sjælland kan det ikke betale sig, at køre efter det.

Til gengæld, når vi skal betale Hotel eller større indkøb i Tyskland, benytter vi Visa - som oftest også har en bedre kurs. Men til mindre køb, har vi altid vekslet hjemmefra.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 10-02-11 16:59

Kære Refi, - Tak for din ofte så gode hjælpsomhed, som jeg ofte har haft gavn af, men dette spørgsmål handler ikke for om småøre, men om den eksakte pris.
Også tak til i andre.

Den bank jeg havde, krævede heller ikke vekselgebyr eller dankortgebyr, den krævede heller ikke nogen betingelser angående hvilken konto man havde, blot at man havde en.
Men kursen har ofte ligget omkring de 59,7...hvor i mod at f.eks. "Karlstad" har taget omkring kurs 52.
Jeg har altid en lille start kapacitat fra sidste tur.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-02-11 20:49

"Karlstad" har taget omkring kurs 52. - Du mener formodentlig "Karstadt" varehuset?
Og kurs 52, det er ikke noget de bestemmer, hvis du betaler med Visa - det afgøres af Visa, på den kurs der er på det tidspunkt Visa opkræver beløbet på din danske konto.

Men som jeg også har konstateret, plejer Visa's kurs at være bedre end f.eks. Nordea.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 11-02-11 11:05

Tak for svaret svendgiversen.