/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Security shield ?
Fra : Troldepige
Vist : 1448 gange
200 point
Dato : 22-01-11 21:59

Knægten havde brugt pc'en mens jeg lavede mad, da jeg så ville bruge den var der en advarsel om, at der var fundet 35 trusler.

Jeg tjekkede så mit antivirusprogram, hvoraf det fremgik, at jeg er beskyttet, og der var flueben i alt, så det skulle jo være ok.
Jeg kunne se, at den havde scannet ved 21-tiden, men for en sikkerheds skyld satte jeg den til at scanne hele computeren.
Og der blev ikke fundet nogle trusler.

Men advarslen bliver ved med, at poppe op, "Security shield warning".

Og hvis jeg klikker på "vis skjulte ikoner" nede ved siden at uret, i højre side af proceslinien, så er der bl.a. en vimpel med et hvidt kryds i en rød cirkel.

Hvis jeg klikker på "remove" når vinduet med advarslen er der, kommer jeg til en side hvor jeg skal betale § 79.95 for at få dette "Security Shield".

Eftersom det tilsyneladende er reklame, og mit eget antivirusprogram ikke har fundet noget, har jeg svært ved at ro på, at der reelt er nogen trusler.

Er det en forkert antagelse?

Hvordan får jeg det væk?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-01-11 22:15
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-01-11 22:34

Du kan os prøve om det kan fjernes via Tilføj/fjern programmer

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-01-11 22:35

eller lav en Systemgendannelse til før problemet opstod

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-01-11 22:40

Citat
eller lav en Systemgendannelse til før problemet opstod

Selvfølgelig. Hvorfor tænkte jeg ikke lige på det.

Prøver om jeg kan huske hvordan jeg gjorde sidste gang.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-01-11 23:00

Hmm,, nemmere sagt end gjort.

Når jeg har fundet det i alle programmer og når til, og vil klikke på "åbn systemgendannelse", så popper der et lille vindue op.

"Security shield
"dllhost.exe" is infected with "Net-Worm.Perl.Santy.a".
Do you want to register copy and remove all threats now? "

Jeg kan se, at der popper et vindue op, som har med systemgendannelsen at gøre, men lynhurtigt popper det andet vindue op, og får det andet til at forsvinde.

Mens jeg sidder her og skriver kommer der så en lignende besked i et lille vindue, her er den så "infected with "Trojan.Win32.KillFiles.l...."

For lidt siden var jeg inde på en hjemmeside og pludselig gik pc'en i sort, men så kom der en side (hel skærm-størrelse) med sort baggrund og blå tekst. Først stod der "In this the first time....."
Ja, der stod "In" og ikke "If".
Og nederste halvdel af siden var en beskrivelse af hvad jeg skulle gøre hvis det skete igen, men det kunne jeg jo ikke nå at læse.
Jeg ved så ikke, om det har noget med det andet problem at gøre.

Nogle gange popper der et vindue op ned fra procesliniens højre side, andre gange kommer der noget andet midt på siden, og når jeg klikker for at få det væk kommer der et nyt vindue hvori jeg bliver spurgt, på engelsk, om jeg vil fortsætte ubeskyttet.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 200 point
Dato : 22-01-11 23:03

Prøv systemgendannelse fra fejlsikret tilstand, F8 eller F5 under opstart

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-01-11 23:10

Citat
Prøv systemgendannelse fra fejlsikret tilstand, F8 eller F5 under opstart

Jeg skal lige være sikker på, at jeg har forstået det korrekt.

Jeg slukker pc'en og starte op igen, og præcis hvornår er det så jeg skal klikke F8 eller F5?

Er det noget med, at der på skærmen kommer til at står et eller andet?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-11 23:17
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-01-11 23:17

Ja der skal komme en sort skærm hvor du kan vælge at starte i Fejsikret

du skal trykke når du starter igen, tryk med korte intervaller

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-11 23:19

Citat
Knægten havde brugt pc'en mens jeg lavede mad

Sør´me nogle pæne sider han kommer på.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-01-11 23:25

Har lige haft slukket, og tændt igen, uden at der kom en side hvorpå der stod noget.

Hmm, prøver igen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-01-11 23:31

Du skal taste lige når pc starter op med sort skærm

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-11 23:33

Citat
F8 eller F5 under opstart

Det kan også være andre F´r eller Home, på min er det DELETE

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-01-11 23:34

Det gjorde jeg så denne gang (F5) og det første der mødte mig, da siden var helt oppe, var Security Shield". ØV

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-01-11 23:35

Det første link i nomore's indlæg kl. 23.17 er præcis det jeg oplever.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-01-11 23:41

Citat
IDet kan også være andre F´r eller Home, på min er det DELETE

Delete gjorde ingen forskel

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-11 23:42

Citat
Det gjorde jeg så denne gang (F5) og det første der mødte mig, da siden var helt oppe, var Security Shield". ØV

Så er det ikke rigtig gjort, du skal først gennem en sort skærm
med valg af opstarts muligheder = fejlsikret prøv F12

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-11 23:44

Citat
IDet kan også være andre F´r eller Home, på min er det DELETE

Delete gjorde ingen forskel

Det er også en fejl fra min side - BEKLAGER
Det er et andet program jeg har, der kan bruge de opstarts muligheder

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-01-11 23:45
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-01-11 23:46

NB: du kan godt klikke på 2 taster af gangen, bare det går hurtigt,
(mellem Bios og almindelig sort skærm)
den skal nok finde ´´skærmen´´ for dig

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-01-11 23:50

Citat
ISå er det ikke rigtig gjort, du skal først gennem en sort skærm
med valg af opstarts muligheder = fejlsikret prøv F12

Det prøver jeg lige.
Altså, jeg skal klikke på F12 når den sorte skærm kommer?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-01-11 23:52

Citat
(mellem Bios og almindelig sort skærm)

Nu har jeg aldrig pralet af at være en computergeni, forklar lige nærmere. ;)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-01-11 23:55

Når du genstarter PC, tast F8 (eller F5) i en fast rytme, lige så snart skærmen bliver sort

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-01-11 23:56

Citat
Når du genstarter PC, tast F8 (eller F5) i en fast rytme, lige så snart skærmen bliver sort

Ok, prøver begge dele, en ad gangen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-01-11 23:57
Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-01-11 23:57

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-01-11 00:09

Så skete der noget, men.............

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-01-11 00:13

Da der endelig kom noget frem kunne jeg vælge "fejlsikret tilstand", "Fejlsikret tilstand med netværk" eller "fejlsikret med kommandoprompt".

Jeg valgte den første, og kunne ikke komme på nettet.

Prøvede igen (med F5) og valgte denne gang "med netværk".

Skrivebordet ser noget anderledes ud nu, og jeg kunne ikke komme på mit eget netværk, men fandt et uden sikring.
Nu kan jeg så se, at jeg skal skrive en nøgle for at komme på mit eget netværk, så den må ejg finde senere.
Men hvordan får jeg tingene til at se ud som før?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-11 00:38

Nu er du i fejlsikret tilstand, du har sådan set intet behov for at komme på nettet, så glem din nøgle lige nu, når du starter normalt kommer du sikkert på nettet automatisk som du plejer.
De andre er kommet med løsningen, men er måske gået i seng så måske kan jeg hjælpe med at forklare hvad der står i de link du har fået.
Du skal have fat på Malwarebytes Antimalware og scanne med den, husk at opdatere først - ups du skal alligevel have forbindelse, kan du ikke bruge en kabel forbindelse lige så længe du får renset?
Link til Malwarebytes Antimalware hent den og installer på computeren, opdater programmet og scan i fejlsikret tilstand:
http://www.bleepingcomputer.com/download/anti-virus/malwarebytes-anti-malware
programmet er gratis og på dansk, den kan du beholde på computeren til senere brug hvis det en gang skulle blive nødvendig.
Tråden på Spywarefri ser interessant ud, den vil jeg læse lidt mere på mens du scanner med Malwarebytes Antimalware i fejlsikret tilstand

For at være helt sikker på at få renset din computer, så vil jeg anbefale at bruge et forum med computersikkerhed som speciale, enten Spywarefri eller Malwarecheck, begge steder er det ekspertet som hjælper dig gratis og når de har erklæret computeren ren - så er den ren som nyfalden sne, det kan du ikke være sikker på med hjælp kun herfra Kandu, ingen af os er eksperter i sikkerhed

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-01-11 00:57

Klik på:
start
Kontrolpanel
ydelse og vedligeholdelse
systemgendannelse, følg vejledning, du skal vælge en dato hvor pc virkede

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-01-11 01:07

o.v.n. og Hejdu58, efter at jeg skrev sidst kunnen jeg godt selv se hvad det var jeg manglede at gøre.

Mens pc'en var i fejlsikret tilstand ville jeg gendanne den, men når jeg venstreklikkede på det, under Start, kunne jeg ikke få det til at virke, husker ikke lige hvad der kom frem eller stod, men da jeg højreklikkede virkede det, og jeg fik gendannet den.

Og det ser ud til, at det var det der skulle til, der er ikke noget mystisk der popper op og der er ingen mærkelige ting under "skjulte ikoner".

Men o.v.n., jeg kigger på dit link om lidt, lyder fornuftigt.

Venter lige til senere på dagen med at lukke tråden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-11 01:16

Hent, installer og scan med Malwarebytes Antimalware det er et godt og gratis program som burde være på enhver Windows computer, den vil afsløre om der er noget skidt tilbage på computeren efter systemgendannelsen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-01-11 02:00

Det har jeg nu gjort o.v.n., den fandt en enkelt ting, som nu er fjernet. Tak

Jeg har en mistanke om, at problemet opstod da jeg ville åbne dette link, som jeg modtog i en mail uden anden ordlyd: http://a-zflooring.com/images/aam.php

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-01-11 08:31

Godmorgen

Kom du af med l..... !

Ellers kan du prøve her, de skulle være skie goe
Rensning af Virus/Malware
http://www.malwarecheck.dk/forum/viewforum.php?f=31&sid=6ea37164d9f7cee8d16e141199dd2305

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-11 08:52

Det er slet ikke usandsynlig at du har fået skidtet ind ad den vej, serveren som den side kommer fra står i Kina, men hvorfor åbner du den slags du har vel ikke særlig stort behov for Viagra som er produktet de vil sælge + nogle andre receptpligtige midler
Vær lidt mere kritisk med hvad du klikker på

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-01-11 09:08

o.v.n., når jeg klikkede på linket nåede jeg aldrig så langt, at jeg kunne se hvad det handlede om, der startede bare en hal masse l... med det der Security-Shield-noget.

Jeg tænker bare, hende jeg har modtaget den fra er en, som jeg har siddet i en bestyrelse med, og hun plejer ikke at sende "sjove" ting til mig.
Kan sådan en mail "sende sig selv"?

Ja, det lyder måske dumt, men jeg synes, at jeg før har læst om noget i den stil i forbindelse med virus.

Ja, Klaudi, jeg kom af med lo....

Jeg accepterer dit svar senere på dagen, jeg kunne godt tænkt mig hvis jeg kunne få opklaret hvordan det er sket.
Hvis hun har sendt dette link med vilje skal hun dælme have at vide, at hun ikke skal sende den slags l... til mig.

Mailen var sendt til flere, så det kan da også være, at de nu har virus'en, og så ku' jeg måske hjælpe dem.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-01-11 09:36

Hun behøver jo ikke at have sendt det med vilje, det kan være siden er blevet hacket!

Har ikke lige lyst til at prøve linket nu, syns min PC er rimelig sløv nu til morgen, mere end mig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-11 10:34

Det ligner phishing altså et falsk link som leder brugeren til en helt anden side end man troede der kom frem ved at klikke på linket, heldigvis har jeg indtil nu hver gang (tror jeg) kunnet gennemskue at det er en falsk side kun beregnet på at lokke penge og oplysninger ud af dem som kommer til siden ved at klikke på et link.
Det er næsten umulig i almindelig brug at undgå at klikke på link, men hvis man ikke er helt sikker på hvad siden indeholder, så skriv adressen i adresse linjen i stedet for at klikke på linket.
Jeg har flere computere og den jeg bruger i øjeblikket kommer aldrig i nærheden af netbank eller betalingssider eller mine mail konti, så der sker ikke så meget ved at klikke på linkene her hos mig, skidtet kan ikke lægge sig fast på computeren når jeg bruger VirtualBox

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 23-01-11 12:13

Citat
Hun behøver jo ikke at have sendt det med vilje, det kan være siden er blevet hacket!

Det var lige det jeg tænkte på. :)

Tak for hjælpen, alle sammen.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 23-01-11 12:14

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-01-11 12:20

Velbekomme

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 23-01-11 12:27

Citat
http://a-zflooring.com/images/aam.php

Smider dig videre til virus
Det vil sige DU skal selv deltage (klikke OK), før du får det ind på din PC

http://www.gratisimage.dk/image-EF41_4D3C1332.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-7FC5_4D3C1332.jpg
http://www.gratisimage.dk/image-C6D3_4D3C1332.jpg