/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kan ikke se ud af ruderne
Fra : DG21
Vist : 957 gange
50 point
Dato : 01-02-11 11:34

Her i vintertiden kan jeg ikke se en pind ud af min forrude som bagrude, når jeg bruger sprinklervæske forsvinder "frosten" lige kort men kommer hurtig igen, jeg kører og bruger sprinklervæske konstant, er der nogen som har en løsning til, at ens ruder ikke sådan dugegr/fryser til hele tiden?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-02-11 11:57

Hej.
Ja hæld noget sprit i væsken så fryser det ikke.
Der er ikke nok i det er derfor.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-02-11 12:21

Hvis din bils termostat og varmeapparat er i orden og vel at mærke, at der er åbnet for varmeapparatet, så bør du til enhver tid kunne holde ruderne i bilen dug- og isfri når bilen er driftvarm.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-02-11 12:21

Forresten, hvad er det for en bil?

Kommentar
Fra : DG21

Dato : 01-02-11 12:26

Det er en citroën zx'er, så en halv gammel bil

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-02-11 12:29

Hvis bilen er fugtig indvendig (måtter sæder ) så vil den dugge , luft bilen ud på en god dag, tag bundmåtterne ud og tør dem.

Kommentar
Fra : DG21

Dato : 01-02-11 12:31

Det er ikke indvendig den dugger og fryser, det er udenpå? :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-11 13:01

Citat
det er udenpå?

Ergo er der ingen (defrost)varme til forruden - tænd blæseren og mærk efter ......

men mon ikke det bare er "indtørret" salt og ikke dug

Du kan IKKE få udvendig dug på en bil der kører - det er vinden sgu for kraftig til

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 01-02-11 14:59

Citat
Det er ikke indvendig den dugger og fryser, det er udenpå

Og det er fordi der ikke kommer nok varme op på forruden, enten fordi varmeapparatet er forkert åbnet, altså så der ikke blæses varm luft op på ruden, eller at temperaturen er for lav (bagruden skal du enten skrabe isen af før du kører eller bruge elbagrude).

For lav temperatur kan skyldes, at termostaten i køleanlægget er defekt og står åben hele tiden.
Hvordan er temperaturen generelt, og er der ellers varmt nok i kabinen når du kører?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-02-11 15:10

du bør starte med at skrabe alt is af ruderne. så er problemet ikke ret stort. der skal ikke ret meget varme til for at holde ruderne rene. husk at skrue helt op for blæseren og lad alt luften gå op på forruden indtil den er helt ren.

Kommentar
Fra : DG21

Dato : 01-02-11 15:23

dova:

Der kan blive meget varmt i bilen, jeg vil sige som i en normal bil.

trimare46:

min bil holder inde hver nat, så der er ikke frost på ruderne når jeg tager afsted men det kommer der når jeg kører, og når jeg først har brugt sprinklervæske en gang, ja så kan jeg faktisk blive ved med det, til jeg holder stille.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-02-11 15:38

Måske skulle Du så udskifte vinduesviskerne......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-11 15:58

Skift sprinklervædske.....

Det er åbenbart noget fedtet sjask du bruger - så det er IKKE dug - det er "film" fra sprinklervædsken - og derfor bliver det ved når du blot sprøjter mere på....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-02-11 16:31

- tænker med vemod på mine gamle 2CVér, der var 2 indstllinger til varme, Koldt og Pissekoldt...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-02-11 16:37

Puds brillerne

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-02-11 16:37

Citat
der var 2 indstllinger til varme, Koldt og Pissekoldt

Det var ikke bedre i den Fiat 600 jeg havde.....det hed sauna eller dybfrossen.
Varmereguleringen var et lille håndtag omme ved bagsædet som jeg skulle dreje, bilen var jo en "røvskubber"

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-02-11 16:50

Citat
Der kan blive meget varmt i bilen, jeg vil sige som i en normal bil.

min viv har samme type bil, uden dit problem. Har du mærket efter, om du får den varme luft op til forruden?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-02-11 17:20

Ja der må være galt med en indstilling af varmen for hvis der er varmt nok i kabinen skal den kunne holde ruderne fri for is.
Og hvis du holder i garage og starter op derinde fra om morgenen, kommer der vel ikke is på udvendig side undtaget hvis du selv påføres det ved hjælp ag noget helt forket sprinkler væske. Det lyder fuldstændig kryptisk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-02-11 17:36

Det ville ikke undre om en vis id... er på banen igen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-02-11 17:56

Ja det tror jeg os, den med id

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 01-02-11 18:33

Har præcis det samme problem. Logikken er klar nok: Ruden er kold, og der dannes is på den. Når du sprøjter sprinklervæske på, smelter det isen, men når spritten i spinklervæsken fordamper køler det ruden yderligere, Hæld lidt sprit i hånden og du vil mærke hvad jeg mener. Når ruden køkes kondenserer luftens damp på ruden og du får ny is. Du kommer langt med at nøjes med at skrabe og vente med at bruge sprinklervæske til ruden er varmet lidt op. Tænd for bilens moter, før du skraber. Altrernativt kan du smelte isen bort med saltvand. Det underafkøler ikke ruden, men fjerner isen. Tilgengæld fjerner det også bilen på lidt længere sigt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-02-11 22:07

Klemme, du har misset noget af den lange tråd, bilen påstås startet fra frostfri garage, og hvis Dg nu påstår at luftfordelingen står rigtigt, tror jeg at refi og klaudi har ret.

Kommentar
Fra : DG21

Dato : 02-02-11 08:18

Jeg ved ikke om jeg er helt dum, men hvad mener refi og klaudi med id?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-02-11 09:30

Du minder bare lidt(meget) om en med et andet ID, hvis det da ikke er dig

Kommentar
Fra : DG21

Dato : 02-02-11 10:38

Okay, det forstår jeg stadig ikke helt?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-11 12:07

Citat
Okay, det forstår jeg stadig ikke helt?

Den får Du så.
Kandu har været plaget af typer der opretter nye profiler hver gang de er blevet upopulære, de bliver så genkendt af de drevne brugere herinde der kan genkende folk på deres sprog når de igen kommer ind.

Derfor er Du nok under mistanke alene ud fra Dit sprogbrug der ligner en andens, men vi håber da alle at det er uberrettiget

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-02-11 12:11

nemli' og velkommen til

Kommentar
Fra : DG21

Dato : 02-02-11 12:34

Ja det er så ikke korrekt!
jeg har stillet et spørgsmål, og kan ikke se jeg prøver at blive upopulær på dette spørgsmål?
men håber da på at få flere gode svar, ind at blive anklaget for snyder - eller hvad i hentyder til!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-02-11 13:05

Citat
Ja det er så ikke korrekt!

Jamen så velkommen

Du skal også huske at acceptere et svar selv om det ikke er det bedste, dør tråden uden at blive lukket bliver den lukket af systemet, og kommer dermed til at stå som annuleret, hvilket heller ikke er populært.

Kommentar
Fra : DG21

Dato : 02-02-11 13:14

jo tak for tippet.

hvor længe må man have det til at stå åben?

Godkendelse af svar
Fra : DG21

Dato : 02-02-11 13:17

Tak for svaret dova.