/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Pc er meget langsom.
Fra : ara
Vist : 807 gange
100 point
Dato : 30-01-11 15:55

Hej.

Jeg har en pc med XP installeret.

Maskinen starter godt nok op. Når jeg så vil åbne et program
kommer timeglasset lige frem i 2-3 sek, men programmet åbner ikke.
Dette gælder alle programmer.

Engang i mellem fryser den istedet.

Jeg har prøvet at starte mange programmer op som har en genvej fra skrivebordet men det
er det samme. Jeg kan så genstarte pc'en med at trykke på "reset" og efter ca 3 forsøg
lykkedes det så at pc'en virker. Jeg bliver nød til at bruge redet knappen da den med at vælge "luk eller genstart computeren ikke reager på at jeg trykker på det".

Min kone har fortalt at hun oplevede noget underligt da hun ville gemme et regneark i office 2007. Den tog meget lang tid om at gemme og nu står der "kompatibilitetstilstand" ved dokumentet. Hvad betyder dette.

mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-11 16:04

"kompatibilitetstilstand" bruges af styresystemer til at køre ældre programmer.
Eks. et win 95 program som skal bruges i XP
Men nu er office 2007 jo ikke et ældre program og skulle bare kunne køre i XP

Hvis den fryser kan det være drivere som ikke er ok.
Det kan evt. ses her:
Start > højreklik på computer > vælg egenskaber > hardware > enhedshåndtering.
Kig lig om der er gule advarsler.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 30-01-11 16:10

Du har måske for mange resistente programmer liggende nede i bjælken til højre, det tager en masse plads, som betyder en del, hvis man ikke har så megte plads. Prøv at gøre dem inaktive og se om det ikke hjælper, når du skal starte programmer.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 30-01-11 16:23

Der er ingen gule advarsler.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 110 point
Dato : 30-01-11 16:23

Du skal nok prøvet at få renset ud i dine programmer og alt det lort du har på din computer.
Alle de programmer du ikke bruger jævnligt kan du afinstaller og installer dem igen når du får brug for dem. Men prøv at hentet dette program og få renset ud på din computer.

Advanced SystemCare
http://www.iobit.com/advancedsystemcareper.html

Installere programmet og køre "rens windows"
Køre herefter en virus scan..

Lad mig hører fra dig når du har gjort dette. Så kan vi se hvordan computeren kører!

Kommentar
Fra : ara

Dato : 30-01-11 16:25

Hvor er det jeg kan fjerne programmet så det ikke ligger nede til højre.

Jeg har to programmer der ikke behøver at være der, men jeg skal ikke slette programmet
helt.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 30-01-11 16:30

@McBobo.

Nu er det ikke sådan at det program fjerner alt. Jeg vil jo ikke have at den fjerner det jeg også skal bruge.

Er det til at bruge for en person der ikke har det store pc kendskab?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 30-01-11 17:33

Nej, nej... Det er et program der fjerner spyware, fixer registreringsdatabasen, fjerner ubrugelige filer m.m. Et program der rydder op på computeren, så den kører lidt hurtigere..

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-01-11 17:36

Hvad sker der hvis starter computeren i fejlsikret tilstand?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-01-11 18:36

du kan osse følge denne vejledning til et andet speed up program:
CCleaner laver rengøringen på din computerEffektivt software til at holde din computer ren for forskelligt affald. Læs vor vejledning herunder:

Hent CCleaner >>klik her --- > http://www.filehippo.com/download_ccleaner/
Installer Ccleaner. Husk at fjerne fluebenet udfor installation af Yahoo toolbar.
Start programmet. Fjern fluebenet i cookies.
Klik på kør CCleaner og lad den fjerne hvad den finder.
Klik så på Register i venstre side (den blå terning). Klik på Skan efter problemer. Når den er færdig så klik på Udbedre valgte problemer. Lav evt. en backup af registreringsdatabasen. Klik så på udbedre alle valgte problemer
Klik på OK. Klik på Luk når den er færdig
Genstart
taget fra http://www.spywarefri.dk/viden/ccleaner-laver-rengringen-pa-din-computer/ © go side til rensning

Kommentar
Fra : ara

Dato : 30-01-11 18:46

Har lige prøvet programmet som McBobo anbefalede.

Der blev godt nok fundet en masse, men desværre pc'en kører ikke
optimalt endnu.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 30-01-11 19:10

Hvad sker der i fejlsikret tilstand?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 30-01-11 19:14

okay.... Nu skal du tænke tilbage hvornår problemet opstod! Hvis du har installeret software for nylig kan det måske forsage at computeren køre langsom. Så jeg vil forslå at du afinstaller programmer du ikke bruger jævnligt, samt software du har installere for nylig....
Vi må gå slavisk frem og fjernelse af programmer er en løsning på problemet.

Kør virus scanning så vi er sikke på det ikke er der problemet ligger.

Hvordan ser det ud med programmer der kører i Joblisten.... Har du en masse programmer der kører der?

----------------------------------------------------------------------------
Prøv at gå i Start/kør (run) og skriv "msconfig" og tryk enter.

Herefter skulle du gerne komme inde "Start op programmer"
Makér alle de flueben du ikke ønsker skal starte op når windows starter op.

Tryk Ok, genstart computeren. Det skulle gerne få computeren til at kører hurtigere.
--------------------------------------------------------------------------

Hvordan ser det ud nu?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-01-11 19:47

Citat
Makér alle de flueben du ikke ønsker skal starte op når windows starter op.

Fjern alle de flueben ud for programmer der ikke skal startet op, mentes der sikkert. For det er den korrekte måde.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 31-01-11 14:24

Ja Fijala.... Der kom et "ikke" for meget i formuleringen ved flueben.. eller som du skriver, det lyder nok bedre... tak

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 01-02-11 05:34

Hvad så ara..... Kør det for dig? Har du fået din computer til at kører hurtigere?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 01-02-11 18:24

Den kører ok nu men ikke super. Jeg kan godt starte programmerne op nu.

Jeg prøvede Advanced SystemCare uden held.

Så prøvede jeg "startup delayer" og dette hjalp.
Nu kører den som sagt ok.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 01-02-11 22:43

Okay... Du skal bare være klar over at hver gang du installere software, er på nettet m.m.
Efterlades der en masse junks på din computer og kan i sidste ende få computeren til at kører langsom.

Inde i msconfig ligger der også en masse "Tjenester/servises" der får computeren til at kører langsom.

Men kører Advanced SystemCare engang om ugen så du får ryddet op på din computer.

McBobo

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-02-11 08:44

det kan osse være støv på cpu - køler.
er der for meget støv vil din cpu blive for varm og pc`en vil blive l a n g e s o m.
jeg har renset min med en støvsuger,med plasik slange ikke metal,vatpinde,og papir ind mellem rillerne - har osse skruet køler fra hinanden hvis der sidder skruer i din kan du FORSIGTIGT gøre det da køler sidder fast med køler pasta MÅ DU IKKE ROKKE FOR MEGET TIL DEN.
du kan måske osse støvsuge rersten af pcen - forsigtigt - husk ..

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 02-02-11 11:54

Citat
du kan måske osse støvsuge rersten af pcen - forsigtigt - husk ..

STOP!!!
MAn skal ikke støvsuge en computer, der bliver skabt statisk elektrisitet og det kan skade componenterne på de printkort der er i en computer. Skal man rense en computer skal man blæse støvet ud.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-02-11 13:17

ok - man skal bruge komprimeret luft på dåse:
http://www.datatel.dk/_pc_clean_air_duster__luft_spray_300ml_komprimeret_luft__tastatu-p-20837.html
se :
http://www.youtube.com/watch?v=AsBj-xdHxVY&feature=related
her med cpu køler uden spray:
http://www.youtube.com/watch?v=eM7EhTtnSF0&feature=fvw
det er det der gør den langsom,men undvær støvsuge.....

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 02-02-11 20:53

ara, husk nu af få lukke spørgsmålet, hvis dit problem er løst...

Kommentar
Fra : ara

Dato : 02-02-11 22:18

Ja ja. Nu sidder jeg altså ikke foran pc'en i døgndrift

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 02-02-11 22:18

Tak for svaret McBobo.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 03-02-11 00:01

Selv tak.... Men det kunne være du skulle sætte dig lidt mere foran computeren...
Så kan det være du lærer lidt mere og bliver lidt kloger....