/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
sortering i EXCEL
Fra : Preb0232
Vist : 1176 gange
500 point
Dato : 18-01-11 21:30

Hvis jeg skal sorterer i Excel kan jeg få a til at stå før b, men jeg skal have tal sorteret, på samme måde, dvs set ud fra første sifre, så 60 kommer før 700 og senere end 50000, altså se først på sifre 1 og derefter sifre 2

håber en kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-01-11 21:40

Hvis du ønsker, at dine tal skal sorteres på den mærkelige måde, skal du ændre cellerne fra Numerisk/Tal til Tekst.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 18-01-11 21:42

Så vidt jeg husker, kan man i sorteringsmenuen vælge at lade tallene læse som tekst. Men lige på stående fod kan jeg ikke huske præcis hvordan det er.

Alternativt kan du lave en ekstra kolonne, hvor du omregner tallene til tekst. Det gøres vha. formlen TEKST(). Sorter så efter denne kolonne.

Simon

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 18-01-11 23:19

når jeg formaterer celler til tekst bliver f.eks 5705666056754 til 5,70567E+12 og så er det jo svært at ændre

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-01-11 23:24

Skal du så ikke bare udvidde kolonne bredden, så burde alle cifre kunne vises.

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 18-01-11 23:33

kolonnen er så bred så der kunne stå tallet 3 gange så det er det ikke

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 19-01-11 01:02

Jeg har fundet en (måske lidt klodset) måde at løse opgaven på:
Du har alle dine tal i kolonne A.
I kolonne C bruger du funktionen "sammenkædning" af den tomme værdi i B-kolonnen(først) og dine tal i A-kolonnen (celle C1 hedder nu =SAMMENKÆDNING(B1;A1)

Nu har du to tilsyneladende ens kolonner, men C-kolonnen er formler i tekstformat.
Hele c-kolonnen kopierer du til kolonne D med "indsæt speciel -> værdier".

Nu kan du sortere D-kolonnen til din ønskede (mærkelige !) rækkefølge !

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 19-01-11 08:54

Hej coehlen

vi afprøver lige senere i dag din metode, vender tilbage senere

Kommentar
Fra : sion

Dato : 19-01-11 09:55

Hej Preb0232

Har du prøvet min løsning?

Nu har jeg nemlig selv afprøvet den i Excel, og det virker fint.

I kolonnen ved siden af dine tal omregner du tallene vha. formlen =TEKST(A2;"0"). Når du så sorterer efter den nye kolonne, vil Excel spørge, om tal, der står som tekst, skal sorteres som tal eller tekst - og her vælger du tekst.

Simon

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 19-01-11 10:28

Preb0232´s metode er smart og virker fint. Men PAS PÅ !

I min version af EXEL, spørges der ikke om noget.
Preb0232´s metode sorterer også dine stamdata i kolonne A. Når du først een gang har sorteret "mærkeligt", kan du ikke komme tilbage !!
Du skal lige lave kopieringen med "indsæt speciel -> værdier" til en kolonne væk fra de andre.

Bare af nysgerrighed: tør man spørge, hvad en så underlig sortering kan/skal bruges til ?

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 19-01-11 10:32

UNDSKYLD !!!
Citat
Preb0232´s metode er smart og virker fint. Men PAS PÅ !

Det er selvfølgelig sion, jeg mener.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 19-01-11 10:57

Når jeg ændrer ved et datasæt, laver jeg gerne en kolonne INDEN jeg begynder på ændringerne, hvor jeg indsætter fortløbende tal fra 1 og opefter. Ved at sortere på denne kolonne senere hen, fremkommer den oprindelige sortering af datasættet.

Ved at gøre sådan, er det ikke så farligt at bruge min metode, da man altid kan komme tilbage til udgangspunktet.

Simon

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 19-01-11 12:09

Vi har vist fat i samme ende !
Vi kan nu bare håbe, at vores lille konversation kan hjælpe Preb0232.

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 19-01-11 15:26

Jeg prøver senere i dag,

sorteringen skal bruges i forbindelse med varenumre, som bliver sorteret sådan i C5 og udskrevet, så er det rart at det er ligedan, så er det nemmere at sammenligne, og få rettet.

MVH Preben

Kommentar
Fra : Preb0232

Dato : 19-01-11 23:41

ingen af mulighederne virkede, så står på bar bund, vil prøve at få C5 til at udskrive anderledes, så det kan passe med min excel fil.

håber nogen kan finde løsningen.

MVH Preben

Kommentar
Fra : coehlen

Dato : 20-01-11 00:11

Nej altså !
Når både "sion" og jeg kan få det til at virke, - så kan du også !
Hvor præcis er det, at det kikser ?