/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Pixel fejl
Fra : EA_HS
Vist : 1849 gange
200 point
Dato : 09-02-11 13:38

Skal jeg acceptere pixel fejl på en ny PC (bærebar Acer) og i så fald hvor meget / mange, ?
…viser sig især som rød plet på mørk baggrund,
ca. i midten af den øverste halvdel af skærmen,

det er første gang jeg ser pixel fejl på en PC skærm (ud af 7 – 8 stk.)
det er s…. irriterende, bare tanken at man ved den er der.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 210 point
Dato : 09-02-11 13:46
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-02-11 14:02

De fleste butikker har 14 dages retur/ombytningsret, den ville jeg betjene mig af.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-02-11 14:04

fint link tak,

Citat
Pixelgarantien hos Acer medfølger som et hefte i kassen med skærmen. Acer inddeler skærmen i 9 ens sektioner hvor hver sektion kun må indeholde 1 pixelfejl. Der må være 4 fejl på et panel pr. 1 million pixels, hvilket desværre er ret mange.

det lyder som om at op til 9 pixelfejl, er inden for det normale,..

så burde det være meget normal med pixelfejl på de fleste PC skærme, ?
jeg har aldrig bemærket det før,

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-02-11 14:08

Citat
De fleste butikker har 14 dages retur/ombytningsret, den ville jeg betjene mig af.

jooo det overvejer jeg også, men hvad med den næste,.. og den næste,
det var mere,.. hvor 'normalt' er det med pixelfejl. ?
har alle i andre pixelfejl på jeres skærm ?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-02-11 14:09

Jeg ville ikke acceptere én eneste pixel fejl på en ny skærm. Hvis ikke deres "pixel garanti" dækker ville jeg returnere produktet, og købe et nyt.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-02-11 14:10

Der er "normalt" ingen pixel fejl, jeg vil forvente at det er langt under 1 ud af 100 der har fejl.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-02-11 14:11

mener,... jeg skal køre ca. 100 km. for at få den byttet,
og jeg kan ikke stå og udpakke / samle og teste samtlige PC.er på stedet,
hvad gør man så, ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-11 14:12

Der står jo så at der må være 4 pixelfejl pr mil, så du kan ikke klage(det kan du jo godt, men det hjælper nok ikke) hvis der kun er 1

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-02-11 14:14

Risikoen for at der er fejl på den næste, er meget lille. Men du skal naturligvis bestemme dig for om du vil køre 100km for at bytte, eller om du vil se på fejlen de næste mange år.

Klaudi, der er ingen grund til at fortælle butikken at man returnerer pga. pixel fejl.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-11 14:17

Citat
der er ingen grund til at fortælle butikken at man returnerer pga. pixel fejl.

Nej det er så en mulighed, men så at be' om en anden lyder nok mystisk i deres ører

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 09-02-11 14:21

kan man reparere en pixelfejl, ?

der er mange optimistiske historier på nettet, men er det spild af tid,
eller er der noget om snakken, ?

http://www.youtube.com/results?search_query=dead+pixel+fix&aq=f

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-11 14:25

Døm selv, en død pixel er som regel død, du kan jo prøve nogle af alle de programmer der praler af at de kan vække døde pixels

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-02-11 19:02

Jeg har købt ca 15 pcer(nye og brugte) og har aldrig haft en eneste pixel fejl som jeg kan huske. Så jeg tror det er sjældent.Jeg ville levret den tilbage.
alimak

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-02-11 00:00

nå,.. jamen det ser ud til at det,. ikke,. er helt normalt med pixelfejl,
man kunne ellers godt få det indtryk når man læser ar Acer tillader op til 9 fejl pr. skærm,

nu er det sådan at jeg har fået den betydelig billigere fordi de kalder den "DEMO",..
så jeg vil lige teste den et par dage, og se om det er noget jeg kan 'leve med', !

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 10-02-11 01:17

Ja det er så latterligt at det vist er noget som bliver accepteret.
Der er nogle tal på hvor mange pixel fejl der accepteres men de jo nok forskellige fra producent til producent. Også er der nogle skærm hvor der vist er garanti for ingen pixelfejl.
Jeg kan godt forstår du syns der er irriterende.
Hvis jeg var dig ville jeg snakke med butikken først.
Også prøv og kør sådan nogle pixelfejl retter programmer som flasher forskellige farver og sort hvid sne for at se om det hjælper. Bare kør de programmer i mange timer og se om der hjælper.
Ellers prøv og masser skærmen der hvor pixlen er og se om det måske hjælper.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 10-02-11 22:03

Hej EA_HS
Der er nogle internationale "regler" for pixelfejl. Nogle forhandlere har en "0-tolerance", som betyder at EN pixelfejl er EN for meget. Har du handlet i Bilka, vil du omgående få udleveret en NY. Andre forhandler holder sig til reglerne .. men pixelfejl er møj-irriterende
Har du handlet i Bilka, vil jeg tro du kan spare de 100 km ved at indsende produktet med posten (kræver lige en telefonsamtale og accept), og modtage en ombytning ad samme vej.
/PG (Bilka medarbejder)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-02-11 23:22

En gang til:

Pixelfejl (ISO 13406-2 Klasse II) Tabellen herunder viser antallet af tilladelige hele pixelfejl for en given opløsning. Standardens Klasse II tillader 2 defekte pixels per 1 million pixels.

Acer
Pixelgarantien hos Acer medfølger som et hefte i kassen med skærmen. Acer inddeler skærmen i 9 ens sektioner hvor hver sektion kun må indeholde 1 pixelfejl. Der må være 4 fejl på et panel pr. 1 million pixels, hvilket desværre er ret mange.

Skærmstørrelse Tilladelige fejl/1 mill. pixels
-------Alle--------------------- 4----------------

Link til pixelpolitik: http://support.acer-euro.com/documents/reports/displaylcd.pdf

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1163869920

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 11-02-11 19:33

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 11-02-11 21:38

Velbekomme