/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninstallation af Windows..
Fra : ganga
Vist : 525 gange
100 point
Dato : 18-01-11 09:22

Hej..
Skal have geninstalleret windows XP for min svigerfar. Når jeg kigger på computeren, kan jeg se at der er en disk der hedder "recorvery disk", noget i den dur..Her ligger en masse drivers, og installations filer til hans computer. Da han købte computeren for 6 år siden, var den "født" med programmerne, ingen cd'er med programmer på.

Mit spørgsmål er, er der en smart måde man kan geninstallerer windows på.., kan man installerer fra det andet drev der sidder i computeren?, eller skal man have fat i windows XP, og kopierer alle drivers, og andre installations filer, over på en CD?, og så installerer fra denne CD?

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : peque

Dato : 18-01-11 09:25

Normalt har man skrevet sine modelnumre ned - Dvs modelnummeret på bundkort, Netkort grafikkort osv - henter disse ting ned således at man har dette - eller har en PC ved siden af med netafgang!

Derefter tager man en Backup af sine data så man er sikker på man har alting sikret.
Derefter smider man en original WindowsXP CD i CDrom og booter på denne og følger instrukser på skærmen!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-11 09:36

Et eller andet sted står der hvilken tast der skal trykkes på under opstart.
Hvis ikke de oprindelige hjælpe-partitioner er slettet, så kan der køres en recovery så computeren bliver som ny.
Tasten kunne være F2-F3-F8-F10-F11-F12
Måske vises det et kort øjeblik nede i venstre hjørne.
Måske kan den i bios sættes til langsommere opstart så der er mere tid til at vælge.

Her kan der ses hvilke partitioner som er tilstede.
Start > højreklik på computer > vælg administrer > og vælg diskhåndtering
Nu kan du se hvad er er af partitioner

Ved recovery bør du vælge tilbage til fabriksindstilling, så den bliver renset helt.

Hvad hedder den computer. Navn og model.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-01-11 11:06

Fat den brugsanvisning som originalt var med computeren. Der står uden tvivl helt præcis hvordan man gør.
Derefter kommer et større opdaterings arbejde, som dog kan køre næsten automatisk. Fra microsoft hjemmeside. Hvis der ikke opateres går der ikke længe inden den er fuld af dårligheder, som de senere udgavver beskytter mod.

Overvej en gang til om ny windows virkelig er klogt. Det skal være den sidste ultimative udvej, efter man har prøvet windows egne genopretningsmetoder. Der forsvinder en del, som han måske ikke hst tænkt på at der gemmer sig i computern, Herunder digital signatur, bankkoder, andre cookies, skype identitet og drivere til nyere software.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 18-01-11 11:37

Hej alle..., tak for jeres svar...
Jeg kontaktede Medion.dk, da det er en medion computer.., og fik tilsendt en Application & Support-CD, med fuld instruktion hvordan jeg geninstallerer...,

Kommentar
Fra : Eyvind