/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
hvad med den gruppe
Fra : rumleskaft2
Vist : 502 gange
44 point
Dato : 25-01-11 12:15

Som har betalt til efterløn og troede de kunne forsætte til de 62 men bliver syge inden

de er fyldt 50 for den gruppe mellem 45 og 50 har indbetalt det højeste beløb og for ingen

glæde af den og ender på kontanthjæp for pension er jo først noget de kan søge som 55 årig

hvad gør den gruppe? det spørgsmål blev ikke stillet på tv detsværre hvor kan man det ?

ikke alle har overskud til at køre sager selv? hvis man er alene uden netværk kan man vel rådne

op ingen ville lægge mærke til det alligevel ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 12:23

Hvis man bliver syg, kan man da søge pension uanset alderen

Citat
ikke alle har overskud til at køre sager selv? hvis man er alene uden netværk kan man vel rådne

op ingen ville lægge mærke til det alligevel ?

Sådan har det nu altid været...........man skal have et godt helbred for at være syg

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 12:25

håber der kommer et svar jeg ikke kender til i forvejen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 12:33

Hvorfor skriver du så sådan

Citat
for pension er jo først noget de kan søge som 55 årig

Det nye er seniorførtidspension

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-01-11 12:36

Citat
for pension er jo først noget de kan søge som 55 årig

Forkert

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 13:06

nordsted 1 for kender til da til hvordan det er idag jeg er en af dem der er ramt og føler mig

ren til grin er over 45 så kan ikke få udbetalt det jeg har indbetalt til efterløn uden at få tilkendt

pension som vil tage meget lang tid og imellem tiden kører jeg ned sygisk pga ikke kunne klare

bare det mest nødvendige i hverdagen og kan ikke bare tage et job mere det har jeg betalt skat

til i flere år det ikke ok at være tilskuer til for den gruppe er der ingen som taler om er dem som
har været den mest aktive i de år hvor der er blevet fråset med skattekroner til dem som intet fejler
den dag idag det skal vi andre så lide under det ikke fair der blev brugt 30 milliarder på at få syge

ud på job igen spildt og nu skal de have dem ind igen ved de nye regler jeg har været tilskuer til

det i forlang tid nu men vil lade mig indlægge til der kommer en afklaring på det hele det koster

jo også skriver om det her for har ikke andre at sige det til håber det ok

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 13:13

Det har da været fremme, at dem der ikke kommer på efterløn vil få deres efterlønsindbetalinger udbetalt... men jeg indrømmer blank, at jeg ikke har fulgt så meget med

Håber da at du kan få en afklaring på din pensionssag (sådan forstår jeg dit indlæg?)

og selvfølgelig kan du skrive om det du har på hjertet

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 13:28

tak nordsted1 kun dem som er under 45 for de har ikke betalt så meget så det jo billiger for dem

de har sløset med de samtaler jeg skal til så er gået en masse spild tid med at sætte det igang

hade besøg af en som skulle vudere om jeg kunne få en hjemmevejleder det sagde de ok til

der sagde jeg hvis ikke jeg fik hjælp så kunne de jo skaffe mig en uddannelse bolig og så kunne

jeg jo gå igang med en uddannelse som murer for skulle jo nogle kroner i kassen så venter på en

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 13:34

Det er ikke nemt, når man først er kommet i klemme i systemet.... har du ikke en der kan hjælpe dig med at snakke din sag??

Bortset fra det, så er det ikke nemt at være murer i disse tider, mange går ledige - og kan heller ikke finde lærepladser - så måske du skulle overveje en anden uddannelse?

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 13:42

en fra min barns skole den med murer var en joke for at få dem til at vågne op

har en uddannelse men kan ikke arbejde mere ved godt det svært at få job har det været

længe meget grim tid for mange nordsted1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 13:47

Drillepind.... kunne heller ikke rigtigt gå det til at hænge sammen - søge førtidspension og så søge ind på et hårdt fysisk arbejde

Citat
meget grim tid for mange

Ja, jeg kender flere med en meget usikker fremtid

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 13:50

rumleskaft2 - du nævner tilbagebetaling af efterlønsbidrag!

Iflg. havd du selv oplyser, er du ikke mere medlem af en A-kasse og derfor har du heller ikke betalt til ordningen i en periode.

Se dit indlæg http://www.kandu.dk/Spg149705.aspx 25-08-10 20:48
Citat
Er ikke i akasse mere kan da se oversigter på andre ting så hvorfor ikke på den jo jeg har da brug for at vide det da jeg søger pension og kan få det jeg har betalt ud betalt derfor ville jeg vide det
men kan så forstå der ingen der ved det fordi det ikke er offenligt tilgængeligt for alle de borgere som har knoklet og betalt til den det da flot tak for svar ss.

Så derfor er du ikke medlem af ordningen, og kan ikke få efterlønsbidrag tilbage.
Det svarer til, at du har betalt til en brandforsikring og da dit hus ikke er brændt - så kan du ikke få pengene tilbage.

Håber du klarer det.

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 13:51

var ikke for at drille siger bare tingene på den måde for syntes de sover når man prøver at trænge

igennem ja det er noget l... nordsted1 hvad med dig selv hvilken gruppe er du i ? alder og levevej?

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 13:56

ibm760 jo det jeg indbetalt for jeg retur på et tidspunkt har jeg fået svar på fra flere steder

kun hvis jeg for pension har læst det også dem må de ikke beholde for kan da ikke selv vide man bliver syg

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 14:00

Det kan ikke være rigtigt, da du er trådt ud af ordningen - det skriver du selv i August måned 2010.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 14:05

IBM760.... jeg er på tynd is her, meeen hvis efterlønsbidraget er sat ind på en konto i ens eget navn, kan man vel få pengene udbetalt "i utide" selv om man ikke er i en a-kasse?????

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 14:06

jeg skriver om der findes et link hvor man kan læse om det det fik jeg hvor der står om de regler

har lige læst dem igen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 14:07

Og i Juni 2010 skriver du, at du er på kontanthjælp - så har du mindst været ude af A-kasse systemet i over ½ år - og hvis Lars Lykke har lovet dig penge tilbage, så vil jeg tillade mig at klage til VKO - der er vist noget du har misforstået

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 14:09

er ikke bidraget jeg skriver om er det jeg har indbetalt som jeg for på et tidspunkt sådan er det

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 14:11

ja nordsted1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 14:15

Rumleskaft2... kan godt være vi er enige, men jeg kender ikke reglerne, jeg ved bare, at da min mand kom på førtidspension, fik han udbetalt fra flere steder, det eneste han ikke har fået udbetalt endnu er ATP'en

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 14:19

ja det står også i det link som er på mit tidligere svar nordsted1 tak for svar

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 14:23

Nordsted1
Citat
IBM760.... jeg er på tynd is her, meeen hvis efterlønsbidraget er sat ind på en konto i ens eget navn, kan man vel få pengene udbetalt "i utide" selv om man ikke er i en a-kasse?????

Det kan ikke være rigtigt - det er en forsikringsordning.
Efterlønsordningen kræver visse ting:
- Man skal have været medlem i en vis årrække (alt efter alder)
- Man skal uafbrudt fra man starter i systemet (1.4.1999 eller senere)
- Og så skal de nye grupper senest starte senest når de fylder 32 år.

Så det vil sige opfylder man betingelserne for uafbrudt medlemsskab af A-kasse og efterlønsordning - vil det selvfølgelig være logik, at man evt. kan få udbetalt beløbet/bidraget - hvis ordningen nedlægges.

Men da rumleskaft2 har stoppet med medlemsskab af A-kasse tidligere end juni 2010, har han derved meldt sig ud af ordningen.

Reglerne kan ses her: http://www.foa.dk/A-kasse/Efterloen/Efterloensbidrag%20og%20medlemskab%20af%20akasse

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 14:26

Citat
Rumleskaft2... kan godt være vi er enige, men jeg kender ikke reglerne, jeg ved bare, at da min mand kom på førtidspension, fik han udbetalt fra flere steder, det eneste han ikke har fået udbetalt endnu er ATP'en

Så havde han formodentlig også været medlem af A-kassen indtil afgørelsen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 14:29

Ok - måske har i ret!

http://www.adir.dk/sw17118.asp
Citat
Tilbagebetaling af efterlønsbidrag
Hvis du fortryder, at du har betalt til efterlønsordningen, kan du få efterlønsbidraget tilbage fra a-kassen. Du skal skive til a-kassen om det, inden du når folkepensionsalderen. Hvis du ikke længere er medlem af en a-kasse, skal du skrive til den a-kasse, som du sidst var medlem af.

A-kassen betaler efterlønsbidraget tilbage til dig ved at overføre det til en dansk eller udenlandsk pensionsordning. Du får dog efterlønsbidraget kontant tilbage,

•hvis du har nået efterlønsalderen,
•hvis du har fået tilkendt førtidspension,
•hvis du højst har betalt efterlønsbidrag i et år, eller
•hvis du er emigreret eller skal emigrere.
Når du har nået folkepensionsalderen, betaler a-kassen af sig selv efterlønsbidraget kontant tilbage til dig, hvis du hverken har fået efterløn eller har optjent til præmie.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 14:30

IBM760... jeg tror vi misforstår hinanden.... rumleskaft vil gerne have sine penge udbetalt, og mener sig berettiget, selv om han ikke er i en a-kasse længere og ikke endnu er på pension... hvis jeg har forstået spørgsmålet

Men jeg tror nu mere Rumleskaft kommer ind under dette - med mindre han kommer på pension, hvor han vil få pengene udbetalt automatisk (mener jeg)

Citat
Hvis du senere fortryder, kan du få efterlønsbidraget overført til en pensionsordning.

Jeg hopper ud af tråden igen, da jeg ikke kender diverse regler

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 14:35

IBM760.... det tror jeg også --- men hvor kan det være indviklet

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 14:36

Men det tyder på, at der er mange regler - som skal opfyldes:
Prøv at se nogle af disse sider:
http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=1276&bih=823&q=efterl%C3%B8n+tilbagebetaling&aq=0&aqi=g3&aql=&oq=efterl%C3%B8n+tilbage&fp=fb2f91b80851a058

F.eks. fra http://www.lederne.dk/NR/rdonlyres/28684417-E363-4140-A884-32C9AAD30B8E/0/Betalingogtilbagebetalingafefterl%C3%B8nsbidrag.pdf - på side 2:

Citat
Kan jeg få pengene igen?
Du kan til enhver tid bede om at få efterlønsbidraget tilbagebetalt. Normalt kan du dog ikke få
pengene i hænderne. Hovedreglen er, at beløbet skal overføres til en pensionsordning.
Beløbet skal overføres til en pensionsordning, der er led i et ansættelsesforhold. Hvis du ikke har
en pension, der er led i et ansættelsesforhold, kan beløbet overføres til en privat pensionsordning.
Der skal hverken svares skat eller afgift, hvis du får dine indbetalte bidrag overført til en
pensionsordning. Overføres beløbet til en udenlandsk pensionsordning, skal der dog svares en
afgift på 60 pct.
I visse tilfælde har du mulighed for at få indbetalte efterlønsbidrag kontant tilbagebetalt.
Det gælder, hvis du
• får en afgørelse fra A-kassen, om at du ikke har ret til efterløn på grund af manglende
anciennitet
• får tilkendt førtidspension
• er fyldt 60 år
• kun har indbetalt efterlønsbidrag i ca. et år
Hvis du dør, har de efterlevende (dødsboet) tilsvarende mulighed for at få de indbetalte bidrag
udbetalt kontant.
Ved kontant udbetaling i forbindelse med tilkendelse af førtidspension eller ved udbetaling til et
dødsbo, skal der betales en afgift til staten på 30 pct.

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 14:37

hygge nordsted1

ibm760 jeg er en kvinde ja kan godt få det i tilfælde af pension

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 14:40

Jeg har altid betragtet det som en forsikringsprdning, det ville være det mest normale.
Så kan jeg godt forstå, at man ønsker at afvikle det - ellers kunne ordningen hvile i sig selv med reglerne om 30 års betaling og en normal forrentning som pensionskasser/banker kan tilbyde.

Men det offentlige har aldrig lært at lægge pengene til side, de bruger dem med det samme og lidt til.

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 14:44

kan godt være du syntes man ikke skal have det tilbage man har indsat men det var penge

om måned for mig og hvis jeg vidste på det tidspunkt at jeg ikke holdte så længe ville jeg

jo kunne spare dem op et andet sted ik

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 14:51

Citat
jeg jo gå igang med en uddannelse som murer

Citat
ibm760 jeg er en kvinde ja kan godt få det i tilfælde af pension

Lige et job for en kvinde

Har du haft kontakt til din tidligere A-kasse - jeg synes det vil være smart i din situation.
Så du ikke går og glæder dig til evt. tilbagebetaling af efterlønsbidrag.
Det kunne jo tænkes, at de vil påstå, at du ikke opfylder reglerene:
- Alder
- Antal års betaling til efterløn
- Og forrentes beløbet, eller er det kun det indbetalte
- Og er der en forældelses frist, og kan de udbetales kontant eller overføres til en pensionkonto.

Al lovgivning i forbindelse med beskæftigelse/arbejdsmarked m.m. er en af de love der fylder mest i vores lovkompleks (jeg mener, at det er mere end 30.000 sider) - så jeg forstår godt, at der ikke er nogen der kan finde ud af det - det gælder også Inger Støjberg

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 14:51

i skriver 99 jeg har betalt fra 96 frem til 2008 det 12 år det lig med 50200 ud i luften hvis det er
sådan vi skal gøre for at yde til samfundet og selv blive ladt i stikken når vi trænger siger jeg tak for kaffe

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 14:58

jeg har opfyldt betingelserne har været i et forbund siden 1980 frem til 2008 blev syg i 2007

kan søge dem ved pension så meget ved jeg men har da også andre ting stående så venter

for ligepludslig må de jo have en afklaring for er sygemeldt til den falder på plads

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 15:09

Citat
i skriver 99 jeg har betalt fra 96 frem til 2008 det 12 år det lig med 50200 ud i luften

Der blev på et tidspunkt ændret på reglerne, og derfor optræder årstallet 1.4.1999.

Jeg kan tilgengæld ikke huske, hvornår vi skulle betale bidrag til efterlønnen - i de første år var det nok, at være med i en A-kasse. Og fra vi skulle betale, er beløbet blevet reguleret hvert år - så hvad din samlede indbetaling udgør, må du kunne få oplyst hos din tidligere A-kasse.

Bemærk også reglerne for, om beløbet kan udbetales kontant med fradrag af 30% eller om pengene skal indbetales på en pensionskonto.

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 15:27

fortager mig ikke noget med det for kommer nok nogle papirer hvis det meningen ik

har altid betalt det fulde beløb skulle være medlem i 25 år da det kom første gang der var jeg 34 år

og hade været der i 16 år med de næste 12 år 28 år er den gamle ordning som gælder for mig

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 15:28

Her er mere forklaring om hvorfor 1999

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-36330989:vi-har-betalt-til-efterl%C3%B8n-siden-1979.html

Citat
Indtil 1999 var arbejdsløshedsforsikringen og efterlønnen én samlet forsikringsordning.

Som en del af det politiske forlig om efterlønnen fra 1999 blev det aftalt, at efterlønsbidraget var en slags opsparing, hvor man fik bidraget tilbage, hvis ordningen blev ændret til ugunst for en - så fra at være en forsikringsordning, hvor man jo ikke får indbetalingerne tilbage, hvis ikke man får brug for forsikringen, blev den en opsparingsordning.

Man kan ikke sige, at du mister penge for perioden indtil 1999, for det har aldrig været meningen, at du skulle have dem.
- Så ud fra det, er der kun tale om tilbagebetaling fra 1999.

Og før den tid, er evt. bidrag tabt - da det var en forsikringsordning.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 15:31

Så det er kun for perioden 1999 - 2008, du kan få beløbet tilbagebetalt.
- D.v.s. 10 års betaling - og hvad var så satsen i de tidligere år?

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 15:31

fint nok for da fra 99

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-01-11 15:34

Her er yderligere oplysning om efterlønnen:
http://da.wikipedia.org/wiki/Efterl%C3%B8n

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 15:35

jeg statede med at betale ca. 300 om måned så det 10800 så har jeg vist betalt nok forsikring ik

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-01-11 17:45

Den endelige plan for afvikling af efterlønnen er jo ikke på plads endnu.

Pensionsselskaberne er allerede ude med snøren, dels for at folk der har indbetalt kan overføre det opsparede beløb til dem, dels for at kunne tegne en slags privat efterlønsforsikring på frivillig basis, men meget afhænger også af hvad skattefordelen biver ved de frivillige ordninger.

Det bliver jo stadig tilladt for folk at tage et par "fjumreår" for egen opsparing inden de får folkepension.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-01-11 18:10

Der er kun én ting man kan være sikker på: Den siddende regering vil spare på alt hvad der har med sociale ydelser at gøre. "Senior-førtidspension"! Det er da vist kun små børn der tro på julemanden!

Vi kan trøste os med, at det er den siddende regering, der vil gennemføre det, men den siddende regering har ikke flertal nok - og det får de nok heller ikke efter det kommende valg.

80% af de bekymringer vi gør os, bliver aldrig til noget. Hvis man ikke har indflydelse på en tings tilstand, så kan man lige så godt lade være med at tænke på den - her starter mange depresioner.

Kommentar
Fra : rumleskaft2

Dato : 25-01-11 19:24

håber da også det skifter for de har jo brugt det overskud som der var for 10 år siden

derfor er det jo nemt for dem at spørge s og sf hvordan de vil skaffe de penge for de ved

jo godt at de selv har brugt dem forkert og det bliver en svær opgave for s og sf at rette op

igen men de stemmer skal nok være der ved næste valg men alle de ting som har ændret sig

så jeg komme dengang og de samme mennesker som ikke ville stemme anderledes dengang

vil først nu da skaden er sket det sgu sørgeligt de ikke tænker længere