/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kunden har ikke betalt???
Fra : cristian2
Vist : 812 gange
100 point
Dato : 06-02-11 18:40

Jeg har et lille firma. Regnskabshjælpen har fundet nogle fakturaer som ikke er blevet indbetalt af kunderne. Den ene er helt tilbage fra 2007. Andre fra 2008 og 2009.

Hvordan griber man det rigtigt an, hvis man vil højne sandsynligheden for at inddrive pengene. Det er ikke fordi kunderne er dårlige betalere. Vi kan se herfra, at vi har sendt én faktura til hver enkelt kunde. Den er så ikke blevet betalt. Men siden er der ikke fulgt op på det herfra.
Kunderne er alle sammen offentlige institutioner. Dvs. ingen er lukket eller gået nedenom.

1. Hvordan griber jeg det an på den bedste måde - også rent juridisk?

2. Er kunderne overhovedet forpligtigede til at betale?

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-02-11 18:45

Når du ikke har fulgt op på det er forældelsesfristen 2 år.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-02-11 18:49

Citat
Når du ikke har fulgt op på det er forældelsesfristen 2 år.

Pjat...det er 5 år.
Det du gør at at tage kontakt til kunden.
Forklar på en stille og rolig måde hvordan det hænger sammen og send en ny regning.
Længe er den da ikke.

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 110 point
Dato : 06-02-11 18:59
Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 06-02-11 19:01

1. Juridisk: Snak med en advokat.

Nu siger du det ikke er dårlige betalere. Desuden har du jo glemt at minde dem om deres regning. Det er jo ikke umuligt at fakturaen er forsvundet i posten, så jeg synes personligt du skal sende en nu, men uden renter og rykkergebyr på.

Hvis de så stadig ikke betaler kan du jo sende en ny med rykkergebyr og en advarsel om inkasso.

2. Du har 1 år til at sende den første faktura efter at arbejdet er udført, herefter skal du blot huske at sende en hvert 3. år. Så det er muligt den første er forældet.

Se f.eks. her:

http://www.amino.dk/forums/t/114650.aspx?PageIndex=2

"Ny lov om forældelse
1. januar 2008 træder en ny lov om forældelse i kraft.

Loven får stor betydning fordi den korte forældelsesfrist nedsættes fra 5 år til 3 år. Den korte forældelsesfrist omfatter blandt andet ubetalte regninger og tilgodehavender i øvrigt, som ikke er sikret ved en underskrift eller en dom.

Det er derfor vigtigt at være opmærksom på at krav på betaling forsvinder efter 3 år, så vær forsigtig med ikke at være for god ved debitor og få givet for lang kredit.

Når et krav er sikret med en underskrift eller gennem en inkassosag, som har skaffet en dom over debitor er forældelsesfristen 10 år. Det er også en ændring fra tidligere, hvor en dom eller en underskrift sikrede kravet i 20 år.

Den nye lov omfatter både nye og gamle krav, så selvom der er overgangsregler, er det alligevel vigtigt at gennemgå eventuelle gamle og afskrevne tilgodehavender for at se om kravet skal sikres mod forældelse i forventning om senere betaling.

Herfra, hvor du kan læse mere om § :

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2655"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-11 19:28

At både DU og FLERE modparter, der oven i købet er en offentlige institutioner, skulle "glemme" noget sådant i 4 år, lyder da helt hen i vejret

Mon ikke lige du skulle tjekke dit regnskab en extra gang

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-02-11 19:29

PS...

Pengene må da have MANGLET i dit årsregnskab....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-02-11 06:09

Jeg kan kun give Refi ret i hans udtalelser.
Du skal omgående fyrer den person du bruger til regnskabshjælp. Det er kun en udgift for dig og dit firma. Sådan noget rod at have i et regnskab.
Held og lykke med at få pengene hjem, hvis de ikke er blevet indbetalt (det troro jeg).

hawaii7

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 07-02-11 09:58

Vil det sige at en gammel bankgæld (15-16år) som ikke er blevet afdraget i den tid, men noteret i selvangivelsen er forældet ? Banken har hvert år sendt en opgørelse, men ikke rykket for pengene fra en lukket virksomhed.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 16-03-11 08:06

Tak for svaret myg.