/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Skal man holde op med at bruge XP?
Fra : Oldboston
Vist : 903 gange
100 point
Dato : 05-02-11 18:15

Microsoft er vist ved at udfase XP. I alt fald kan jeg forstår, at man holder op med at opdatere XP.

Men når man nu er glad for systemet, kan man så holde fast ved det? Er det for tidligt at svare på?
Jeg syntes i sin tid, at det var besværligt at skifte programmel, men XP har jeg vænnet mig til i mange år efterhånden.

Hvad ville I andre gøre? Holde fast ved XP eller ? Jeg er meget åben over for forandringer, hvis de er til at finde ud af og lette at bruge.

På forhånd tak.
Oldboston

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 05-02-11 18:21

Jeg ville købe mig en ny maskine, hvis jeg var dig. De koster ikke ret meget efterhånden og kan så afvikle Windows 7. Jeg er lige begyndt på Windows 7 og er meget tilfreds med det. Ingen fejl og systemet kører bare upåklageligt. Alle de besværligheder der måske var i XP er fjernet med windows 7.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 05-02-11 18:22

Det er vel mere når man anskaffer ny computer, så skal der jo være et styresystem, og når xp så ikke længere forhandles bliver du nødt til at købe computeren med windows 7, eller hvad det nu kommer til at hede til den tid. Der findes jo også styresystemet Linux (ubuntu etc.) som er gratis. Men xp er godt, men altså når du køber ny computer er det ikke længere med xp, dine gamle computere vil du stadig kunne køre videre med, minimum så længe opdateringerne fortsætter.

Kommentar
Fra : webm

Dato : 05-02-11 18:23

Ganske enig, Windows 7 kører perfekt.
Man skal dog lige vænne sig til en del nye ting, men sådan er det jo i reglen når man skifter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-02-11 18:24

XP bliver opdateret nogle år endnu grundet at den første generation små notebooks der kom frem for et par år siden blev solgt med XP, af samme grund lukkede man heller ikke for salgtet af XP hvad der ellers var planen
Selve supporten på XP blev lukket sidste år.

Jeg skifter først når min nuværende "gamle" maskine ikke vil mere, eller hvis det begynder med at knibe med sikkerhedsprogrammer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-02-11 18:24

De opdaterer da min xp prof. Den kører til en ny pc anskaffes

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-11 18:38

Behold din XP på den maskine du har.
Det er ikke altid nemt at skifte over til win7 fordi der trods "kør som XP" funktione er en del ældre grej som ikke fungerer i det nyeste styresystem.

Nyt styresystem skal næsten sikkert også bruge en ny computer.

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 110 point
Dato : 05-02-11 18:44

Holder fast på xp pro, bedre og hurtigere end så meget andet.
Og kan den ikke opdateres mere, holder jeg stadig fast ved den.

Hackere går efter det sidste nye, så jeg føler mig ikke særligt truet.

Mange ældre programmer, som man kan lide at bruge, virker simpelthen ikke på de nye udgaver.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-02-11 19:00

Og så vær opmærksom på at hvis du opdaterer til Win7, evt. ved køb af ny computer, så er det ikke sikkert at din printer, scanner, filmkamera, kan virke sammen med Win7. Hvis de ting har 3-4 år på bagen, så skal du måske også investere i nye ting. Da jeg fik Win7 måtte jeg afskrive en laserprinter, den virker bare ikke i win7.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-02-11 19:28

Microsoft bliver ved med at lave opdateringer til XP til 2020 og det gør de fordi MS sælger XP som downgrade til 2020.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-02-11 19:35

Den PC, jeg har om som kører XP, den fortsætter.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-02-11 20:33

Windows7 kører perfekt hos mig også.
Rimelig nem at bruge.
Dog er Stifinder noget anderledes, men det lærer man hurtig, dertil kan du købe en god billig bog hos forlaget Libris når du har været igennem den kan du bruge win7 og den er faktisk ret dejlig med de nye funktione den har.
Noget som stiky notes , gule lapper som dem man kender med lim på der sidder over det hele. Dem kan man sætte på skærmen og de bliver der til at notere på indtil du fjerner dem.
Lommeregmer avanceret i start.
Klippe værktøj også i start der kan klippe hvorsom helst du er.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-02-11 21:20

Forresten hvis du kører 32 bit og ikke 64, virker næsten alle gamle programmer har jeg ladet mig vide.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-02-11 22:25

Bliv du bare ved med at bruge Windows XP som før skrevet bliver systemet holdt vedlige i mange år endnu.
Din computer bliver sikkert skiftet ud inden XP opdateringer ophører og når du køber en ny computer så får du automatisk det nyeste styresystem, måske hedder det Windows 8 til den tid.
Windows XP er god og meget stabil og de fleste programmer kan køre under XP
Windows 7 er god og stabil men ikke nødvendig , kun hvis ikke du har programmer eller andet som kræver Windows 7

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-02-11 22:27

Citat
Hvad ville I andre gøre? Holde fast ved XP eller ?
jeg holder mig til XP ingen Windows 7 eller 8 til mig

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 05-02-11 22:31

o.v.n. jeg har da hørt dig sige at du er Linux mand

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 05-02-11 22:32

hov forresten hørt = læst

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-02-11 23:37

Både hørt og læst så er det sikkert rigtig nok ja jeg er Linux bruger men der var Windows XP på mine computere (3 styk) da jeg købte dem og derfor bruger jeg XP ind imellem, nummer 4 har jeg selv samlet af dele fra andre kasserede computere og den har ikke noget Windows
Når XP ikke kan opdateres mere - og måske før - så er Windows æraen forbi for mig

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-02-11 06:55

I teorien kan man jo bruge XP til evig tid hvis man har spil og andet man vil køre, dog offline når der ikke findes opdaterede sikkerhedsprogrammer mere.

Men MS stopper jo nok også aktiveringsfunktionen på deres server

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 06-02-11 17:37

XP er fint nok. Windows 7 bruger lidt flere ressourcer og er lidt langsommere på min maskine.

Men når du nu alligevel skal "vænne dig til noget nyt" som der skrives, hvorfor så ikke skifte til f.eks. Ubuntu?

Kommentar
Fra : wassar

Dato : 07-02-11 13:02

Jeg har fået en ny Pc med Win 7 64 bit, og jeg synes godt om systemet.
Men Jeg har et program, der hedder Musicator til at skrive noder med, samt et backup program Acronis True Image, der ikke kan "køre" under Win 7. De kan end ikke installeres, så jeg kan ikke engang prøve det i kompatibilitets mode. Og så er der lige min HP laser printer - den kan heller ikke installeres.
Så jeg beholder den gamle Pc med XP

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-02-11 14:52

Ja producenterne følger ikke med når der kommer nyt styresystem. Det vil sælge varer så de laver heller ikke drivere til deres produkter. Eneste undtagelse er HP og Canon. De er flinke til at lave drivere.

Wassar, tror du ikke HP har lavet en driver til Win7, for det er jeg næsten sikke på når det er en laserprinter. Skriv hvad det er for en printer, så kan vi finde driver til den.

Kommentar
Fra : wassar

Dato : 07-02-11 18:00

Ja, jeg var for hurtig på aftrækkeren. Jeg bruger en Epson PX720WD på min nye Pc med Win 7 og den g amle HP laser 1020 på min XP maskkine. Men jeg har nu hentet en driver til WIN 7 maskinen, så jeg kan skrive til HP'en som netværkeprinter.
Tak for deltagelsen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-02-11 22:02

Godt du har fået løst problemet, jeg fik en farvelaser printer til at virke i Win7 men måtte afgive laser sort(hvid til manden. Han kører Vista.

Den ville bare ikke du til 7'eren. Men den duede også til Win98. Og nu i Vista.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 14-02-11 11:37

Tak for svaret nomore. Der var rigtig mange gode svar, så det var svært at vælge, hvem der skulle have påointene. Men du får dem, fordi du gjorde mig opmærksom på den detalje, som jeg ikke selv havde tænkt på, nemlig om sikkerheden i forhold til hackere. Det lyder yderst sandsynlingt, det du skriver. Men også tak til Eyvind, o,v.n, granner, Tell, Thyregod og flere andre for jeres gode svar.