/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
fremstilling af printplade
Fra : w-coast
Vist : 3321 gange
35 point
Dato : 08-02-11 20:26

nogle der kan fortælle mig hvordanman selv frenstiller en printplade???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-11 20:54

du tager et stykke printplade, pudser det med meget fint sandpapir/fint ståluld
tegner så banerne med en vandfast tusch, køber noget jernklorid hos Matas,
opløs 100-200 g i en halv liter vand, så lægger du printet deri, vipper det evt stille og roligt
når det overskydende kobber er væk tager du printet op og skyller det godt under vandhanen
det kan svine temmeligt meget så pas på, så tager du en klud med acetone på og tørrer tusch'en af
så har du en hjemmelavet printplade

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-02-11 21:05

JA, du skal bruge en rå printplade der er rengjort og sprøjtes med fotolak og tøres, en kalke/film med printtegningen på, der ligges oven på printpladen, der belyses med uvlys i nogle minutter (tiden er afhængig af hvor kraftil lyskilden er), så skal brintpladen fremkaldes i ætsenatrion blandet i vand til printtegningen kan ses på printpladen det tager også nogle minutter, og til sidst skal printpladen ætses i saltsyre så kobberret der hvor det har fået lys bliver ætset væk det tager også nogle minnutter, og til sidst skyldes godt i vand og tøres af og vupti så har du en printplade, den skal så lige belyses igen så det fotolak der er på brintbanerne går af i ætsenatrion og vand, det kan også pusses af med ståluld.

Der kan også købes printplader med fotolak på og den væske der skal bruges til det.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-11 21:08

saltsyre og ætsenatrion, hold da helt fast manner

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-11 21:52

Du tegner printet på comp.
Printer ud og olierer printet.
Lyser ned gennen den nu gennemsigtige tegning, som ligger på en fotofølsom printplade.
Lægger printpladen i et bad med (jeg kan ikke huske hvad det hedder)
Skyller printpladen i vand og pudser banerne rene med evt. en hård grydesvamp.

Så er der en pritplade, som bare lige skal bores.

Der findes små programmer som kan tegne streger og loddeøer så afstanden passer til IC kredse.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-02-11 22:04

Citat
saltsyre og ætsenatrion, hold da helt fast manner

JA det er skrappe sager men det virker. 800ml vand, 200ml saltsyre 35% og 30 ml brintoverilte 30% det sætter skub i ætsningen.

Fremkaldelse: 2 tsk ætsenatrio og vand i et bæger= stærk blanding.
ca. ½ liter lunken vand i en bakke og et par dråber af den stærke blanding i og røres rundt, læg print i og bevæg bakken så væsken skulper over printet, er blandingen for svag hældes der et par dråber af den stærke blanding i mens bakken bevæskes så vandet bevæger sig over printet, det tager ca. et par minutter, så er printet fremkaldt. Har prøvet det mange gange.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-02-11 22:09

Du kan købe det hele her: http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=5677
alimak

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-02-11 22:16

Ja hvis det skal være så avanceret så....

Jeg har lavet mange små konstruktioner (lidt alá fuglerede) med den metode som jeg beskrev, selv lavet diagram og så tegnet det over på printplade, det virker fint, men ser ik' så prof ud

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-11 23:51

Jeg har vist endda nogle af de fotoprintplader enkeltsidet liggende endnu.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 09-02-11 14:20

Pas lige på køkkenbordet og i særdeleshed den rustfrie køkkenvask.
Den rustfrie køkkenvask får nogle brune pletter der er meget svære at få af igen.
(Ved brug af jernklorid)
Højris

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-11 14:25

Der var den Højris...........Jernklorid var det jeg brugte i en gammel glasskål til foto.

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 35 point
Dato : 09-02-11 14:56

Her beskrives en lidt anden metode "strygejernsmetoden" som er forholdsvis nem at have med at gøre, med et flot resultat.

Læs feks her http://home1.stofanet.dk/kv-modelfly/
Gå ind under elektonik
gå ind på fremstilling af print

Jeg bruger altid finætsekrystal, lidt dyrere, men meget nemmere at arbejde med.

God fornøjelse

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-02-11 18:25

Flot arbejde og vejledning Viskinge.

Godkendelse af svar
Fra : w-coast

Dato : 09-02-11 20:59

Tak for svaret viskinge.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-02-11 22:47

selv tak!