/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
"si"/"rense" gl. olie fra tank - hvordan
Fra : PeterPeter
Vist : 777 gange
30 point
Dato : 08-02-11 21:14

Kære alle
Jeg har tømt vores gamle olietank og har nu ca. 100-150 liter fyringsolie i tre dunke..

Dem skal jeg have hældt over i vores nye oliefyr - men, jeg ville gerne lige "si" eller "rense" olien, inden den bare hældes over...

Hvordan pokker gør jeg det på en nem måde ??

Nogen der kan hjælpe ??

På forhånd tak for hjælpen...

/Peter

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 08-02-11 21:18

Når det ikke er en større mængde kunne du hælde det igennem en finmasket køkkensi evt. af rustfast stål - du sætter den bare oveni en stor tragt og hælder.
Du kan også anskaffe en stor tragt f.eks. hos THansen hvor der i forvejen sidder en lille si indeni.
God fornøjelse
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-02-11 21:25

Finmasket køkkensi ?? - Er det OK ?

Jeg havde forestillet mig at gøre det vha. et stort kaffefilter !! - F.eks. lavet af et lagen eller lign.

Jeg har bare aldrig prøvet det før, så jeg ved ikke hvad andre gør...

/Peter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-11 21:29

Der vil måske være en del vand i den olie og det ses tydeligt, da olien lægger sig øverst efter en dags tid.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 08-02-11 21:32

Jeps - det er jeg helt med på .... Det kan man allerede se nu, meget tydeligt

Det skulle jeg jo gerne - heller ikke (udover skidt og andet bundfald) have ned i min nye tank....

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 08-02-11 21:47

større smudspartikler og bundfald fra den gamle tank vil lægge sig på bunden igen -
du har åbenbart tømt den gamle tank helt ud når du også har vand med, i så fald kan du med fordel benytte en lille boremaskinepumpe til at flytte olien over igennem sien - du kan selvfølgelig også bruge hævertmetoden med en stump slange, men den første mundfuld smager ikke så godt, sidenhen bliver det bedre
- men hvis du er klar til at spytte ud når du har suget, og måske har en kold bajer stående klar, så kan det godt lade sig gøre.
Du kan selvfølgelig godt lade det løbe igennem et stykke stof, men hvis du undlader at starte dit nye fyr den første timestid efter du har hældt olien på, så bundfælder det ret hurtigt igen, og en finmasket rustfast køkkensi tillader kun ganske, ganske små partikler at passere ...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 09-02-11 09:48

Du skal, som nævnt bruge finmasket si indbygget i en tragt. Lad olien stå et par dage, så er du sikker på at vandet har bundfældet sig (vand er tungere end olie), hvis vandet ikke er opløst i olien. Så kan du roligt hælde det på den nye tank. God ide med en pumpe, så undgår du at virvle skidt op, når du hælder det over, så lad de sidste cm stå tilbage. Iøvrigt er det indbygget vandudskillelsesfilter i oliebrænderen.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 09-02-11 14:27

jeg tog altid olien kom den i enbaljespulede med høj vand tryk lod det stå i et par dage sugede den rene olie op

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-02-11 17:22

Hvis du sætter dunken i fryseren fryser vandet til is og olien kan hældes over, mens vandet er en frosset klump i bunden.
Jeg har selv benyttet metoden, engang jeg var så heldig at få til opgave at tømme en olietank. Fik mig reddet ca. 300 liter gratis olie dengang

Det eneste filter jeg brugte var den si i tragten, som tidligere beskrevet af Bennymanden.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 09-02-11 17:26

Den med fryseren er en god ide. De lover frostvejr igen resten af februar måneden.