/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
privat p-plads bruges af naboen
Fra : ingelein
Vist : 1720 gange
50 point
Dato : 07-02-11 20:00

Hej
Min søn bor i et område med rækkehuse - to og to - huse sammen. Til grundene er der på matriklerne indtegnet P pladser til hvert hus.

Sønnens nabo har for et par år siden - inden han flyttede ind fjernet en del af fælleshækken og har etableret en låge ind til sin egen have. Imidlertid er lågen placeret ud for sønnens parkeringsplads foran huset. Nu har hun også i længere tid sat sin bil på sønnens parkeringsplads, idet den parkeringsplads der hører til hendes matrikel og grund ikke ligger så gunstig for hende.

Min søn har prøvet med det gode, men intet hjælper. Hvad kan man stille op?
Jeg har rådet ham til at søge hjælp hos teknisk forvaltning.

Jeg har printet lokalplanen for området ud - og alle huse har klart en indtegnet egen parkeringsplads.

Sønnen har endda ret til at placere en overdækket P -plads på stedet.

Men hvordan får vi flyttet Damen + hendes bil????

Med venlig hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-02-11 20:07

Jeg går ud fra, at det er en ejerbolig.

Hvad med at sætte nogle stolper i jorden og sætte pigtråd op. Inde på egen grund selvfølgelig.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-02-11 20:13

Hej Troldepige

Han skulle jo gerne selv kunne parkere der!!!! -
Hilsen
Ingelein¨

Ps. Damen holder jo lige i hans indkørsel

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-11 20:15

Din søn behøver ikke at lave en overdækket P plads på sin del,
han kan jo bare i første omgang købe en presenning til at lægge over sin bil,

hun vil næppe parkere på denne, når han ikke er hjemme,
og hvis hun gør det kan den jo forsynes med genstande hendes bil ikke har godt af...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-02-11 20:26

Hej - for filen
da - også svendgiversen. Jeg ønsker et fint - sobert og lovmæssig holdbart råd. Hegnssyn?
for eksempel, men det hører vel ikke under deres gebet.

Partisansøm er ikke vores stil
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-02-11 20:28

Jeg forstod det sådan, at han ikke kunne benytte p-pladsen fordi, at naboen holdt på den.

Så må det jo blive som svendgiversen foreslår.

Det jeg vil frem til er, at din søn skal "besætte" p-pladsen så naboen ikke kan komme til at benytte den.
Havde din søn haft kone og 4 børn, så kunne de have stillet alle deres cykler på p-pladsen når bilen skulle ud at køre.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 07-02-11 20:29

Mange steder har man en eller anden jernkonstruktion som kan låses i opretstående stilling

og således skal låses op før der kan stå en bil på den pågældende P-Plads

ved ikke hvor det kan købes, men har set det flere steder. Feks. ved offentlige bygninger

hvor der er P pladser til de medarbejdere der skal bruge bilen i arbejdet og

der med skal have bilen stående

bare et forslag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-11 20:36

En p-plads vogter som tordenkalven omtaler

http://www.trafikprodukter.dk/produktkataloget/afspaerring/p-vogtere/

Kan i ikke på en pæn måde vise det du har printet ud???

Hvis i ikke kan det, så ville jeg nok være ligeglad med det gode naboskab, for der er vel ingen tvivl om at hun godt ved at det er forkert det hun gør?? Og så ellers spærrer pladsen som jeg nu havde fantasi til

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-02-11 20:45

Har din søn prøvet at parkere på hendes P-plads? Skal han ind på hendes grund for at gøre det, så er det endnu bedre. For hvis hun tager han, så må de bytte.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 07-02-11 20:56

Er der en plads pr. bolig, eller har han et stykke papir hvorpå der står, at det er den specifikke plads han har krav på?

Hvis det er tilfældet, så er der vel en beboerforening af en eller anden art som han kan indbringe en klage overfor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-02-11 21:43

Et gammelt køleskab kan vel stå og passe på pladsen indtil det hjælper.
Ellers er der kun hegnsynet tilbage - ved henvendelse til kommunen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-02-11 21:46

Hej

Det er sådan at damen faktisk har en ret lang vej fra sin egen lovlige parkeringsplads.
Forestil Jer at husene ligger sådan at damens hus ligger på langs sammen med nabohuset og at de begge har parkeringsplads for enden af naboens hus. Hun skal altså helt forbi naboens hus fra sin parkeringsplads - derfor er det nemmere for hende at holde på min søns private parkeringsplads, som fører lige op til hans hoveddør. Hun jo også har lavet en låge i hegnet, som adskiller sønnens og hendes grund.

Damens hus ligger vinkelret på sønnens hus, og sønnens p-plads ligger i vinklen, mens hendes er syd for hendes hus.

Det ker en gammel dame - men ikke for gammel til at køre bil - eller til at kravle tværs over forsæderne, når sønnen har parkeret tæt op af hende så hun ikke kunne komme ind eller ud af sin bil.

Øv
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-02-11 21:48

Hej Eyvind
Da sønnen flyttede ind lå der en stak brosten og en bigbag sand. Han skulle aldrig have flytftet det, men han er velopdragen - og ønsker også klaret denne sag ordentligt - indtil videre.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-11 21:55

Så istedet for partisan søm, så tag dog en snak med den gamle dame,
måske kan hun og din søn, bytte parkeringsplads her i vinter?

Han kan jo bedre gå et stykke vej...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-02-11 22:01

Hej Svendgiversen
Damen er ikke til at snakke med. Sønnen har været hos hende, assisteret af 3 andre naboer. Hun gør lige hvad der passer hende, så den vej er desværre ikke farbar.

Jeg tror ikke at sønnen skal foreslå et bytte. Det vil hun tro er for evigt!!!

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-11 22:15

Ikke for evigt, hun skal jo have fornyet sit kørekort med læge erklæring

Hvis hun ikke vil i dialog, så tilbage til markering/sikring af egen parkeringplads...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-02-11 22:32

Hej
Vi tager lige en snak med teknisk forvaltning i morgen.
Tak for hjælpen hidtil
Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-02-11 22:46

Citat
Sønnen har været hos hende, assisteret af 3 andre naboer

Hvis ikke det fruentimmer gider lytte til 4 personer på en gang er der altså noget galt ovenpå.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-02-11 23:27

Det er enkelt. Din søn parkerer sin bil så hun ikke kan komme ud. Hun skal nok blive træt af at hun ikke kan komme nogen steder efter kort tid

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-02-11 23:34

Jeg havde selv et lignende problem da jeg boede i Viborg. Eller nærmere, omvendt problem. I ejendommen jeg boede i var der forenings lokaler i stue etagen. Nogle mente at de måtte holde så vi andre ikke kunne køre ud når de var der. Efter en stædig ældre mand ikke ville flytte sin bil, han påstod jeg sagtens kunne komme forbi. Det kunne jeg også, med et par buler til følge. Heldigt for mig at det gamle lig jeg kørte blev skrottet 2 uger efter, men træls for ham at han fik buler
Efter det var der aldrig nogen der holdt i vejen for mig mere der
Grove metoder, ja. Men var godtnok træt af det dengang. Når der er en parkeringsplads tilknyttet sin bopæl, så skal man også have sin ret til at bruge den.

Det er ikke en opfordring til hærværk, blot et lidt trist eksempel på at man kan blive nødt til at tage nogle grove metoder i brug for at man får sin ret.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-02-11 00:04

Citat
Hun jo også har lavet en låge i hegnet, som adskiller sønnens og hendes grund

Jeg ville starte med en hængelås på den låge, hun har intet at gøre på din søns grund.

Da hun holder på privat grund er det ulovlig parkering og dermed en politisag

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-02-11 01:20

jeg mener din søn kan henvende sig til hegnssynet, da de dele af hækken hun har fjernet udgør hegn. Så både fjernelse af hæk og opsætning af lågen er efter al sandsynlighed ulovlig.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-02-11 01:23

Og indtil der har været hegnsyn, så hver gang det er muligt, skal han parkere så tæt på lågen at hun ikke kan bruge den

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-02-11 06:24

1 først hentes kort på martiklen samt byggetiladelser, dette kan hentes på teknisk forvaldtning (nogle kommuner kan det hentes online på deres hjemmeside) når kort og byggetilladelser mm.. er på plads
2. herefter opsættes skilt
§ 17. Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel af den pågældende art er forbudt, straffes med bøde.
http://www.netpublikationer.dk/DFFE/1870/html/chapter04.htm

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-02-11 15:54

Tag en snak med en advokat...Spørg hvad som er ret .
Din søn får sikkert medhold da parkeringen er tinglyst på hans matrikel.
Spørg om ikke det er tilladt at sende et anbefalet brev hvor det lyder .
" hvis ikke køretøjet bliver fjernet fra undertegnedes parkering osv . vil den blive flyttet."
Så er det bare at ringe et firme og hun må betale for at få den ud igen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-02-11 15:59

Tak for fine svar
Jeg pløjer mig lige igennem lovstoffet.

Jeg har vist ikke nævnt, at en del af beboerne af rækkehusene har afmærkede parkeringspladser. Mærket med bilens nummer. Disse parkeringspladser er anlagt således at bilernes front vender mod en skråning nedenfor ejendommene. Nogle af husene ligger anderledes på grundene, så denne form for mærkning ikke kan lade sig gøre.

Min søns parkeringsplads er direkte i forbindelse med adgangen til hans hus.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-11 16:06

Han kan sætte et skilt - fjernes uden ansvar - op på hans p-plads.

Jeg er ret så sikker på i ikke får noget ud af at kontakte teknisk forvaltning, de er fløjtende ligeglade

Eller lægge mærke til hvornår hun plejer at parkerer, og så stå mit på p-pladsen, og tage opgøret med hende en gang for alle

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-02-11 16:21

Hej Nordsted1

Han har jo været hos damen - og har endda haft naboerne med. Han har talt med hende - mange gange - men det fiser ikke ind.

Nu er det sådan at hvis han sætter et skilt op - kan han jo heller ikke selv komme ind. Huset ligger i bunden af vejen og hans grund ligger lige op til vejen - tværs til vejen. Damen bor på langs af vejen.

Hvis sønnen var en uvenlig mand kunne han jo bare parkere på de "andres" parkeringspladser - for det er jo det damen gør. Min søn kunne ikke drømme om at snuppe hans nabos parkeringsplads.

Men ærlig talt, hvor mange kroner skal man ofre på det til advokat osv. Han har været hos politiet, som først kan gøre noget, når han har anlagt sag!!!!

Ok ja, jeg tror at vi skal spænde snubletråde.

Sådan at holde øje med en gammel dame er da en langvarig affære, når man selv er udearbejdende mange kilometer nordpå. I går spurgte jeg ham om hvor mange vi skulle være for at løfte bilen væk

Mange ´hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-11 16:36

Jeg ville nu heller ikke sætte skiltet så det generede mig selv, men hvor hun ikke kan undgå at læse det når hun parkerer på sønnens p-plads.....

Jeg ville ikke bruge penge på advokater

Mange ældre har en fast rutine med hensyn til indkøb, det var nu mere hvis nu din søn vidste at hun altid kørte f.eks lørdag og kom hjem til frokost, så ville jeg stå på pladsen

Som en anden foreslog, ... så ville jeg parkerer min bil bag hendes, så hun ikke kan komme ud fra p-pladsen, og der ville jeg blive holdende (men måske han så spærrer for de øvrige beboere?)

Der er flere muligheder, men det er lidt svært at se hvilken din søn kan bruge, når man ikke rigtig kender til pladsforholdende og hun åbenbart heller ikke lytter efter hvad der bliver sagt af de øvrige der mødte op.... hva med den p-vogter i linket højere oppe?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-02-11 16:53

Hej Nordsted1

Jeg har fået priser på Pvogteren - men i omegnen af 5.000 kr er da vist rigeligt, når sønnen nu har ret til sin egen parkeringsplads.
Det var måske ingen dum ide at lægge en presenning ud eller sætte lås på hendes låge.

Men er sidstnævnte ikke at forgribe sig på andres ting - uanset at hun ikke har lov til at sætte en låge i hegnet?
¨Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-02-11 16:54

jeg synes han først skal prøve hegnssynet, for hvis hun bliver tvunget til at fjerne lågen og genetablere hækken, ville det måske heller ikke være så atraktivt at holde på din søns parkeringsplads. Og det er ligegyldigt at hun fjernede hækken før din søn overtog huset, det er hans grund nu.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-02-11 16:57

jeg mener hegnssynet blot tager et mindre gebyr

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 08-02-11 17:00

Han skal bare parkere på hendes p-plads, hvis hun parkere på din søns p-plads. hun parkere jo nok der fordi hun ikke kan holde til at gå så langt, din søn overlever nok at gå de 20meter længere.

hilsen cimbombom.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-11 17:00

Kan man ikke "komme til" at sætte en trillebør e.lign foran den havelåge??

Pressengen er i hvert tilfælde ikke ret dyr (købes billigt i Harald Nyborg), og gider en ældre dame begynde at fjerne den... det er da et billigt forsøg...

Pris på et hegnssyn
Der er en fast pris for et hegnssyn på 1.125 kr.

Som hovedregel er det den tabende part, der skal betale. Hegnssynet kan dog afgøre, at udgiften skal deles mellem parterne.

http://www.slagelse.dk/Politik/Kommissioner+og+raad+og+naevn/Hegnssyn/Hegnssyn.htm

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-02-11 17:04

Hej cimbombom

Næh, sådan virker systemet ikke, han har jo betydeligt længere til hendes parkeringsplads end hun har - og desuden er det jo rart at man har udsyn til sin bil. Hendes parkeringsplads er gemt væk bag hendes husgavl.

Men vi kunne jo bare få en bigbag sand læsset af foran lågen.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-02-11 17:07

Hej Nordsted 1

Hvad mener du at vi skal gøre med presseningen? Lægge den ned på jorden og tøjre den med nogle sten i kanterne`?

Presseninger har vi nok af - vi har båd og bruger ca. 1 pressening om året.

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-02-11 17:10

Det er jo aldrig til at vide hvad der ligger under sådan en pressenning, hvis hun nu vælger at parkere på den

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-11 17:18

Citat
Hvad mener du at vi skal gøre med presseningen? Lægge den ned på jorden og tøjre den med nogle sten i kanterne`?

Ja.... og et par stykker på midten under presseningen, så din søn selv kan kører over uden at ramme - som taunusanden skriver - hun ved jo ikke hva der ligger under---

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-02-11 19:45

Han kan jo også sætte et plankeværk op langs med hækken, sådan at det står inde på hans egen matrikel, og så damen ikke kan komme til havelågen. ;)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-02-11 19:59

Hej Troldepige
Det har vi også talt om, men hvis der skal plankeværk op langs hele hækken er det ca. 20 meter og der er vist påbudt levende hegn i området. Matriklerne grænser op til skov. Hvad så med den resterende del af hækken. Et hegn skal sættes på egen grund. Hvad så med den 2 meter høje hæk bagved hegnet.
Der er vel risiko for at den går ud, når den ikke får lys - og hvem har så ansvaret?

På hans matrikelkort er indtegnet en P-plads og der er en bemærkning om at denne P-plads må overdækkes - altså må han sætte en carport op der. Det har han imidlertid ikke lyst til, for det er
foran hans køkkenvindue. Men det var da en løsning.

Hilsen
Ingelein -

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-02-11 22:27

Nemt ob billigt kan der jo sættes et stykke trådhegn op med to hegnspæle foran den låge der ikke skal være der.

Det er vel muligt også at indhegne parkeringspladsen, med en låst låge.
Besværligt for din søn, ja. Men så kan hun sgu ikke holde der