/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
HDD Password - GLEMT!
Fra : Marc88
Vist : 2186 gange
100 point
Dato : 16-01-11 19:02

Hej,

Jeg har et problem vedr. adgang til min harddisk på min ASUS bærbare (Aspire 7730Z).

Når jeg starter computeren kommer følgende frem:

"Enter Hard Disk Password".

Jeg har prøvet med mit password til windows, men dette virker ikke. Jeg har aldrig indtastet et password til min harddisk. Harddisken er en Western Digital.
Grundet dette har jeg ikke adgang til styresystemet (XP).

Nogen der ved, hvordan dette problem skal løses?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-01-11 19:04

Klik ok uden at skrive noget

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 16-01-11 19:05

Har jeg prøvet - virker ikke.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 19:07

Du skal henvende dig til acer, de kan give dig et masterpassword.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-01-11 19:08

Gå i bios og se om der er valgt at der skal være kode på HD, hvis der er så fjern muligheden. Eller sæt bios til standard opsætning

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 19:13

Der er ikke mulighed for at vælge BIOS- eller harddisk-password fra når det først er valgt og man har lavet en kode, med mindre man kan huske koden.

Det vil jo svare til man har en pengeskab med kode og hvis man glemmer koden så kan man bare trykke på en knap bag på pengeskabet for så bare at kunne åbne det uden kode.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-01-11 19:15

ja det har du vist ret i webnoob, tænkte mig vist ikke om.

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 16-01-11 19:15

Kan kontakte Acer i morgen, men ville bare høre om der var nogle, der havde nogle work-arounds.

Der er kode på HD og det er ikke muligt at slå dette fra før man har indtastet den nuværende kode. Har også prøvet at gå tilbage til standard opsætning, men dette ændrer ikke noget. Koden skal stadig bruges.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 19:18

Der findes kun den "work-around" som acer har, med mindre du er hacker og er god til det.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-01-11 19:20

prøv med 000000

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 16-01-11 19:23

Virker desværre ikke.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-11 19:55

ADMIN ...virker no'en gange som standard password.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-01-11 19:57

Prøv at koble harddisken fra ved motherboadet og start fra usb eller cdrom, hvis det er muligt. Derefter kan du komme ind i bios og nulstille password.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-11 19:59

.. det er i hvertfald 'standard'/default password i de fleste BIOS

..ellers prøv disse:

virus

..eller:

AWARD_SW
j262
HLT
SER
SKY_FOX
BIOSTAR
ALFAROME
Lkwpeter
j256
AWARD?SW
LKWPETER
syxz
ALLy
589589
589721
awkward
CONCAT
d8on
CONDO
j64
szyx

http://www.pwcrack.com/bios.shtml

..eller:

http://www.elfqrin.com/docs/biospw.html

Held og lykke...
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 20:29

De fleste BIOS-, harddisk- eller BOOT-masterpasswords bliver dannet ud fra computerens serie nummer, når det er en computer fra dell, hp, acer, m.fl. Har du en computer du selv har strikket sammen ved fx. selv at købe bundkortet så er det bare ærgeligt, så vidt jeg ved.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-01-11 21:02

Øhhh hvordan og hvorfor kommer der lige pludseligt et password på en HD

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-11 21:04

harddisk passwords findes i to versioner: master og user

er det et user password kan det nulstilles med master passwordet

er det et tomt userpasword kan det ikke åbnes med et tomt password, brug enten masterpassword eller atapwd.
atapwd findes på ultimatebootcd og kan bruges til at fjerne et tomt userpassword

er det masterpasswordet er der tre muligheder:
1. brug slet komandoen SECURITY ERASE PREPARE (kræver at disksikkerheden ikke er sat til maximum)
2. send den ind til et firma der kan åbne disken i et cleanroom f.eks http://www.ibas.dk/ (de skiller disken og piller pladerne ud af den så de kan læse indholdet)
3. smid den ud
Citat
Der findes kun den "work-around" som acer har, med mindre du er hacker og er god til det.

glem det, det er ikke muligt at hacke et ata password. du kan prøve brute force men for hver 5 forsøg skal strømmen slukkes før du kan prøve igen. (drevet skal have en powercycle)
hvorfor er det forøvrigt at han skal ringe til acer når det er en asus computer?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-11 21:12

Citat
Aspire 7730Z

ahh derfor, min ASUS bærbare (Aspire 7730Z)

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 16-01-11 21:29

Min fejl. Det er en Acer!
Er helt skør i hovedet efter ti timers research.

Tror du har ret Exterminator. Mit problem med UBD er, at computeren ikke vil boote fra cd'en (har sat det korrekt op i BIOS). Den kræver, at jeg skriver password til HDD først.

Jeg er fuldstændig ligeglad med data på den, så tror jeg køber en ny i morgen Gider ikke sende den ind til nogen, da det koster 400 kr. for en ny harddisk.

Tak for hjælpen ellers!

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 21:59

Nu ved jeg ikke hvordan det køre hos acer, men hos dell kan vi give et masterpassword med det samme, vi skal bare have "Proof of Purchase" via mail og serienummer på maskinen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-11 22:10

Citat
hos dell kan vi give et masterpassword med det samme

Jeps, men på en dell kan du heller ikke selv ændre masterpassword, kun userpassword

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 16-01-11 22:16

Det kan du ikke på nogen, det er jo hele formålet med masterpasswordet.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 16-01-11 22:37

Citat
Det kan du ikke på nogen, det er jo hele formålet med masterpasswordet.

Ikke korrekt. Dell er så vidt jeg husker de eneste der låser på den måde. formålet med et masterpassword er at firmaets administrator kan låse en disk op når brugeren har glemt sin kode (eller der kommer en ny bruger)
Det er dårlig sikkerhed at et fremmed firma har koden til dine data.
og det er jo ret nemt at få koden oplyst når bare man har servicetag på sin dell maskine

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 16-01-11 23:39

kan man ikke flash bios op eller ned

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-11 11:29

Prøv lige at starte computeren op med en ubuntu CD, hvis ellers computeren står til CD som første boot.
http://releases.ubuntu.com/karmic/

Og vælg denne.
PC (Intel x86) desktop CD

Det er en iso fil og skal brændes på en 700 Mb CD som iso/image/billedefil
Hvis du er heldig kan den gå ind og kigge på harddisken og pille data/filer/dokumenter ud.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-01-11 16:11

du kan prøve først alt strøm fra, derefter batteriet. så piller du dækslet af til harddisk ram mm. der finder du så det lille knap batteri, pil det ud.
så er bios normalt resat. monter knap batteriet, men ikke det store. sæt lader til. og start op.

Kommentar
Fra : ultra2

Dato : 17-01-11 16:37

hvad med hirens boot cd

http://www.hirensbootcd.org/

der er mange ting der måske kan bruges

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 19-01-11 22:16

Kan det tænkes at du har fået en eller anden virus på din Acer Marc88? For hvis jeg har forstået det rigtigt så har du ikke tidligere skullet indtaste et Disk Password, men noget den pludselig er begyndt at bede om. Hvis intet af alt det andet hjælper og det er korrekt at der ikke ligger noget vigtigt på disken så kan du prøve om du kan partitionere og formatere disken fra bunden. Hvis du kan det så kan det være at du kan spare de 400 kroner.

Foresten Edisons forslag men at prøve at pille det lille batteri ud og sætte det i igen er god. Men vent ca 30 - 60 minutter med at sætte det i igen. På mange bærbare og stationære maskiner går der et stykke tid før spændingen til CMOS-RAM'en er så meget væk at den resettes. Jeg har endda været ude for at jeg i første omgang kun fik den delvist resat således at maskinen slet ikke kunne starte.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-11 16:15
Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-01-11 00:27

Der er altså noget i misser:
et atapassword ligger IKKE i bios, det ligger på selve HDD og den nægter at starte hvis ikke den får det rigtige password.
det er ikke muligt at partitionere harddisken da du ikke kan starte den

passwordet skal indtastes, OGSÅ hvis disken sættes i en anden maskine

du kan IKKE læse disken fra en ubuntu/hiren/mint/ultimate/whatever cd

Det første der sker når du tænder computeren er at læsehovederne i disken læser spor 0 og ser at der skal indtastes et password og indtil det rigtige password er indtastet forbliver læsehovederne inaktive
Læs mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA#HDD_passwords_and_security

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-11 17:48

Ok. EXTERMINATOR ...så blev vi dét 'klogere'
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 21-01-11 20:01

Tjaaaee..... medmindre at der er en her eller hos Acer som er god til at lære Marc88 at hacke en sådan disk så er der vel ikke meget at stille op. Men han har jo sådan set allerede sagt at han vil købe en ny disk i stedet for den gamle.