/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ikea kokkekniv - SLITBAR?
Fra : jobestar
Vist : 1984 gange
70 point
Dato : 01-02-11 00:25

Hej, er der nogen herinde der har erfaringer med denne kokkekniv?
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90131068

den er lavet af v10 damascus stål, meget berømt japansk stål og meget billigt til de her 399 kr.

engelsk review her, med stort billede:
http://jasoncwallace.com/cms/reviews/productreviews/57-damascusikea

jeg var ude og kigge på den, og der var så en udstillingsmodel, som var af første generation. Her lagde jeg mærke til, at samlingen mellem parkawood skaftet og stålet ikke var liniært. Altså hvis jeg kørte en negl langs toppen af skaftet, så stødte den på i samlingen. Man kunne se det med øjet og det gik igen på andre 1.gen slitbar udstillingsmodeller.

jeg fik en ekspedient til at vise mig en af de nyere generationer(ubrugt i pakke), hvor træet er lysere, og her så det helt smooth ud, altså ingen kant i samlingen. Han snakkede om det nok var rettet her på 2 gen. men lød ikke helt troværdigt.

spørgmsålet er så, om 1. gen. bare var dårlig lavet og kanten var der fra starten eller om det er noget der kommer med brug, da udstillingsmodellen jo har været i en masse hænder.

så nogen der har købt denne kniv og har erfaringer?

mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-11 09:51

Træ er et levende materiale og vil måske ændre tykkelse.
Opvaskemaskiner med høj skylletemperatur (85 gr.) vil måske være hård kost for skaftet.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 70 point
Dato : 01-02-11 11:46

Det er et ret vanskeligt sted der enten kræver kræver knaldhårdt træ med tætte fibre eller træ der fra naturens hånd er mættet med olie.

Opvaskemaskine er yt, men det er dykning i en varm opvaskebalje også, mange undgår jo også at dyppe skaftet når de vasker billige knive med træskaft.

De mange hænder der har rørt ved udstillingsmodellen har ikke haft nogen betydning da det kun er hudfedt, creme og lidt salt fra sved der pt sidder i overfladen af træet.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-02-11 17:31

Køb nu bare skidtet!!

Så må den jo holde så længe den kan.

Og det kan da godt være opvasker er ut,og varmt opvaskevand også er det...

Men med 3 unger i huset,ryger HELE skidtet i opvaskemaskinen,træskafter eller mundblæst glas..

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 28-03-11 18:20

Tak for svaret LuffeA.