/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
El- vandvarmer tømmes hurtigt for varmtv
Fra : ara
Vist : 1491 gange
100 point
Dato : 23-01-11 21:14

Hej.

Vi har en metro el-vandvarmer liggende i krybekælderen.
Jeg mener det er 120 Liters.
Før kunne vi godt gå 3 i bad efter hinanden, men så var der heller ikke mere varmt vand.

Nu kan man kun bade en person og så er der ikke mere varmt vand.

Kan et varmelegeme være delvis defekt?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-01-11 21:24

ja

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 23-01-11 21:27

Måske du har stillet på temperaturen så det er koldere vand i beholderen, men så strækker vandet heller ikke så langt. Det er bare en ide, ellers ved jeg ikke hvad der kan være galt. Prøv evt. at sætte temperaturen op.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 23-01-11 21:30

men du siger ikke noget om om det er startet pludseligt eller at det er kommet lidt efter lidt.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 23-01-11 21:36

Den er sikkert fyldt med kalk og skidt, du skal nok tømme den.

Jes

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-01-11 22:17

sikkert bare normalt slitage tilkalkning af varmelegemet
Er det sket her i vinter, kan det være et sprængt rør.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-11 05:57

kalk og ny anode sikkert

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-01-11 10:23

Hvis den kører på 380 v, kan det være den ene fase i varmelegemet, der er slidt over - i fald et nyt varmelegeme

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-01-11 11:18

Termostatafbryderen, eller hvis du bor et sted med kalk, så tilkalkning. Selv har jeg oplevet en 30 liters vandvarmer, der var 28 liter kalk i!
Hvis et af flere varmelegemer går, så tar det det længere tid at komme op på sluttemperatur, men er den nået skulle der være almindelig kapacitet.
vh
pbp

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-01-11 17:09

normalt slå hpfi relæet fra hvis varmelegmet er gået

og ville mene at enten varmer den ellers varmer den ikke (metro 120 l er normalt et varmelegme)

Kommentar
Fra : ara

Dato : 24-01-11 17:32

Det er ikke nemt med alle disse forskellige svar.

Jeg vil sige at det har været galt i ca 6 måneder nu.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 24-01-11 17:42

Prøv at åbne den, den er sikkert fyldt med kalk.

Jes

Kommentar
Fra : ara

Dato : 24-01-11 17:49

Kan man åbne sådan en, og hvad gør jeg hvis den er fyldt med kalk?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-01-11 20:12

ryst alt det løse ud og opløs resten med syre/køb en ny og sæt termostaten på under 58 grader

Kommentar
Fra : ara

Dato : 24-01-11 20:32

Altså her snakker vi varmelegemet og ikke en ny beholder eller hva

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-01-11 17:18

ja man lukker for vandtilførelsen
2 slukker for gruppeafbryderen til beholderen
3 åbnen flagsen i bunden (varmelelementet) tages ud
4 kalken fjernes

eller nemere ring til vvs'eren og få en pris på rensning af beholder