/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Katalogprogram til E-bøger
Fra : amandaKanDu
Vist : 1047 gange
500 point
Dato : 07-02-11 11:50

hej,
jeg har snart så mange e-bøger, at jeg har brug for at få dem katalogiseret på en nem måde.
Er der nogen herinde der kender et godt program, der evt. kan gå ind og søge på forskellige filtyper:
mobi, pdf, lit, epub m.m. og katagogisere dem i passende orden? og med mulighed for at notere hvornår de er læst osv.

jeg vil godt give rigtig mange points for et godt svar.
Amanda

Accepteret svar
Fra : NobleK

Modtaget 500 point
Dato : 07-02-11 14:18

Hej Amanda

Jeg kender ikke til ét program der opfylder alle dine krav. Det bedste bud ville nok være Calibre http://calibre-ebook.com/
Den æder alle ebook typer (og kan konvertere imellem dem) og du kan oprette kategorier, sortere efter forfatter, genre, osv., give karakter, skrive kommentarer og en masse andet. Det som du ikke kan er at se hvornår bogen sidst blev læst og hvor langt du er nået; jeg har i hvert fald ikke fundet det endnu.
Det kan du til gengæld i f.eks. Adobe Digital Editions http://www.adobe.com/products/digitaleditions/
Her har du også mulighed for at lave bogmærker. I forhold til Calibre er dens funktionalitet lidt skrabet, men er til gengæld er den nem at bruge.
Så Calibre er bedre til at organisere bøgerne, mens du med ADE kan gøre mere INDE i selve bogen.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 07-02-11 17:34

ja, tak. jeg har allerede Calibre, men har kun de bøger der jeg har lagt på min e-bogslæser.
Der må da findes et program der kan søge filer på computeren og ordne dem i en database?
amanda

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 07-02-11 18:50

Det er for at slippe for alt det manuelle arbejde. Man kan jo få musikprogrammer der går ind og skanner pc'en for musikfiler og katalogiserer dem - der må da også findes lignende til e-book filer??
Amanda

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 07-02-11 20:18

Calibre kan faktisk godt gøre det, selvom det ikke fungerer perfekt efter min mening. Klik på pilen ved siden af det røde "Tilføj bøger" ikon og vælg "Tilføj bøger fra mapper, inklusiv undermapper (Flere e-bøger per mappe, formoder hver e-bogsfil er en distinkt e-bog)". Så vælger du roden af din harddisk som mappe (sandsynligvis C:) og den vil gennemsøge hele din harddisk og tilføje alle e-bog filer den finder. Vær opmærksom på at det tager lang tid.
Jeg startede med at sige at det ikke fungerer perfekt, og det er fordi jeg ikke kan finde en måde at filtrere filtyper på. I stedet tilføjer den ALLE filer den tror kunne være e-bøger, og det inkluderer f.eks .txt og .html filer, og dem er der MANGE af på harddisken. Det jeg typisk gør er at når den er færdig så vælger jeg Formater i menuen i venstre side og klikker på de forskellige formater hvorefter jeg sletter filerne med de formater jeg ikke skal bruge. Jeg efterlader de typiske e-bog formater som pdf og epub.

Håber det kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 08-02-11 09:11

Hej NobleK

Jeg giver dig evig ret i at Calilbre er et rigtig godt program, som jeg bruger rigtig meget.
Men jeg synes at bare det at tilføje én bog tager rigtig lang tid.
Programmet bliver opdateret tit, så jeg håber at de også finder ud af mit problem.

Jeg håber stadig på at der er en der kender et program der kan løse mine opgaver.
Men mange tak for dit input.

Amanda

Kommentar
Fra : NobleK

Dato : 08-02-11 09:28

Hvis det findes kender jeg det ikke, så jeg må desværre stå af her.

Godkendelse af svar
Fra : amandaKanDu

Dato : 11-03-11 11:25

Tak for svaret NobleK.