/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gips-rør-skjuler-kasse må man det??
Fra : århushansen
Vist : 8097 gange
100 point
Dato : 17-01-11 15:00

Jeg er igang med at istandsætte min kælder. Jeg har sat gips op på væggene. Jeg har nogle kloakrør (plastic) og varmerør (jern) der løber langs væg/loft og vil gerne 'gemme' disse væk. Men hvordan må det gøres?

Jeg har tænkt på at sætte gips op omkring - men må jeg det? Eller skal det være eksempelvis MDF plader? Der er samlinger på rørerne.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har hørt at man ikke må gemme rør væk inde i væggen. Dette vil dog ikke være inde i væggen, men mere i en slags 'rør-skjuler-kasse' af gips.

På forhånd tak for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 17-01-11 15:04

Hej århushansen !

Hvis du laver en sådan kasse, så det vil være muligt at skrue siden af, så du kan komme ind til dine rør, så betragtes det ikke som "skjulte rør" og der er ikke det fjerneste i vejen for på den måde at gemme dine rør.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : århushansen

Dato : 17-01-11 15:34

Jeg havde egentlig tænkt mig at spartle gipspladerne, men så er der tale om skjulte rør, eller?

Har du evt et forslag til hvordan sådan en kasse med aftagelig side kunne se ud?

Tak.

Kommentar
Fra : liteon114

Dato : 17-01-11 16:04

Bare 2 eller flere stykker MDF-plader på noget forskalling/lister..

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-01-11 16:31

Tja, hvis du spartler og dækker skruehuller m.m. så bliver der jo tale om skjulte rør, men som liteon114 skriver, så kunne f.eks. en af siderne i rørkassen være MDF og skrues på i en bred liste måske en lægte, så den umiddelbart kan skrues af, så er det i orden.
Evt. kan den ene side monteres ved hjælp af magnetlukkeanordninger i stil med dem som bruges på låger, 2 stk pr. meter - så kan du jo evt. sætte en vinkelliste på hjørnerne, på den måde bliver der ingen skruehuller og siden kan alligevel nemt tages af.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-01-11 16:31

Der er kuntale om skjulte rør, når adgangen forhindret, f.eks når de er indstøbte eller lign. Det er vel et forsikringsspørgsmål, da det koster at udskifte rørene.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-01-11 16:34

Er stykkerne der skal laves kasser af smalle er det noget lettere at arbejde med MDF da man ikke behøver lister i hjørnerne.
Pladerne skal blot samles med lim og dykkere.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 18-01-11 09:12

Nu er det fuldt lovlig at gemme rørene væk i sådan en kasse! Og om det så bliver skjulte rør er vel lidt afhængigt at den taksator der kommer i tilfælde af en skade... Men normalt er definationen at skal man bruge værktøj, så er det skjulte rør... Altså en lem til en skunk/krybekælder med en skudrigel er IKKE skjulte rør, men er lemmen skruet fast med to skruer og der med kræver værktøj for at åbne den, så bliver det skjulte rør.... Måske ikke fair men sådan er det...

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 18-01-11 21:20

det kommer også an på tilgængeligheden i almindelighed.

Godkendelse af svar
Fra : århushansen

Dato : 05-02-11 13:36

Tak for svaret bennymanden.