/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Død escort 1,8i 95'er
Fra : Mokof
Vist : 577 gange
100 point
Dato : 03-02-11 22:50

Mandag morgen da jeg skulle fruen skulle starte var der ikke meget liv i den og i løbet af et par min. havde hun tømt batteriet. Så satte vi startkabler fra et andet batteri og prøvede igen, så efter 15-20 sek. kom der et kraftigt lysglimt og en lille kraftig røgsøjle. Det så ud som om det var omkring højre side af indsugningsmanifoldet (set forfra) det kom. Der sidder et relæ og nogle samledåser og en del ledninger i det område. Men ingen steder er der noget brændt at se. Nogen ideer om hvad der kan være sket.

 
 
Kommentar
Fra : Mokof


Dato : 03-02-11 22:52

Lidt vrøvlet, men det var fruen der skulle på job

Kommentar
Fra : scootergrisen


Dato : 03-02-11 22:57

Bare et gæt.
batteriet
starter relæet
starter motoren

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 03-02-11 23:56

Når du står foran bilen, så du har batteriet på din venstre side, nøjagtigt hvor kom det lysglimt / smæld så fra ? Du har en skinne ved pluspolen hvor der sidder en håndfuld hovedsikringer. Det kan muligvis føres tilbage til dem ?
Det kan også stamme fra starter / startrelæ som anført ovenfor. På nogle modeller sidder starteren monteret bag motoren, andre har den foran. Men ifølge din beskrivelse kunne det sagtens være her, at hunden ligger begravet. Den er relativt let, at udskifte. Tre bolte og et par ledninger, men HUSK, at fjerne pluskablet fra batteriet først.
Evt. kan i jo prøve, om i kan trække den i gang relativt let ? Hvis alt ellers fungerer som det skal, er starteren "stået af".

Kommentar
Fra : PrivateDK


Dato : 04-02-11 15:14

Jeg tror du har haft et problem, og så måske skabt et nyt.
Netop som Cortina01 skriver, har du nok brændt starter eller starterrelæ af. Måske ved at 'køre' for længe på den. Kan starter stadig køre rundt?
Dit oprindelige problem med ikke at kunne starte, kan let have være luftmasseføler. En lille metalboks der sidder på indsugningen. Er dog ikke helt sikker på en escort i den alder har en sådan. Hvis der sidder en lille boks på indsugningen, med et stik på, kan du prøve at tage stikket af. Hvis bilen så kan staret, så er det den der er gået. I det tilfælde vil du nok finde en ved en hugger, den er ikke helt billig.

Det er nummer 17 her:
http://dl.dropbox.com/u/2604991/luft%20masse%20m%C3%A5ler.pdf


Kommentar
Fra : Mokof


Dato : 05-02-11 21:59

Jeg har selvfølgelig tjekket de mest basale ting bl.a. dem der bliver nævnt ovenfor. Men efter at jeg har ladet batteriet op, viser det sig at starteren kører godt nok og efter første forsøg motoren gik faktisk også 3-4 sek. før den døde igen. Når man så aktiverer starteren igen kører den med en lidt "hvinende" lyd uden tænding overhovedet.

Kommentar
Fra : PrivateDK


Dato : 05-02-11 22:12

Nu bliver det nok lidt kompliseret uden at kunne se og høre.
Har du prøvet at tage det stik ud jeg beskriver inden du prøver at starte.
Det er ganske ufarligt. Den hjælper bare motoren med at optimere brændstof tilførslen.
Den kan fint køre uden, den kører bare ikke helt så økonomisk

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 06-02-11 01:13

Hvis starteren bare hviner afsted, kunne man mistænke, at den ikke er i indgreb. Hvis det er hele motoren der har en hvinen - dvs. rotation uden kompression, skal du nok lige kigge til tandremmen. Hvis den er knækket, og nogle af ventilerne står åbne, får du ikke noget liv i den, - TVÆRTIMOD! Det kan gøre næsten ubodelig skade på stempler, topstykke etc.

Kommentar
Fra : Mokof


Dato : 06-02-11 10:49

Bilen ville ikke have startet de få sek hvis det var en af de nævnte fejl. Desuden har jeg repareret mine biler selv i 30 år så jeg kan godt høre hvis en starter ikke går i indgreb mine problemer ligger i "nyere" biler med megen elektronik (ups. escorten er 16).....

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 06-02-11 20:17

Næsten det samme her: 25 års erfaring med Ford og manglende tid til mine egne, - men ikke desto mindre er det svært ud fra en beskrivelse, når man ikke har "dyret" foran sig. Og begge dele kan sagtens forekomme, ligesom hundrede og sytten andre fejl.
Alting var nemmere i Ford A tiden


Kommentar
Fra : Mokof


Dato : 14-02-11 17:52

For en uge siden tog jeg et relæ, som jeg havde mistanke om var synderen, ind på værkstedet og åbnede det for at se om det var svidt/brændt (der sad nogle modstande i) men der var ikke noget at se. Efter at ha ligget inde i varmen nogle dage satte jeg det så i og fan... om den ikke startede. Den går helt normalt (ingen ved hvor længe) dog lugter der noget brændt i kabinen når varmeblæseren kører, mystisk. Relæet er grønt og sidder midt på "væggen" ind til kabinen, nogen der ved hvad det er til...

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 14-02-11 20:46

Jeg kan ikke lige huske det, men i nogle instruktionsbøger er der en komplet fortegnelse over relæer og deres placering. Men "normalt" er brændstofrelæ m.v. placeret inde i kabinen over sikringsboksen.
Såvidt min hukommelse rækker, er relæer ved torpedoen til rudeopvarmning.


Annuller spørgsmålet
Fra : Mokof


Dato : 17-02-11 20:29

Jeg har desværre ikke modtaget et konkret svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407849
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste