/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Atomkraft-strøm - kan man købe det ?
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 1224 gange
100 point
Dato : 05-02-11 14:40

Jeg kunne godt tænke mig at købe strøm til vores hus - lavet udfra atomkraft.

Vindmøllestrøm kan man købe flere steder - men er der nogen steder man kan købe strøm fra atomkraft ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 05-02-11 14:45

Jeg har aldrig hørt om man kan købe atomkraftstrøm. Men der leveres atomkraftstrøm både fra Tyskland og Sverige til det danske elnet, så vi har del i det. Atomkraft er jo meget billigere, men der er jo problemet med affaldsforureningen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-02-11 15:22

Jeg ville nu ikke købe for meget strøm fra atomkraft da man bliver selvlysende over en periode, heller ikke vandkraft idet fladskærmen dugger indvendigt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-02-11 15:53

Strøm er strøm, og det transformeres så det passer til vore anlæg, og du kan ikke længere se kilden

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-02-11 17:54

Jeg køber "vindmøllestrøm", men i praksis er det jo kun et spm. om, at jeg betaler til et firma der leverer strøm fra møller til elnettet, det der kommer til mig er fuldstændig det samme som kommer til alle andre kunder.

Du kan sammenligne det med at fylde et glas halvt med penge, fylde nogle flere penge oveni (vi kan jo kalde de sidste besparelse ved nedlæggelse af efterlønnen) og tage nogle penge op af glasset igen! Hvad er det bu for nogle penge du har taget op?

Men du kan gøre som jeg, købe aktier i et firma der beskæftiger sig med A-kraft, så får du måske ikke mere a-strøm i ledningerne, men du støtter det gode formål.

De fleste ved vist ikke, at kul til at lave samme mængde energi ofte indeholder mere radiaktivitet end den uran, der skal til at lave energien, men affaldet fra kulkraftværket bliver mange steder bare sendt op i luften urenset!!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 05-02-11 18:14

Citat
De fleste ved vist ikke, at kul til at lave samme mængde energi ofte indeholder mere radiaktivitet end den uran, der skal til at lave energien, men affaldet fra kulkraftværket bliver mange steder bare sendt op i luften urenset!!

Jo det er vist rigtigt. Men affaldet fra akraft er jo koncentreret og kan ikke opløses i luften eller i andet. det bliver vist indstøbt i glas. Da halveringstiden er 4000 år eller noget i den stil, tager det mange 100.000 år før affaldet er nedbrudt og omdannet til ufarligt stof. Den radioaktivitet der udsendes ved kulforbrænding cirkulerer i atmosfæren og bliver delt ud i uskadelige doser over hele kloden og går ind i nye naturlige omsætninger.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-02-11 08:59

du skal nok i en specialforretning for at finde det. nå, spøg til side. strømmen løber på kryds og tværs af hele verden. når nogle har overproduktion sælger de det til andre lande, og så er det meget svært at vide, om det er fra et akraftværk eller en vindmølle. men det er det samme du får, uanset hvor det er lavet.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-02-11 09:22

Jeg så en opgørelse over forbruget af strøm i københavn (Østdanmark). Her så det ud til at det meste af tiden blev brugt mere strøm fra A-kraft, i forhold til forbruget af strøm fra vindmøller.

Derfor er det da mærkeligt at man ikke også kan købe atomkraft-strøm - når det nu udgør så stor en andel.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-02-11 09:32

Det var jo fristende at købe A-kraft da produktionsprisen er nede under 10 øre pr kilowatt , men man blander det hele i samme suppegryde og deler ud derfra, hvilket vil sige at der reelt ikke er den konkurrence som vi blev lovet dengang at elmarkedet blev givet fri.

Afgifterne til staten.......og moms af afgifterne........ er holdt ude af konkurrencen

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-02-11 13:00

Jeg synes vagnr har en brugbar holdnig . Invester i de firmaer der beskæfteiger sig med den form for energiproduktion du har det bedst med-det være sig vandfald koprutter fission/fussion vind solceller brintceller you name it

Det med at købe det andetsteds / anden teknologi gennem dit lokale elselskab som tvungen distributør er KEJSERES NYE KLÆDER-og virker ikke tilstkækkeligt inovativt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-02-11 17:29

Skal jeg komme med et andet svar bliver det meget banalt, jeg tvivler på der vil være ret mange købere til A-kraft strøm (medmindre den blev røvbillig, hvad afgiftssystemet umuliggør). Fx betales der PSO afgift (som bl.a. er støtte til vedvarende energi) på al el, så prisen er reelt stort set ens.

Lidt lissom, at man kan da tit snakke med folk der siger "jeg køber altid økologisk", men, selv om der fx sælges langt flere buræg end økologiske æg (igen er det nok pris det handler om) kan jeg ikke lige huske nogen der har "pralet" af, at de altid køber buræg!

Økologi er bare mere "sexet" end bure, vindmøller/solceller mere sexet end A-kraft.