/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
er det normalt/lovligt? kontrakt
Fra : Winther00
Vist : 1808 gange
240 point
Dato : 12-01-11 12:58

I kontrakter med løs underskriftsside...

Der bliver lavet en håndskrevet lejekontrakt til flere boliger og noget udenomsareal, - ejer skriver under på underskriftssiden, ser ikke teksten men har tiltro til at der står hvad der er aftalt. ejer er en 80 årig gammel forvirret dame. Lejer tager kontrakt og underskriftsside med til renskrivning. Trods flere forespørgsler efter at se den renskrevne kontrakt lykkes det ikke ejer at få lov til at se den.
Over et år efter finder ejer ud af at lejer har tinglyst en maskinskrevet kontrakt som nu er blevet til en erhvervskontrakt, hvor der er sat yderligere sider ind og med et indhold hun absolut ikke kan genkende. Underskriftssiden er den oprindelige som tilhørte første kontrakt. Kan man flytte underskriftsside fra en alm kontrakt til lejebolig til en erhvervskontrakt som forpagtning, uden ny underskrift, uden ejers vidende og dernæst få den tinglyst uden ejers medvirken?

Lejers/forpagters advokat siger det er normalt at gøre, hvad siger jer der har forstand på det?

Den gamle dame føler sig selvfølgelig groft snydt, og ydermere er lejen sat til en bagatel som slet ikke står i forhold til hvad den gamle dame skal betale i i udgifter på området.

Det bliver nok ikke nemt at bevise retslig at der er ændret i kontrakten, men er der en mulighed for at lejen/forpagtningen kan sættes så i de i det mindste står i forhold til hvad hun skal betale af udgifter på ejendommen?

Alt dette har kunnet ladt sig gøre fordi ejeren er gammel og intet kender til lovgivning og tillige har været utrolig naiv og lejer har været udspekuleret og manipulerende og haft en sagfører med på sidelinjen til at lave kontrakten. Et helt ulige styrkeforhold...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-11 13:31

Sæt advokat på den sag........................ikke modpartens advokat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-11 13:38

Citat
Lejer tager kontrakt og underskriftsside med til renskrivning

Punkt1

Man får vel ALTID en kopi af det man skriver under på...

Punkt2

Citat
Der bliver lavet en håndskrevet lejekontrakt til flere boliger og noget udenomsareal

Man skal da være fra sine fulde 5 for at underskrive den slags...
Citat
og haft en sagfører med på sidelinjen til at lave kontrakten.

Han er næppe advokat ret længe
Det hele lyder lidt som en vittighed når der er advokat indblandet

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 12-01-11 13:38

Vores advokat har ikke oplevet noget tilsvarende, men der må sidde nogle som kan bidrage med mere viden..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-11 13:41

Hvis forholdene er som du beskriver er det jo svindel.....

Det kan politiet SAGTENS konfirmere

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 12-01-11 13:50

refi

Det fik hun så ikke...fordi hun er gammel, naiv, og uvidende i forhold til lejer...

Tror begrebet at være ved sin fulde fem er meget rummelig inden for sådan noget når man ellers klarer sig godt nok så længe ingen prøver at narre hende med juridiske spidsfindigheder som mange andre normale heller ikke kan finde ud af.. Det udleder igen et spørgsmål om hvor ringe skal ejer være for at det kan dømmes ugyldig, altså den kloge narrer den mindre kloge?

Lejers advokat gør vel det han får besked på...det er i øvrigt familie til lejer...

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 12-01-11 13:55

Det kræver så at man kan bevise at kontrakten er ændret... en forvirret gammel dame der sikkert begynder at græde i retten er vel næppe et troværdig vidne...

Men et simpelt spørgsmål, kan man flytte sådan en underskriftsside til en anden type kontrakt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-11 13:58

Citat
Men et simpelt spørgsmål, kan man flytte sådan en underskriftsside til en anden type kontrakt?

Selvfølgelig kan man det.....

Derfor tager politiet sig af svindelsager og som du fremstiller det er svindelen så åbenlys at de nok skal finde beviserne....

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-01-11 14:02

Er du sikker på, at der ikke er blevet lavet en fuldmagt så lejer kan disponere uden at spørge ejeren. Jeg tror ikke man kan få noget tinglyst uden at der overgivet en fuldmagt.

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 12-01-11 14:09

Lejeren praler med at lave millioner på det, og den gamle dame skal jo stadig betale forsikring, ejendomsskatter osv, noget som lejen slet ikke kan dække, - så alle gode ideer modtages med kyshånd.

Også gode ideer til hvilken advokat der er ekstrem god til at pille sådan en kontrakt fra hinanden hvis alt andet slår fejl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-11 14:15

MELD det dog til politiet - det er da en soleklar sag

Der er jo ikke nogen kontrakt der skal pilles fra hinanden - den er jo SVINDEL - så den eksisterer slet ikke....

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 12-01-11 14:18

Ejer siger hun ikke har, tinglysningen er foregået via et skødekontor, og tinglysningen har oplyst til hendes advokat at det var nok med den famøse underskriftsside fra den første kontrakt...
Hendes advokat har forlangt at se den originale underskriftsside, men den skulle være medsendt til tinglysning...
Lejer kan sagtens have fået hende til at skrive under på hvad som helst hun ikke anede hvad var..

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 12-01-11 14:25

Alle os der har kendskab til det mener det er soleklart, men derfor skal der vel stadig være soleklare beviser, det er der den hænger..Ejerens advokat mener ikke det er så simpelt, igen hvem vil retten tro på.
Vi har snakket med flere erfarne advokater, alle er usikre, ingen af dem har oplevet noget lignende...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-11 14:34

Citat
Vi har snakket med flere erfarne advokater, alle er usikre

Og så mener du "højesteretsdommeren" sidder på Kandu

Jeg ville ikke betænke mig 2 sekunder på at gå til politiet - evt. gennem min advokat.....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-01-11 17:48

Som udgangspunkt, så behøver man ikke en lejekontrakt ved leje af privat bolig, da man er dækket ind underlejeloven.

En lejekontrakt - også ved erhvervsudlejning - bruges når der aftales ting ud over hvad lejeloven. Det kan fx være "holdehusdyr", eller "brug af have" osv.

Ved erhvervslejemål bruges der ALTID en lejekontrakt, da lejemålet ikke er beskyttet af lejeloven.
Man skal altid sikre sig en kopi af hvad man skriverunder på - det uanset om det er en lejekontrakt eller en slutseddel mv.

Den aftale der indgås i et erhvervslejemål er normalt omhandlende antal kvm., kr. for lejemålet. Reguleringsmetode og periode. Vedligeholdelse. Brug af lokaliteterne til XXX. osv. Lejeperiode, samt hvordan aftalen skal reguleres i fremtiden.

Du spørger om det er normalt som du beskriver det. Nej det er absolut ikke normalt. Om det er lovligt at snyde andre. Det er ikke lovligt, men ulovligheder skal jo altid kunne bevises, og kan I bevise der er begået en strafbar handling, så får i jo løst problemet den vej, men har i inegn beviser, så må i blot konstatere, at "den mere kloge, snyder den mindre kloge.

Den billigst måde at komme ud af det på er¨måske blot at opsige lejemålet - med de omkostninger der følger med!

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 13-01-11 10:46

Hvis man bare kunne opsige lejemålet så var der jo slet ingen problemer. Men det kan man altså ikke bare...lejere er nærmest uopsigelige...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-01-11 10:58

Da du/I ikke vil anmelde det og ikke kan opsige det - ja så er der jo bare at affinde sig med det

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 13-01-11 14:32

Vi undersøger jo muligheder... deraf også spørgsmålet om lejen kan reguleres så det er realistisk...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-01-11 08:58

Du skriver f.. f...... da ikke under på noget du ikke har læst først?
Hvis du bare sætter din underskrift og udlejer udfylder kontrakten bagefter, har du godkendt hvad der står på kontrakten.

hawaii7

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 14-01-11 09:36

Nej det gør man normalt ikke, men som skrevet før, så er konen gammel, naiv og åbenbart stolet blindt på, at det der stod var det der blev aftalt. Så hvad andre normale mennesker villle gøre kan ikke bruges til noget. Faktum er at indholdet har ændret sig i forhold til det aftalte og hoppet over i en anden type kontrakt, og ejer ikke kunne få kontrakten udleveret efterfølgende...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-01-11 12:13

Og dermed er det POLITIETS opgave at undersøge det videre forløb...

Det hjælper jo ikke du læser en ulovlig kontrakt 20 gange mere....

Og det hjælper SLET IKKE at acceptere den....

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 19-01-11 14:47

hvis du mener hun skriver under hvad som helst, så burde du få hende umyndiggjort.

Stærke ugyldighedsgrunde: Falskneri-umyndighed-tvang.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 19-01-11 14:54

jeg kunne ikke huske de svage, men fandt en side der lige hurtigt ridser dem op.
Du skal ligge mærke til vendingen God eller Ond tro.
Hvis du kan bevise at lejeren er i Ond tro, er dine krav overfor lejer, nemmere at komme igennem med.
Der kan nemlig kan godt fremkomme det scenarie at lejeaftalen erklæres for lavet på forkert grundlag af advokat, men at lejeren ikke kan smides eller andet, idet han var i god tro.

http://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=761549

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-01-11 16:19

Kan man flytte underskriftsside fra en alm kontrakt til lejebolig til en erhvervskontrakt som forpagtning, uden ny underskrift, uden ejers vidende og dernæst få den tinglyst uden ejers medvirken?

Det kan man åbenbart, men det er da ulovligt...

Har søgt lidt på advokater med erfaring:
http://askt.dk/boligadvokat

http://www.juraeksperten.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-01-11 17:32

Er det den samme ejendom der er tale om, som i dette annullerede spørgsmål?

http://www.kandu.dk/Spg146432.aspx

Citat
Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 04-04-10 19:49

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg kopierer lige noget ind fra en anden tråd...

Årsagen til at jeg spørger om der er forskel på helårshus og sommerhus er jo at hverken ejer eller lejer har adresse der, det er jo heller ikke muligt, da det jo ikke må anvendes som helårsbeboelse. Lejeloven giver jo mulighed for at sige lejer op hvis ejer selv skal anvende boligen med et års varsel hvis man selv skal anvende boligen, i dette tilfælde vil det jo så være at anvende det som sommerhus selv, da man ikke lovligt kan bruge et sommerhus året rundt.
Det er en noget speget affære med større område med flere huse og fredskov. Tidligere ejer kunne ikke rigtig overskue det og vi skulle så købe det. Disse mennesker kommer så ind fra sidelinjen, vil overtage alle problemer, hvilket ejer synes er en god ide. Desværre er ejeren så indskrænket at hun muligvis siger det er i orden, men hun kan slet ikke huske hvad der er aftalt. Vi har også snakket med dem i forløbet og sagt at vi ikke var interesseret i deres projekt da vi var igang med at købe det og selv ville gøre brug af det til udlejning. Men da vi ikke havde det på plads endnu med lån osv., så kunne vi jo kun sige det ikke var vores ønske.

Vi har mails der beviser at der ikke er indgået aftaler før skødet blev skrevet under (maj 2009) Ingen af parternes sagførere, vores som køber og tidligere ejers, var bekendt med med der var lavet nogle aftaler,
Men faktum er at de har besat området, de bor der ikke selv men har viderelejet til andre, så lige nu er det sådan at de tager alle indtægter og sender alle regninger til tidligere ejer som trolig betaler fordi hun ikke kan finde ud af det.
Vores køb er ikke tinglyst endnu, det hele har trukket i langdrag, og udredningen af hvad der pengemæssigt er sket siden kontrakten blev underskrevet i maj er ikke i orden så vi har endnu ikke følt vi kunne foretage os noget før disse ting er udredt.
Men disse personer skal ud hurtigst, da de har snydt tidligere ejer som har været total hjælpeløs i forhold til konsekvens og økonomi.
Disse mennesker siger til andre at det er deres, de har forpagtet det, men de kan jo sige hvad som helst, burde de som minemum ikke kunne bevise bare et eller andet?

Siden da er det økonomiske gået i orden, men tinglysningen trækker stadig ud uvist af hvilken grund. Der er klager fra andre lejere som af disse personer bliver chikaneret og de vil have yderligere leje for område som har hørt til den hus gennem mindst 10 år. Vi har sagt vi ikke forstår hvad de laver og hvis de mener at have lavet aftaler med tidligere ejer, så skal det på bordet.

Det er svært at forklare det hele, og vi ved der skal en god advokat til, men hvor finder man en dygtig én, der er god til sådan en speget affære.

Og her

http://www.kandu.dk/Spg144763.aspx

Kommentar
Fra : Winther00

Dato : 27-01-11 22:16

Ja