/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
OSB plade som vindspærre?
Fra : billebie
Vist : 6039 gange
100 point
Dato : 29-01-11 20:08

Hej.

Jeg skal til at lave ny tagkonstruktion på mit hus. Jeg skal have trempelspær med c/c afstand på 1000 mm. I den forbindelse skal jeg bruge en vindspærre på ydersiden bag ved afstandlister, ventileret hulrum og 1 på 2 træbeklædning.
Da der er for langt mellem understøtningerne til f.eks. vindgips overvejer jeg om en OSB plade kan bruges
Jeg er bang for at dampmodstanden bliver fior høj i en alm krydsfinerplade, derfor vil jeg ikke bruge dette.
Kan OSB bruger eller har i andre gode ideer?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-01-11 00:09

Du skal jo have luft imellem indertag og isolation, så det er næsten ligegyldigt hvad du har som indertag.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 30-01-11 00:21

Brug OSB3 plader da de er vandfast limet.
Jeg har brugt dem som vindspærre/yderskal på en letydervægskonstruktion med klinkbrædder yderst. For en sikkerheds skyld forseglede jeg kanterne med maling, men jeg ved faktisk ikke om det var nødvendigt

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 30-01-11 00:29

Ok. Det er ikke som undertag jeg skal bruge dem, - blot som vindspærre i den lodrette del af spærene også kaldet trempelbenene.
Så princippet må jo være ligesom i "myg"´s tilfælde.
Men er max understøtningafstand ikke 600 mm på sådanne plader? I så fald er jeg nødt til at lave en understøtning mellem spærene som står c/c 1000 mm.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-01-11 12:51

du kan ganske roligt bruge osbplader til det. og det med damptæthed har intet at sige der. dampspærren skal være nedenunder isoleringen så der skal helst ikke komme noget fugt op i isoleringer. husk at give dem en fuge rundt langs med kanterne så der er helt vindtæt. ellers er arbejdet omsonst. og du skal isolere helt ud mod pladerne. ellers får du ikke den optimale isolering. prøv at finde den lille folder der hedder : rockwools den lille lune. der er rigtig mange gode illustrationer i og den kan fortælle dig alt om isolering.