/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Findes macro-facilitet i Windows XP?
Fra : Oldboston
Vist : 1265 gange
100 point
Dato : 05-02-11 18:11

Mon nogen kan huske tekstbehandlingssystemet Word Perfect, der var fremherskende i 1980'erne og begyndelsen af 90'erne? I advokatbrancjhen, som jeg var i, var det det eneste system, der var almindelig udbredt indtil ca. 1992. I dag ejes WP af Corel, bruges stadig, mest i USA, men det er dyrt i anskaffelse.

WP havde en standard-facilitet, som var meget tidsbesparende, nemlig makroer. Hvis man skriver mange breve er man ude for at bruge nogle bestemte ord eller formuleringer mange gange hver dag, f. eks. "Med venlig hilsen" efte fulgt af ens navn. Men det kan også være hele sætninger, f. eks. "Hvis De har nogen spørgsmål til dette brev, bedes De venligst ringe mig op".

WP's facilitet gik ud på, at man kunne lagre den slags faste udtryk, sætninger, adresser, i en makro, og når man så skulle bruge den igen, holdt man en bestemt tast nede og tastede det navn, man havde tildelt makroen. Jeg brugte f. eks mvh til af afslutte brevene med, og straks stod der en venlig hilsen og mit navn. Klienternes navne og adresser havde jeg også som makroer, så tastede jeg måske pa og straks stod der Direktør Peter Andersen, Parkvej etc etc. Man kunne rumme rigtig mange makroer i sin hukommelse, og man kunne tildele dem navne, der var lette at huske.

Den facilitet savner jeg i Windows XP. Men findes den? Der findes jo autofuldførelse m. v., men jeg kender det ikke så godt, og kan man skrive flere linjer med det? Selv om jeg ikke er i advokatbranchen mere, skriver jeg stadig både breve og dokumenter hver dag, så jeg er interesseret i alt, der kan lette opgaverne. Og beskytte mod stavefejl, det gør makroerne også.

Med venlig hilsen, Oldboston (med WP kunne jeg nøjes med at skrve mvh - så ville det hele stå der).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-11 18:45

Ja WP havde mange funktioner, både macro og den helt specielle søg/estat -funktion,som jeg ikke har set siden.

Windows office og den gratis OpenOffice har også både macro og søg/estat -funktion
det virker som en slags båndoptager, hvor man foretager det det macroen skal lave - og afslutter.
Macroer kan bruges med tastekombination eller med ikon oppe på værktøjslinien.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-02-11 18:55

Du kan stadig købe Word Perfect, som jeg selv har. Bedre tekstbehandlingsprogram findes ikke. Mener jeg. Det havde så mange specielle funktioner og det bedste var kodesiden. Der kunne man med et enkelt klik rette opsætningen.

Her kan du hente det, nok kun en udgave af programmet. http://download.cnet.com/Corel-WordPerfect-Office/3000-18483_4-10294849.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-11 19:01

Jeg har både WP og tegneprogrammet DP - men det er på disketter og til kørsel under DOS.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-02-11 19:44

Åh hvor kan jeg huske de dosdage. Jeg har selv dos, men har den ikke på maskinen. Kun på CD. Sammen med win98.

Og så har jeg Word Perfekt 8.0 og den kan køre i Windows og den har jeg brugt til at konvertere alle mine filer fra WordPerfect til Word. Jeg hentede dem til WP 8 og gemte dem og så virkede de i Office.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 05-02-11 22:28

Citat
Den facilitet savner jeg i Windows XP. Men findes den? Der findes jo autofuldførelse m. v.

Windows XP er dit styresystem, så det er nok din tekstbehandling Word i Office som du mener.

Når du tænder for word har du 2 muligheder:

1) Klik på Funktioner og rul ned til Indstillinger for Autokorrektur.

2) Klik på Funktioner og rul ned til Makro

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-02-11 23:40

Du må ikke forvekse styresystemet Windows med et office program, Windows har ikke nogen makro, men det har office programmerne, hvilken office program bruger du?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-11 10:41

Jeg tror du mangler at slå udvikler til under indstillinger, for officepakkens produkter.

Det er først når udvikler/ developer er slået til, at du har adgang til at lave macro (VBA) i Microsoft-Word.

Her er det samem blot fra Hjælp i officepakken:

Citat
Vise fanen Udvikler eller køre i udviklertilstand
Du skal have vist fanen Udvikler eller køre i udviklertilstand, når du vil skrive makroer, køre tidligere optagede makroer eller oprette programmer, der skal bruges sammen med Microsoft Office-programmer.

Benyt følgende fremgangsmåde i disse Microsoft Office-programmer:

Excel, Word eller PowerPoint
1.Klik på Microsoft Office-knappen , og klik derefter på Excel-indstillinger, PowerPoint-indstillinger eller Word-indstillinger.
2.Klik på Populær, og marker derefter afkrydsningsfeltet Vis fanen Udvikler på båndet.
Bemærk! Båndet er en del af Microsoft Office Fluent-brugergrænseflade.

Outlook
1.Klik på Indstillinger i menuen Funktioner.
2.Klik på Avancerede indstillinger under fanen Andet, og marker derefter afkrydsningsfeltet Vis fanen Udvikler på båndet.
Visio
1.Klik på Indstillinger i menuen Funktioner.
2.Marker afkrydsningsfeltet Kør i udviklertilstand under Avancerede indstillinger under fanen Avanceret.

vh Ben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-02-11 10:46

Logitech har et såkaldt "gaming tastatur" med ekstra taster hvor der kan indspilles op til 36 macroer.

http://www.logitech.com/da-dk/keyboards/keyboard/devices/5902

Jeg har selv et sådant, dog bruger jeg ikke macroer, men har indstillet tasterne til diverse hurtige genveje til mapper og programmer.

På min gamle arbejdsplads var der såmænd flere af de kontoransatte der brugte WordPerfect lige indtil at firmaet blev solgt og der kom nye boller på suppen.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 06-02-11 17:43

Word mener du vel, ikke XP. Eller skal du bruge det i forskellige programmer?

I Word kan du optage en makro, hvor du skriver din standard-tekst. Når du så afspiller makroen skrives teksten igen.

Så laver du bare en makro for hver standard-tekst. Så kan du f.eks. tildele en tastaturgenvej til hver makro for at gøre det enkelt. Eller en knap på værktøjslinjen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-02-11 00:14

Jeg tror det Oldboston efterlyser er en makro med indbyggede koder, lige som i WP. Men det kan i man ikke i Word.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-02-11 08:29

jo det kan word godt. Der er jo et helt programmeringssprog til rådighed i visual basic.

Men det er da bare tekst han spørger efter. Så er det jo bare at bruge makro optageren.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 14-02-11 13:32

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Det var en god anvisning, du kom men.
Men også mange tak til Granner, som gjorde mig opmærksom på, at Word Perfect kan downloades i en gratis version. Det har jeg nu prøvet, og vil arbejde lidt mere med det i fremtiden. For Word Perfect var et dejligt program, og er det måske stadig. Men Benjamins svar går nok mere konkret på det spm, jeg stillede, så derfor får du pointsene. Venlig hilsen Oldboston.