/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Utæthed i vandsystem
Fra : Dulcona
Vist : 734 gange
100 point
Dato : 08-02-11 11:29

Formanden fra vandværket var her i går og spurgte om jeg brugte specielt meget vand. Næææ det mente jeg jo ikke, men han sagde at jeg siden sept havde brugt ca 40 m³ vand hvilket ca svarer til et helt års forbrug.

Vi kiggede på måleren i brønden og det viste sig, at der var et løbende vandforbrug på 5 - 6 l vand i timen, på trods af der intet forbrug var igang. Vi tjekkede for løbende toilet, dryppende haner, men der var intet at komme efter.

Hvad er mest sandsynligt at der er galt??

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-02-11 11:40

En utæthed i forsyningsledningen, efter måleren, -udenfor huset.
Har du nogle udendørs kloakdæksler du evt. kunne inspicere, og derved få en ide om hvor lækken måske kunne være. Ellers inspicere ved alle relevante kloakdæksler ved visuel og lyttende.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 08-02-11 11:45

Der er kun et dæksel på grunden foruden målerbrønden, og det er kloakken eller afløb til sivetanken.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 110 point
Dato : 08-02-11 12:07

Du har formentlig en stophane i/ved huset, hvis du lukker den, og vandforbruget stopper, er det i huset der er en læk, ellers er det udenfor.

Men du skal nok have fat i et firma, der kan lave lækagesøgning, hvis ikke du selv kan finde fejlen. Det ekstra vandforbrug koster jo kassen!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-11 12:26

>ekstra vandforbrug koster jo kassen!

Meget værre end det, hvis du har en lækage inde i huset, kan gulv og meget mere være ødelagt.

Skynd dig at få nogen til at spore lækagen...

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 08-02-11 12:35

Gode råd.... tak for det. Kigger på det og vender tilbage senere

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-02-11 12:59

Du har 40 000 liter vand liggende et sted hvor det ikke bør være. Skynd dig at få proffesionel hjælp.

Derudover så bruger du for øjeblikket en kubikmeter om ugen, hvilket svarer til et stort års forbrug for en person så det koster en formue i vanaflednings afgift.

Det kan ikke vente på at du finder en gør det selv løsning

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-02-11 15:38

Har du en varmtvandstank som har afløb fra sikkerhedsventil direkte ned i kloak????
Her kan du have synderen....Jeg husker for flere år siden at en dame i Esbjerg havde dette problem og måtte betale kassen.....

Mvh
Sverola

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 08-02-11 19:58

Har tjekket slangen fra varmtvandsbeholderens sikkerhedsventil. Der var ikke noget drypperi. Har kontaktet et lækagesporingsfirma. Foreløbig tak. Vender tilbage når jeg ved mere.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 08-02-11 20:36

I vores sommerhus var overtryksventilen ikke helt lukket og vandet løb i kloakken. Det kostede 3000 kroner ekstra det år. Så nu skal vi have et synligt afløb fra den ventil. Den bliver åbnet hvert efterår for at tømme beholderen, så den ikke fryser i stykker og lukket til foråret.
Håber du finder utætheden. Har du en rørskade forsikring?

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 10-02-11 11:24

Jeg har fundet lækagen. Den ligger et sted mellem målerbrønden og værkstedet - 8 m fra brønden, hvor der er en vask og en vaskemaskine. Fandt ud af det, ved simpelthen at lukke for stophanen til den "afdeling" hvorefter det aktuelle forbrug - uden noget forbrugsvand var sat i gang - gik på 0. Så den billige og nemme løsning bliver, at føre et rør i en mindre dimension gennem det eksisterende med lækken. Vandtrykket er højt nok til at vaskemaskinen kan fungere.

Dog undrer det mig lidt, at lækageflowet svinger mellem 3 - 6 liter i timen. Man skulle tro at en lækage ville give en kontinuerlig udsiven med samme mængde hele tiden. Nogen der kan forklare dette?? Måleren er en af de "nye" elektroniske som kan fjernaflæses, hvis det har nogen betydning

Godt det ikke var den anden vej, altså ind i huset.´med gulvvarme osv pu ha

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 10-02-11 11:50

Ja et held, men stadig ærgerligt at skulle betale vandaflednings afgift til kommunen. Det kommer jo ikke i kloakken!

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 10-02-11 13:35

Det er rigtigt olehenne, men på vores lille lokale vandværk koster vandet pr. m³ 1,88 kr og afledningsafgiften er på 6,25 kr pr m³. (2009 priser) Så den økonomiske skade er til at overse

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 11-02-11 10:52

Det varierende spild skyldes det lidt skiftende vandtryk fra vandværket, specielt hvis du bor sidst på en ledning kan trykket variere noget..

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 13-02-11 10:08

Tak for svaret vagnr. Det var dit råd som gjorde at jeg fandt retningen på lækken. Tak!!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-02-11 14:46

Selv tak, Dulcona, godt du fandt fejlen.