/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
historienomtoknapperogflereømmefingre
Fra : o.v.n.
Vist : 1442 gange
100 point
Dato : 06-02-11 16:51

Lidt sent at starte en snakketråd om løst og fast, hvis det skal være i weekenden men jeg prøver alligevel.
Fingrene har været lidt ømme ovenpå en torsdag aften, da jeg opdagede at jeg ikke havde flere rene skjorter det vil sige jeg havde 1 men den havde lagt et års tid på grund af 2 manglende knapper midtpå vommen, den kunne bruges da der kun manglede 1 men da nummer 2 faldt af lige ved siden af den første, så var skjorten ubrugelig, ordsproget blev omskrevet og blev til Nød lærer nøgen bondemand at sy!
altså jeg fattede nål og tråd og efter megen besvær og punkterede fingre blev skjorten brugbar igen, aldrig mere vil jeg komme så langt ned i lageret før der bliver sat en vask i gang
min gamle nabo får strøget sine skjorter hos en anden nabo, kvinde, ung og smuk hvad har han som jeg ikke har?

Spørgsmålet (for der skal vel være et spørgsmål?) lyder:
Kan en symaskine med knap program klare jobbet?
Vil det være at overdrive at købe en maskine som kun skal bruges cirka hver 5. år?

Kom nu med jeres oplevelser fra ugen der gak - og jeg vil blive skuffet hvis i holder jer til emnet - som er

Kommentar
Fra : webm

Dato : 06-02-11 17:00

Citat
hvad har han som jeg ikke har?

Du er sikkert bare blevet for gammel og affældig

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-02-11 17:04

Citat
Vil det være at overdrive at købe en maskine som kun skal bruges cirka hver 5. år?

JAAA det er da spild af gode og hårdt tjente kr. o.v.n.

Citat
, kvinde, ung og smuk hvad har han som jeg ikke har?

Ja ham kender jeg så ikke så det kan jeg ikke udtale mig om

Men kan du dog ikke trække på søsteren din ?? Hun er jo en gæv pige har jeg indtryk af.

Citat
Kom nu med jeres oplevelser fra ugen der gak -

Fra ugen der gak på Falster

Mandag ..rengøring og vask.
Tirsdag..rent sengetøj og rengøring på 1. sal .
Onsdag .. lækker frokost hos brormand min ...i sommerhuset
Torsdag...slappeafdag med en god bog.
Fredag...indkøb ... mere tøjvask og råhygge.
Lørdag...tilskuer til bowlingstænve i Maribo...sønnen vores spillede.
Efterfølgende grillet and med tilbehør.
Og i dag ...ud i det blå ..en tur til Vordingborg og ose. Søndagsåbent i butikkerne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-02-11 18:02

Jeg tror du er bedre tjent med en form for "hjemmeservice" ordning- eller høre om de på et vaskeri om de også kan klare lidt små reperationer af tøj. Så får du det leveret tilbage vasket og strøget og evt. de satans knapper syet i.

Eller måske du bare skal finde nogle af de kvinder, som så tilgengæld lige skal have ordnet hækken eller et lille rækværk, som skal have et par søm og skruer- der må da være nogen i nærheden-

Accepteret svar
Fra : jensegon

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-11 18:21

Hej O.V.N. !

Jeg har en fidus. Aflever det i genbrug,, så går der nogle dage, så er det vasket og knapper syeti og så kan du gå ind og købe det til spot pris.

JENSEGON.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 06-02-11 18:38

Symaskinen skal du nok holde dig fra - den kan sy en finger fast sammen med knappen. Kender en der har gjort det.

Kender også en "Nød lære nøgen bondemand at sy". Efter at jeg havde syet utallige knapper i skjorter, jakker ol. synes jeg det var på tide at Gubben lærte at sy en knap i, da jeg fik en "klage" over at jeg havde været ude at rejse, og han ikke bruge sin bedste skjorte, fordi der manglede en knap. Han fik nål og tråd og vejledning. Jeg så på imens. Og ja, jeg ved godt at jeg ikke var særlig sød, men jeg morede mig kosteligt. For knappen blev syet i skjorten + jakken + bukserne. Han klagede også over at det var så svært at stikke nålen igennem, men jeg opfordrede ham bare til at blive færdig.

Da han så stolt var færdig med knappe syningen, sad den RIGTIG GODT FAST. Han så utrolig morsom ud da han opdagede hvor meget stof han havde syet i. Heldigvis er han en gut med humor, så vi lo meget af det.

Jeg fik klippet knappen af - hvad kunne der ikke havde sket, hvis han selv skulle havde gjort det - og derefter syede jeg knappen i.

Så alt taget i betragtning o.v.n, så har du klaret det meget flot, og så TO knapper.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 18:45

Rigtigt godt forslag Jensegon den er ny, også gode forslag fra jer andre den med søsteren dur ikke, hun hyggede sig faktisk da jeg fortalte historien men den med hækkesaksen vil jeg overveje.
Husk det var kun en indledning til en hyggesnak jeg kom med, jeg kunne også have skrevet en indledning med en historie om hvordan en søndag eftermiddag kom til at koste et 4 cifret beløb, kort sagt ordet er frit

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-02-11 18:46

Citat
den med søsteren dur ikke, hun hyggede sig faktisk da jeg fortalte historien

Hvorfor bliver man IKKE forbavset ???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-11 18:55

Du køber da bare 10 fingerbøl.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-02-11 19:43

Er du ved at være for tyk ovn? haha

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-02-11 20:13

Ja, her har dagen gået med at nedlægge stakit i forhaven- nemt nok- det var totalt råddent- ingen ømme fingre. Jeg kunne blot prikke til det og det lå ned.

Så nu skal der sættes et nyt stakit- og det kan ikke sys på desværre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 20:20

Citat
nu skal der sættes et nyt stakit- og det kan ikke sys på desværre
hellere slå 1000 søm i end sy 2 knapper på, men sådan er vi jo så forskellige

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 20:26

Det mest bemærkelses værdige i min søndag er en tur på udsalg i det lokale byggemarked, gik efter 1 måske 2 skabe og kom hjem med 10

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-02-11 20:37

Man kan godt sy knapper i med en symaskine, men hvis nu man tager i betragtning, at en ordentlig symaskine koster min. 2.500 kr., og jeg vil påtage mig at sy knapper i for 5 kr. pr. knap, så skal du have en formodning om, at du skal have syet mere end 500 knapper i før det kan betale sig at købe en symaskine. ;)

Du kan selvfølgelig også købe en billig symaskine i Kvickly til 500 kr. (når de er på tilbud), men så vil jeg anbefale dig, at tjekke den grundigt igennem når du kommer hjem med den, da de ikke er lige gode allesammen. ;)

Jeg fik strikket et par sokker færdig i dag. :)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 20:49

Det med symaskinen var ment som en spøg, mit sybehov er ikke særlig stor så det bliver ikke aktuelt.
5 kr. pr. knap - du kunne få en lille forretning ud af det - og blive millionær hvis der er kunder nok, er du gammel nok til at huske Laura fra Matador?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 20:50

Det var Agnes jeg mente fra Matador og som selv startede forretning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-11 20:51

Sidst jeg syede en knap i en skjorte, kom den til at sidde på indersiden, men det virkede selvom det ikke så så pænt ud.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 20:56

Citat
Sidst jeg syede en knap i en skjorte, kom den til at sidde på indersiden
det var tæt på her også, men jeg dobbelt checkede og reddede æren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-11 20:56

Fy ovn - man spørger ikke om en dames alder.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-02-11 21:08

Citat
gik efter 1 måske 2 skabe og kom hjem med 10

Så er du selv ude om det- bruger pengene på tjant og fjas- istedet for at finde nogen der kan sy dine knapper i.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-02-11 21:11

Citat
hellere slå 1000 søm i end sy 2 knapper på, men sådan er vi jo så forskellige

hmmm, 2 knapper for et stakit- det var måske værd at overveje en byttehandel ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 21:27

Citat
Fy ovn - man spørger ikke om en dames alder
den var ellers pakket pænt ind, efter egen mening - indtil du afslørede mig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 21:30

Knapperne er syet på denne gang, kan stakitten vente til næste gang der ryger et par knapper, så skal vi måske i seriøse forhandlinger

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-02-11 21:33

Jo, jeg har også set Matador, tror det var en genudsendelse ;), og husker godt Agnes.
Så meget tør jeg så ikke at gabe over.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 22:11

Nå det går jo godt jeg lader tråden køre så længe der er aktivitet, men lukker selv ned for i aften, en ny arbejdsuge starter klokken alt for tidlig i morgen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-02-11 22:20

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-02-11 22:23

Citat
en ny arbejdsuge starter klokken alt for tidlig i morgen

HUSK at gi' katten mad INDEN du tager på job du !!!!!!!!!!!!!!!!

godt

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-02-11 11:11

Havde lige en (efter min mening) storslået naturoplevelse:
Som så mange gange før,spadserede en tyrkerdue rundt,her på græsplænen.Pludselig så jeg,ud af øjenkrogen,et virvar af blafrende vinger.Det var en stor brun høg,der sad på ryggen af duen.
Men det var trods alt,for stor en mundfuld.Duen fik sig vristet fri.Og høgen sad lidt og kiggede rundt.
Det må jo nok ha`været en Duehøg.Eller måske en Spurvehøg??? (Når den ikke kunne klare duen).

Apropos "montering" af knapper.Der er jeg nærmest "ekspert". Fik det ind med krudtrøgen,ved Randers kaserne i 1966. Jojo,her er det mig der sy`r knapper i.Man skal bare ha`en ordentlig fingerbøl,og en af de små "fjedre",til at tråde nålen med.
Derimod lader jeg min bedre halvdel,om at betjene vask,opvask,kogeplade samt microovn.
Disse elektriske tingester,går jeg i en bue udenom.Bange for de løber løbsk,hvis jeg rører ved dem. Eller huset pludselig,står i flammer.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-11 17:10

Citat
Disse elektriske tingester,går jeg i en bue udenom.

Citat
.Bange for de løber løbsk,hvis jeg rører ved dem

Citat
Eller huset pludselig,står i flammer.

VERDENS værste undskyldninger for ikke at lave noget

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 07-02-11 18:47

o.v.n. det er da flot at du fik det gjort. Du skulle måske også ud og lede efter nålen i høstakken først

Med hensyn til symaskinen skal drengene nu ikke være så bange alligevel.En symaskine er jo lidt som en stiksav der er spændt fast, og hvor man fører emnet igennem.

Og man kan godt med lidt snilde sy knapper i med den, selvom den ikke er beregnet til det. Undergriberen skal slås fra (=den riflede metaldims under trykfoden, der hiver stoffet frem under syningen. Altså undergriberen skal slås fra. Trådlængden skal stilles til nul, herefter indstilles på zigzak, og stingbredden indstilles så nålen rammer knappens huller. Husk lige at sætte en halv tændstik under knappen ellers bliver den alt for stram. Sværere er det altså ikke

Det bliver spændende med det nye køkken, tillykke med det. Fik du forresten den der Socket A til at passe på computeren?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-02-11 19:48

Citat
Og man kan godt med lidt snilde sy knapper i med den, selvom den ikke er beregnet til det.

Til nogle symaskiner følger der faktisk en speciel fod med, til når der skal syes knapper i.

På andre maskiner gør man det uden trykfod.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-02-11 22:28

Det med symaskine teknik er ikke noget jeg har forstand på, jeg fandt nålen i høstakken og smed den på gulvet, så fik jeg øje på den og den var klar til at tråde
Historien om knapperne er kun for at få snakken i gang, emne og ordet er frit og det behøver ikke handle om syning altsammen.
Det går jo godt så jeg ofrer lige lidt flere point i håb om at flere kommer og blander sig

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-02-11 22:45

Citat
jeg fandt nålen i høstakken og smed den på gulvet,

Heldigt for dig...men du havde nok opdaget hvor den var landet henne når du fik trådt på den

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-02-11 23:21

Citat
emne og ordet er frit

Skal vist stå ude i nat,for at holde på taget.Her stormer det en halv pelikan.

Hørte lige Storebæltsbroen er lukket.Menes åbnet kl. 3 inat.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 07-02-11 23:28

Køb 10 skjorter i Føtex, dem kan man til tider erhverve sig for kr. 25 pr. stk. så er der da til et stykke tid, så sparer du symaskinen.

Købte selv 20 stk. nu hvor det skulle være.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-11 06:24

Det værste af stormen fik heldigvis ret hurtig ende i vores område Mosebaek nå arbejdet kalder og det er først når jeg kommer hjem at jeg kan se om der er sket nogen skade

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-02-11 08:27

Citat
min gamle nabo får strøget sine skjorter hos en anden nabo, kvinde, ung og smuk hvad har han som jeg ikke har?

en nabo, kvinde, ung og smuk

En englænder gifter sig for at få nogen til at sy knapper i sine skjorter, og en skotte for at få nogen til at sy skjorter i sine knapper.

Emnet kunne være andet end nål og tråd, bliver det nok ikke, må du lige regne med, da det nemlig er godt at kunne sy en knap i, for knapperne rasler af i meget af det tøj, man køber. Der hænger altid en irriterende tråd og dingler, og så trækker man lidt i den, og vups det var lige knappen der røg sig en tur. Nej du, istedet for en maskine, får du da bare lige et lille kursus.

"Knapper sys i med stærk tråd, for at de kan holde.Start med at lave en lille knude på trådens ene ende ved at rulle enden mellem tommel- og pegefinger for så at trække "rulningen" sammen til en lille knude. Stik ind fra vrangen og gå ind igennem et af hullerne i knappen. Gå tilbage igennem det andet hul og sy knappen på med ca. 10 sting, men lad være med at trække dem fast til. Når nu I har gjort dette, så løft knappen lidt op, således at der bliver et mellemrum mellem den og tøjet. Vikl så tråden nogle gange omkring de tråde, der sidder i mellemrummet. På den måde kommer knappen til at sidde på en lille "stilk". Således holder den længere og er let at bruge. Husk at hæfte tråden godt med en lille knude på bagsiden af tøjet."
http://karlbys.dk/spejderne/page26.html

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-02-11 19:13

Citat
Det værste af stormen fik heldigvis ret hurtig ende i vores område Mosebaek

Nemlig o.v.n.Nu ved jeg ikke helt eksakt,hvor du bor.Men jeg vil tro,at du også kender Vesterhavets brusen,og marehalmens susen i vinden.For min part,kunne jeg ikke leve andre steder,end i Thy.
(Skønt vestenvinden,præger hele området). MEN DET GIVER LUFT.
Jeg husker endnu,da vor kære svigersøn, (Amager dreng) var heroppe første gang.Og han var med i Vigsø (Hvor Olsen-Banden blev optaget) så bunkerne.Han var simpelthen målløs.

Jooee,os der har saltsprøjt i øjnene,og kender vestenvindens tuden,er hårdføre.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-02-11 19:25

Citat
For min part,kunne jeg ikke leve andre steder,end i Thy.
det samme gælder for mig

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 09-02-11 19:27

Håber at alle kom godt igennem stormen, jeg kunne nøjes med at hente et par havestole

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-02-11 19:39

Lige i sådan en situation er det ganske rart kun at have en altan. :)

Men til gengæld har jeg da set et par væltede træer på vovses morgenture, og en del tagsten.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-11 15:19

Kan godt være du fik ømme fingre, men min mand har præsteret at få ondt i tungen - slå lige den

Han skulle for første gang håndterer en nål, og jeg havde fortalt ham at han skulle huske at slå en knude på tråden - det vidste han ikke hvordan han skulle gøre, og spørge ville han åbenbart heller ikke - for han bandede højlydt da han stak sig på nålen - på tungen - for han havde stukket nålen ind i munden, imens han bandt den nydeligste lille sløjfe... nu har jeg undervist ham i knudeslåning

Storm... vi slap med en væltet skraldespand, for vi havde fjernet alle løse genstande fra haven. Mine forældre slap ikke helt så nemt, så vi ville lige forbi så min mand kunne hjælpe med at få skiftet glasset... de blev rigtig glade for hjælpen og vi kører hjem. Et par timer efter ringer de, at nu havde de haft indbrud, så vi kørte til dem igen - pu ha det er altså grimt at tænke på, at andre har rendt rundt i huset. De mistede en del kontankter - min mor og datter skal på ferie, og min mor ville betale for turen idag (de har ikke dankort) - og mange smykker. Idag har jeg så siddet og set fotoalbums igennem fra morgenstunden, og vi kørte så til dem med billederne, så de bedre kan huske hvad der mangler ----- tip--- tag billeder af indboet før andre har "lånt" det ---min mor er fotografen i deres hjem, så hun har næsten ingen billeder af sig selv, så hun kan se smykkerne. Vi synes selv det var et godt stykke arbejde vi fik lavet idag, og bedst som vi sidder og spiser frokost, ringer tlf. Det var El-giganten.... joooo det tv min far lige havde købt, der manglede han at betale kr 900,00 så de penge skulle han øjeblikkeligt overfører, min far siger at det altså var en rabat han fik, fordi det tv han havde bestil var udsolgt,og de fik forhandlet sig til det han så købte (de har nu heller ikke internet).... næææ nej, han skulle straks kører til forretningen og betale, min far siger endnu engang, at han altså havde fået det med rabat, og det stod altså også på kvitteringen.... fadme om ekspedienten ikke sagde at hvis han ikke kom idag, så ville han blive sendt til inkasso
Nu har vi ringet til hovedkontoret og klaget, og de ville så finde frem til hvem der havde ringet op, så vi kan få en afklaring en gang for alle.... men nu har vi ventet på den tlf opringning i tre timer, så det går åbenbart ikke så hurtigt når de skal reagerer....det første tv min far bestilte, fortalte de heller ikke var udsolgt, før min far rykkede for det - så nu tror jeg nok at vi er færdige med El-giganten

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-02-11 16:51

øv, nu får vi ikke mails igen

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-11 22:48

Tak for svaret jensegon. et forslag jeg aldrig selv havde fundet på.
Tak til alle for indlæg af forskellige art nu er det op til en af jer at starte en ny søndagssludretråd