/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremser ved bakning
Fra : svendgiversen
Vist : 635 gange
73 point
Dato : 05-02-11 17:06

Min kone har et problem med sin lille Peugeut varevogn, som jeg ikke forstår,
hun ringer og siger at bremsen blokerer i bakgear, så hun kan ikke bakke?
men hun kan godt køre fremad?? Hendes søn siger en fjeder er sprunget...

Kan én forklare hvad der er galt, bremser og gear er da uafhængige af hinanden?
Og hvad gør vi for at afhjælpe problemet, skal hun med Falck til nærmeste Peugeut værksted??
Eller kan vi køre derhen selv??? Forlæns, men lidt farligt, hvis vi ikke man bakke????

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-02-11 17:43

Citat
Hendes søn siger en fjeder er sprunget...

Lyder fornuftigt, men så skal den bremse/ trække skævt ved forsøg på bakning,
hvis det kun er en enkelt fjeder, der er røget.

og til værkstedet = jo, men ikke for hurtigt, tænk hvis der røg flere fjedre.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 83 point
Dato : 05-02-11 17:48

Hvis ikke du selv kan reparere på bremserne, er der kun ét at gøre : bringe vognen på værksted med Falck.

Problemet er at den lange holdefjeder for oven, som holder de øverste ender af bremsebakkerne ind mod stemplerne i bremsecylinderen - er knækket.
Hermed smutter den bagerste bremsebakke ud og rammer konstant imod tromlen.
Det sker der ikke noget ved, når du kører fremad, for den bliver skubbet ind af tromlen.
Men når du bakker bliver den skubbet ud af tromlen og dermed bremser den.

Prøv at google på bremser, med udtrykkene "medløbende" og "påløbende" bremsebakker.
Så får du hele den tekniske teori forklaret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-11 18:49

Yes - der skal laves bremser før videre kørsel.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-02-11 19:13

Tak for svaret Beestone.