/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køkkenskab dybde?
Fra : o.v.n.
Vist : 11271 gange
200 point
Dato : 01-02-11 07:34

Til alle jer som har et nyere køkken og ved målene på skabe.
Kan man i fri handel købe skabe med en dybde på 50 cm. ?
Eller er det specialmål og dermed meget dyrere?
Problemet er at døren fra køkken til stue ikke kan åbnes helt op, hvis højskabene bag døren er 60 cm. dybe som er målene på skabene under bordpladen i den anden side af køkkenet, de nuværende høje skabe er 50 cm. dybe og bygget på pladsen af en lokal snedker for mange- mange år siden og trænger til udskiftning

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-02-11 07:54

Hvis det ikke lykkedes for dig, at finde et skab med den ønskede dybde, er det ikke det store besvær, at fjerne bagbeklædningen, og selv save 10 cm af (også af hylderne) og derefter sætte bagbeklædningen på igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-11 08:08

Det kan en træ mand sagtens gøre men det er nemmere hvis skabene passer når de bliver leveret.
Jeg har været på forskellige køkkenfirmaers hjemmeside, ingen af dem jeg har besøgt fortæller dybden i skabene selv tegne mulighederne giver ikke mulighed for dybde, et besøg i en udstilling og en snak med en sælger kan sikkert give svaret, men hvis i nu vidste om nogen har mulighed for forskellig dybde og andre ikke har, så har jeg jo en vejviser til butikker jeg skal besøge

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-02-11 08:11

ikea har skabe der er knap så dybe som alle andres.
ellers kan man bruge højskabe til badeværelse. de er normalt ca 10 cm mindre i dybden end køkkenskabe.
det kan også sagtens lade sig gøre at skære nogle cm af skabet, men det kræver en bordrundav for at det bliver pænt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-02-11 09:09

Ikea har højskabe med en dybde på 37 cm.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-02-11 09:11
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-11 09:45

Det tage ikke mange halve timer at skære et skab til i dybden.
Jeg har tilskåret 3 skabe i vores køkken på 45 Cm.
Jeg lod bagbeklædningen sidde for at stabilisere skabene mens jeg savede med en rundsav.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-11 09:47

Ps. Vores køkkenskabspusher tilbød at lave det ................................. for en mindre formue.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-11 09:53

Citat
Jeg lod bagbeklædningen sidde for at stabilisere skabene mens jeg savede med en rundsav
det lyder som en god ide det med den mindre formue - det er lige det jeg frygter.
Måske jeg lige vil se hvad Ikea kan tilbyde, om det er noget jeg kan bruge

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 01-02-11 10:01

De fleste køkkenfirmaer har også badskabe (selv byggemarkeder)...

De er ikke så dybe, men næppe over 40

Standard på køkken er normalt ca. 58 og overskabe ca. 30

Badskabe er enten 60 eller 35-37 og fåes som højskabe....

Silvan har et stort udvalg (domestic) - der er både køkken og bad og måltegninger......

http://www.gobb.dk/forhandlere/SilvanKaeden/catalogs/SilvanDomestickoekkenbadoggardarobe.html

Er dog lidt i tvivl om de 52 der er nævnt på side 170 er indvendig mål.

Låger kan så monteres efter smag og pengepung....

90% af ALLE skabskonstruktioner/fabrikater er standard med ganske små nuanceforskelle.... (pladetykkelser, rundinger osv.)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-02-11 11:16

Hejsa o.v.n.
Kan se at der linkes til Ikea.
Og det ser ud som om de har køkkenskabe med en dybde på 50 cm...
Prøv lige at tjek det ud. De er kommet godt med med deres kvalitet på køkken så der går du ikke galt i byen.
Regner med det er til det "nye" hus ??

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 01-02-11 20:48

Hej o.v.n., alternativt kunne du måske nøjes med at skifte lågerne på de skabe bag døren. Det er bare en tanke, og du vil nok ikke følge den, men det var da en mulighed, hvis det bliver for bøvlet. Ellers mon ikke du kan afkorte skabe med dybten 60, hvis du bruger de gamle som skabelon. Held og lykke med dit nye køkken

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-11 21:17

Her er skabene som er købt 60D og tilpasset til 45D og skabet med glaslågen er et højskab på 30D
Køkkenet er et Modulia fra Jylland et sted.
http://www.billedeupload.dk/photo/2011-02/3357397b/IMG_0601.JPG.html

Stativet i bargrunden er er til den daglige medicin beholder.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-02-11 23:58

I øjeblikket står Eyvind eller Nordsted1 til point for forslagene om at save et standardskab til så det passer, jeg må vist en tur i en eller anden udstilling i weekenden, spørgsmålet vil være åbent indtil jeg har en afklaring.
Det er ikke et helt nyt køkken (tror jeg) det er de ældgamle skabe bag døren, som trænger til udskiftning, hylderne svajer betænkeligt nedad og lågerne er ridsede og så er de fra før min tid og måske også før mine forgængeres tid

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 02-02-11 21:09

Citat
I øjeblikket står Eyvind eller Nordsted1 til point for forslagene om at save et standardskab til så det passer,

Det er da det eneste rigtige at gøre, og husk når du vælger køkken så læg mærke til beslag osv. at de er ordentligt lavet og ikke er noget tyndt pjask. Det bliver let bøvlet, hvis du blander køkkener fra forskellige mærker, for så kommer du ud i at skulle tilpasse beslag, huller osv. Eyvinds billede ser rigtigt fint ud God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-11 21:15

Tak CharlotS - min kone og jeg brugte også lang tid på at lave det køkken.
Alene soklen tog en uge at line op.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-02-11 15:50

Tak for svaret refi. du kom tættest på min løsning som blev et garderobeskab med 50 cm. dybde + en hel masse mere, faktisk bliver det gamle køkken udskiftet, det lokale XL byg havde åbent hus i dag og solgte ud af demo modeller, det blev til omtalte garderobeskab med låger som passer til resten af køkkenet -
3 højskabe den ene med plads til indbygnings ovnen som jeg købte i sommer, den anden med plads til køleskabet, den tredie med skuffer i bund og skab øverst.

3 80 cm. elementer, en til vask og 2 med skuffer
2 60 cm. elementer, en til opvasker, og en med skuffer
1 bordplade på 400 cm.
+ gavl og diverse dækplader
i alt meget billigere end jeg kunne forestille mig
http://www.aubo.dk/Default.aspx?ID=2508