/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad er husdyr
Fra : Dulcona
Vist : 6189 gange
50 point
Dato : 28-01-11 13:43

Hvad er husdyr i lejelovens forstand? Når det i en lejekontrakt er anført, at der ikke må holdes husdyr, gælder så alle levende væsener fra vandrende pinde til køer.

Spørgsmålet er seriøst, så gætterier og personlige meninger er ligemeget.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-11 13:51

Husdyr er alle dyr der ikke genetisk er mennesker og som kontrolleres af mennesker........

Så du må heller IKKE holde edderkopper - bortset fra dem der lever uden dit vidende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-11 13:55

Hvis terrariedyr og akvarier er tilladt bør det være udspecificeret i lejekontrakten

men ofte ses der gennem fingre med den slags "husdyr"..... man skal bare bare være klar over at det er "husdyr"......

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-01-11 14:26

Citat
Hvad er husdyr i lejelovens forstand?

Hund og kat.
Alt andet kan sikkert godkendes = undulater, fisk, slanger

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 28-01-11 14:42

Citat
Husdyr er alle dyr der ikke genetisk er mennesker og som kontrolleres af mennesker.

Tænk, det tror jeg ikke er definitionen på et husdyr. Har du evt noget jura du kan henvise til, eller er det bare din egen mening eller måske et gæt???

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-01-11 14:49

det der menes med husdyr i den forbindelse er hund og kat. dertil kommer diverse gnavere og slanger. de færreste boligselskaber har noget imod en kanariefugl.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-01-11 14:56

Lejeloven definerer ikke "husdyr", så det er op til din udlejer at bestemme/definere hvad der er husdyr, det bør stå i din lejekontrakt.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-01-11 14:59

Citat
Hvad er husdyr

Vandrende pinde har absolut ikke noget at gøre med husdyr

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-01-11 14:59

Flere steder på goggle står der husdyr og kæledyr er så nævnt i en parantes

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-11 15:02

Citat
Tænk, det tror jeg ikke er definitionen på et husdyr.

Nu var spørgsmålet vel ikke om HVAD du TROEDE...

Husdyr er og bliver ALLE dyr der holdes af mennesker...

Som jeg allerede pointerede er akvariedyr o. lign. accepteret de fleste steder - dog bør det være nævnt i lejekontrakten.

Et personligt tilfælde:

En af mine lejere havde et 200 liter akvarium der "punkterede"
I lejekontrakt står "husdyr ikke tilladt" uden en specifikation af undtagelser.
Hans forsikring NÆGTEDE erstatning af samme grund.
Udlejers (min) forsikring måtte dække "bygningsskader" så jeg blev holdt fri, men med regreskrav overfor lejer.

Så tro mig - de er HÅRDE når det kommer dertil.....

Det bør HELT KLART stå hvis der er undtagelser - ellers er der INGEN....

At man så alligevel tolererer visse dyr er KUN til skaden sker

Så jeg gætter IKKE

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-01-11 15:04

Slanger og krokodiller hører nok også med til de forbudte, de har det med at vokse sig fra 15 cm til 6 meter

Man har læst om steder hvor der heller ikke måte være fugle eller fisk.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-11 15:10

Citat
Hvad er husdyr i lejelovens forstand?

Det er det UDLEJER bestemmer....

Der er INGEN udspecificerede dyrearter i lejeloven vedr. dette.....

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 28-01-11 15:35
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-01-11 15:50

Ud over at lejekontrakten bør specificere hvad der regnes som "husdyr", bør den også fortælle om man må have husdyr på besøg og i så fald hvor længe. Heller ikke på dette punkt er lejeloven til nogen nytte.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 28-01-11 15:53

Refiiiii Alle husdyr er dyr, men ikke alle dyr er husdyr. Der er altså forskel på dyr og husdyr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-11 16:33

Citat
Der er altså forskel på dyr og husdyr.

Jeg har da aldrig påstået der ikke er forskel....

Men holder du dyr i HUSET er det et HUS-DYR

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-11 16:38

En Tiger er et dyr, men hvis du har den i stuen, holder du den som husdyr

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 28-01-11 16:59

Som barn var min far ansat som varmemester i et almennyttigt boligselskab og der var definitionen antal ben - det vil sige at alle 4 benede dyr var forbudte: hund, kat, marsvin, kanin, skildpadde m.m
- og nej det var også forbudt med en 3 benet hund !!!

Men dengang var det utænkeligt med slanger, vandrene pinde og lign. - så derfor må du spørge udlejeren, hvis du f.eks har en undulat du gerne vil beholde uden ballade og risiko for at skulle aflive eller blive sat på gaden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-01-11 18:02

Citat
Lejeloven definerer ikke "husdyr", så det er op til din udlejer at bestemme/definere hvad der er husdyr, det bør stå i din lejekontrakt

Det er nemlig rigtigt, men det gør udlejere bare ikke.

At der så findes en definition på hvad husdyr er for noget, er en helt anden ting.

For det der burde stå i lejekontrakter er nemlig ikke betegnelsen "husdyr", men derimod "kæledyr".

Men altså i lejekontrakter hvor der står "husdyr", så gælder det hund, kat, kanin, fritte/ilder...og andre dyr, som man formoder holdes fritgående og ikke i bur.

F.eks. akvariefisk og en undulat i et bur er som regel ikke omfattet af forbud mod husdyrhold...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-11 18:47

Citat
F.eks. akvariefisk og en undulat i et bur er som regel ikke omfattet af forbud mod husdyrhold

Næh - det "tolereres" - indtil "skaden" sker...... (og man ikke har et skriftlig tilsagn)

Forsikringerne var KLART af anden opfattelse

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 28-01-11 19:47

Jeg tror man skal anskue det fra pragmatisk synsvinkel. Husdyr er eller kan være dyr der er til ulempe for andre beboere. F.eks. hvis en har et lille marsvin (rottedyret) er man sikkert ligeglad med den, med mindre man ikke holder orden og det begynder at lugte, for ikke at tale om en hel flok. Hunde og katte kan ofte være til ulempe for andre end ejeren. En hund gør og katte kan hyle og lugte.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-01-11 20:07

Hvis det handler om, at du gerne vil anskaffe et dyr, og der står i lejekontrakten, eller husordenen, at husdyr ikke er tilladt, så vil jeg anbefale, at du sender udlejer en mail, hvori du spørger om, det husdyr du tænker på at anskaffe, er tilladt at have i lejemålet.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 28-01-11 21:31

Citat
Men holder du dyr i HUSET
Så kan jeg ud fra dette postulat holde dyret/ne udenfor huset??? Eller hwa?? En tiger, så er vi ovre i en helt anden lovgivning, da man ikke i DK må holde tigre under nogen form, ikke engang udstoppet tror jeg.

Det er muligt at forsikringsselskaberne har en definition på hvad et husdyr er, men nu er det jo ikke dem der er tegnet lejekontrakt med. Så overtrædelse af deres lille lommeregulativ, som kun tjener een herre, nemlig dem selv, kan man betale sig fra. Det er straks værre med udlejer. Han kan opsige / ophæve lejemålet.

Selvfølgelig har du ret troldepige mv. men derfor er det jo rart at vide, hvad man som minimum har krav på og udlejer ikke kan blande sig i.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-01-11 22:15

Citat
men derfor er det jo rart at vide, hvad man som minimum har krav på og udlejer ikke kan blande sig i

Helt klart. :)

Men det er jo tilsyneladende svært at definere hvad husdyr er, og ikke er.

Alternativt kan man bede udlejer (på skrift) om, at definere hvad der, i lejekontrakten, menes med husdyr..

Jeg bor selv i et større boligselskab, jeg kan ikke huske hvad der helt præcist står i lejekontrakten, men iflg. vores husorden er det tilladt at holde ét husdyr når det handler om hund og kat, og dertil skal man have en tilladelse, muskelhunde er forbudt og ligeså krybdyr.
Marsvin, undulater o.s.v. kan man holde som man vil, så længe det ikke er i forretningsøjemed.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-11 22:24

Citat
Det er muligt at forsikringsselskaberne har en definition på hvad et husdyr er, men nu er det jo ikke dem der er tegnet lejekontrakt med.

Så var der jo ingen grund til at spørge hvis du alligel gør som det passer dig

Lejeloven kan IKKE bruges - udlejer vil du blæse på når det ikke står i lejeloven.....

Hvad er så problemet

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 28-01-11 23:48

Jeg har ikke spurgt, hvordan DIT forsikringsselskab definerer husdyr. Men ellers meget godt afsporet.

Problemet - Der er ikke noget problem refi, med mindre jeg klassificerer din personlige mening og gætterier som et problem. Jeg gjorde netop i mit første indlæg opmærksom på, at disse svar var ligegyldige. Når du ikke entydigt kan besvare mit spørgsmål, hvorfor tier du så ikke bare?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-01-11 01:04

I et rækkehusområde jeg bor lige ved siden af er det tilladt at have hund, men ikke kat.

En beboer havde alligevel anskaffet sig en indekat, men den løb hjemmefra, de satte så sedler op i området.
En af de første der ringede var viceværten der koldt sagde til hende at han ikke ville håbe at hun fik katten tilbage, for så ville hun blive sagt op.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-01-11 01:36

det er ikke "ulovligt" at have et akvarium hvor der dyrkes vandplanter

forsikringselskabet prøver åbenbart alt for at betale for det de skal

husdyr kan gå eller flygte selv og det kan fisk ikke

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 50 point
Dato : 29-01-11 01:44

der skal derfor stå i lejekontrakten "der må ikke holdes nogle form for levende dyr" før de ville kunne afvise dette

Begrebet ”husdyr” er ikke nærmere defineret i lovens kapitel I. I lovens § 1, stk. 2, fastslås det dog, at under begrebet ”husdyr” henregnes tillige pelsdyr, der er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Begrebet ”husdyr” antages herudover almindeligvis foruden nyttedyr i landbruget, såsom heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, også at omfatte visse kæledyr, herunder ejerhunde og ejerkatte, jf. således også lovens § 14.

http://www.netpublikationer.dk/DFFE/1870/html/chapter03.htm

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 29-01-11 02:58

Det var rart med en der kunne skaffe klar besked, i stedet for dette gætteri og forsikringsævl. Tak rotw

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-01-11 03:19

Jeg er lige smidt ud af min lejlighed.
Jeg har fået lus

Kunne ikke lige dy mig

http://kandu.dk/Spg32474.aspx

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-01-11 05:19

det var så lidt

Kommentar
Fra : kari6063

Dato : 25-04-12 20:23

jeg tror godt du må mave fisk og sådan nogen dyr men ikke hund og kat