/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Indendørs Sport
Fra : Jonn87
Vist : 967 gange
45 point
Dato : 16-01-11 12:33

Hej, jeg har et Canon Eos 1000d 'standard'..
Jeg har problemer med at skyde ordentlige billeder ved idendørs sport, jeg bliver nød til at stille lukkertiden lavt ned for at lukke nok lys ind og så bliver de ikke særlig lækre at kigge på 'ca. 160 i lukker'

Anden muligheder at jeg blitzer, med standard blitz, men det giver sku nogle tørre hvide billeder med kun forgrunden oplyst!

Muligheder?
Er løsningen en kræftigere blitz eller en anden linse? Helst den billigste løsning tak :)

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 16-01-11 12:41

Du skal indstille hviseballancen, der er en som hedder calvin, prøv dig frem der, til du får den efekt du ønsker.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-01-11 12:45

Løsningen består i kompensering for svagt lys.

Korrekt belysning består af 3 dele Blænde, Lukketid og Følsomheden (ISO)

Dit kamera har muligheden for at indstille ISO... 100 er normalt og 200, 400 , 800 mfl. er gør at billede chipen i dit kamera kan blive følsom.

Hvis man ikke kan gøre chippen følsom nok uden for meget støj, sætter man en flash på. Men hvis det er til sport giver det ikke mening billeder med en lukketid på 1/60 eller 1/100 sek.

En flash kan heller ikke nå at lade på så hurtigt som du måske har behov for tage billeder.

Prøv at eksperimentere med at sætte følsomheden op og se om det løser dit problem. Jo større ISO tal jo mere følsom er dit kamera. Hvert ISO trin - svarer til en blænde eller et trin i lukketid.

Du kan også google på ISO og læse mere om dette emne.

Vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-01-11 12:48

Hvid balance handlet om farve temperatur og påvirker ikke følsomheden.

Hvis balance bruges til kompensering for at billeder ikke ser gule ud når de påtages ved optagelse i rum med sterrinlys - eller til at få klarer farver ved en solnedgang uden billeder bliver røde..

vh Ben

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-01-11 13:18

Her er et eksempel på hvordan billederne bliver:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=2169528&l=80015d22fe&id=1150268505
(uskarpe, mørke og grynet 'høj ISO')

GramPro >>
Hvidbalancen hjælper mig ikke rigtigt..

Benjamin.Hansen >>
jeg køre ISO'en helt i top og får desværre grynet billeder, og det er endnu ikke nok for at kompensere for at have hurtig lukkertid (stadig ikke over de 200) Blænden stiller jeg til 3.5.

dvs. jeg sørger for at lukke alt det lys ind jeg kan (Blænde), forstærker signalet til billedsensor max. 1600 og herved kan jeg kun gå op til omkring 200 i lukker og stadig ikke få lyse billeder (og selvfølgelig uskarpt)

Jeg arbejder uden stativ da jeg godt kan lide at arbejde i mange forskellige vinkler

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 16-01-11 13:25

Du har et problem. Lyset i sportshaller er for svagt -og for grimt - til at du kan få gode resultater. Som du selv nævner, er eneste reelle mulighed en super-blitz med deraf følgende resultat. Selv hvis du skulle fotografere noget stillestående (fx portræt) ville lyset være i hvert fald for grimt -jeg regner med, der er neonrør- men skal du fotografere noget i bevægelse mangler du simpelthen lys. Du kan prøve nogen af ovenstående råd, men intet giver et top resultat.
Sorry

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-11 13:27

Det er måske en ide at optage billederne i RAW og behandle der hjemme. Jeg har dog ikke selv brugt RAW på mine små canon.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 16-01-11 13:48

PS -så lige dit springfoto. Det får du ikke meget bedre i de forhold.

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 16-01-11 19:34

Den der slags billeder kan kun tages på sports indstillingen, med hi speed photos, også lige igen hvideballancen, for det er den som fortæller kameraet hvilken lys kilde, som er til rådighed.
Ellers skal du indstille din pogramvælger til A ellers S, hvor du manuelt kan indstille både blænden, lukketiden og ISO. Vigtigt er det også og få indstillet Hvide ballance her til lyskilden, for kameraet har lidt svært, ved det med, at den tror det er en solskinds dag, når billederene så bliver taget i en halv mørk hald.

Jeg ville helt sikkert selv gå efter pogramindstillingen A eller S, også eller prøve mig frem, med og finde den rigtige blænde, lukketid og ISO, med hensyn til ISOen er det meget sjælent, at jeg skyder højere end 800, og det er kun hvis det er 10X15 cm billeder, for eller bliver det en havdergrynskage og kikke på.

Sidst vil jeg lige sige, at husk det automatiske pogrammer, er et pogram, som fungere, men farver, lys og skarpheden, bliver lidt blegt.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 16-01-11 20:32

Jeg skyder billedere i (M)anual og sætter indstillingerne optimalt i forhold til maksimal lysmængde (lukker, blænde, ISO) ud fra dette er det umuligt at få skarpe billeder!

Med blitzen bliver de ikke ordentligt oplyst, kun fronten og det fungere ikke rigtigt efter min hensigt!
Hvilke blitzer kan jeg vælge som kan klare sagen og som er billige?

Kan en linse med bedre lysmodtagelse og evt. billedstabilisator eller andre fikse funktioner klare sagen markant? eller vil det kun gøre en mindre forskel?

Prøvede min kammerats EOS 550d med mulighed for at stille ISO'en til 3600, her var det selvfølgelig intet problem !! mit 1000d går kun til sølle 1600 :(

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 17-01-11 00:15

Det du skal kikke efter er et objektiv med så lille et tal efter f eks, jeg har et objektiv som hedder 70-200 F 2.8, det er det tal som hedder 2.8 i det her eks, det skal være så lille så muligt det tal, for des mindre det tal, des mere lys lukker objektivet ind, og du kan dermed fotografer i mørkere omgivelser.
Selvfølig kan du købe en kæmpe blitz, som kan oplyse et stort område, med problemet med 1 blitz er den, at så har du hele din lyskilde fra samme sted, og kan der ved få stor skygger.
Så gå inde på producentens hjemme side, og kik hvilken objektiver du kan få til dit kamera. Og husk pris og kvalitet hænger oftes sammen.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 19-01-11 21:12

GramPro >>

I praksis, hjælper dette så betydelig nok? eller skal der andet hus til for at give et ordentligt resultat?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 20-01-11 15:18

Huset er intet. Objektivet er alt
I hvert fald hvad det tekniske angår