/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Reipal
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 1344 gange
200 point
Dato : 04-02-11 14:02

Hej

Er der nogen der har en ide til hvordan man for mindre end 3000 kan konstruere sådan en selv

http://www.youtube.com/watch?v=pmWE...r_embedded

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-02-11 14:05

Forkert adresse

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 04-02-11 14:22

http://www.youtube.com/watch?v=pmWEsCxqnMw&feature=player_embedded

Det gør det noget nemmere, hvis link er korrekt!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-11 14:31

Nej, kun hvis du har adgang til hydraulik?

Men en talje på modsat side, som du trækker i, gør mindst det samme...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-02-11 14:40

Du kan bare bruge en alm. donkraft fra en bil. Med den rette opsætning kan den gøre det samme

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-11 14:43

hvorfor skubbe, når man kan trække?

jo højere du trækker, des større bliver momentet...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-11 15:14

Er træet meget skævt eller har en stor krone som et lille vindpust snupper i det øjeblik stammen knækker tror jeg ikke den dims gør nogen forskel.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-02-11 16:10

I gamle dage 40erne til 70erne fandtes der en donkraft, som gik under kælenavnet "kaffemøllen", som tilsyneladende er af samme type som den viste. Med ganske få ændringer vil den kunne gøre det samme, spørgsmålet er så blot, hvor man finder sådan en, gul og gratis eller blå avis.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-02-11 16:43
Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-02-11 16:47

Kaffemølle donkraft har jeg fundet en pris på men spørgsmålet er vist hvordan man får den forlænget så den stadig er stabil.

Hvis man skal have en talje til at lave et konstant træk på over en ton så bliver det sku en masse man skal have i gang. Har forsøgt mig frem med forskellige skralde og træk taljer men for at få det til at virke nogenlunde så skal kæde anbringes temmeligt højt oppe og så skal man bruge både tunge kæder og stige. Alt for tung og besværlig løsning i forhold til denne.

Luffe 1 1/2 tons tryk er altså en del for de fleste træer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-11 17:01

Du kan måske bruge en ombygget "soldater" der har nogenlunde samme størrelse og fungerer som en donkraft.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-11 17:09

>Alt for tung og besværlig løsning i forhold til denne...

Det er lige modsat,
hvis du skubber 500 kp (5000 N) med din kaffemølle donkraft eller noget lignende 1 meter oppe,
skal du bare trække 100 kp 5 meter oppe,
det kan Danmarks mindste talje eller to af dine naboer nemt klare...

Og jævnfør spørgsmålet 2 linier ovenfor, hvad er det du vil?
Skal du fælde en skov i Sverige eller bare et par træer i din have??

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-02-11 18:13

ca 100 20 - 30 meter høje popler så ikke en skov men heller ikke have.

At lave et træk er forsøgt og når jeg har 200 meter at gå og ikke kan lade stiger og kæder blive liggende fra dag til dag så er det ganske enkelt for bøvlet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-02-11 20:34

Men tænk lige på denne situation:

Donkraften sættes i spænd mod træet.
Der saves i samme side som donkraften.
Træet svejer i vinden.........................og donkraften slipper sit tryk.
Nu kan træet måske falde en tilfældig vej, for der er ikke modtryk mere.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-11 20:44

Hvis du har100 gamle, høje pople, kan du få gratis hjælp til at fælde dem, det er jeg sikker på.
Og de vil trække i toppen, ikke skubbe i bunden, som de gør længere østpå, Mols eller Sverige?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 04-02-11 21:50

Undskyld de herrer jeg er ikke helt nybegynder på dette område.

Hvis man lægger et tryk på en ton på siden af en 20 meter høj poppel med meget lille krone fordi de står tæt sammen så skal der altså en del vind til at få det til at svaje og så lader jeg jo være med at fælde den dag !

Det jeg ønsker er at få gode råd til at lave en trævælter til at sikre at træerne falder til rette side uden at jeg skal bruge stiger.

Jeg takker for den store interesse men vil gerne bede om at interessen samles om at bygge en kopi eller noget der kan det samme som det Reipal kan.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-02-11 00:44

Hvis du nu ikke selv skulle lave den

http://www.skovvaerktoej.dk/haandvaerktoej/reipal.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-02-11 09:09

Hvis du har en smed i baglommen, kan du måske bygge en selv, af en gammeldags donkraft med håndsving. Men pas på det er store kræfter du arbejder med.

Alternativt kan du måske købe en bue og pil og sætte en line på og skyde snoren op på den ene side af stammen, og så trække halvdelen af det tykke tov over.
Fra den modsatte side skyde op på den anden side af stammen.

Nu har du et træktov uden at kravle op.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-02-11 02:57

Vil lige høre, om du har nogle remedier at gøre med? Er du samler ligesom os, så vil du kunne lave en
Har du kaffemøllen, er det vel et spørgsmål om firkantede rør, som kan glide ind i hinanden?
http://www.reipal.se/uploads/stablift.pdf

Har du set denne udgave
http://leestreesfl.com/cheaterjack.html

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-02-11 10:03

Godt link

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-11 10:45

cheaterjack er stort set en ombygget forskalningsstøtte.
http://www.sydvesta.dk/index.php?id=126
Som også kan købes her:
http://www.altimaskiner.dk/ads/ny-soldat-afstivning-til-salg_JmkyNjEyMw.htm

OBS. Det er vigtigt med en bred fod og en solid påsvejset spids i toppen.

Men om den selvfremstillede er lige så god som "cheaterjack" tør jeg ikke påstå.

Ps. Det er meget vigtigt hvor og hvor meget der skæres ind i det træ som skal lægges ned.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-02-11 11:10

Eivind

Det er langt fra det samme såvidt jeg kan se. Gevindet i en soldat kan ikke sammen lignes med det i den anden.

Tak fordi du vil lære mig at fælde et træ men jeg har faktisk engang for mange år siden levet af det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-02-11 11:15

Ok - det er ikke for at genere dig, men bare for ikke at lokke dig ud i en tilskadekomst.
Men du ved jo allerede hvad det drejer sig om så.