/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Transparent farve
Fra : Marchwitz
Vist : 437 gange
50 point
Dato : 13-05-03 09:42

Sikkert meget nemt, men jeg er låst fast og kan ikke finde ud af det.

Hvordan markerer man at en farve skal være transparent (altså gennemsigtig) ?
Er der en hex kode eller hvad er fidusen ???

På forhånd tak
Kim

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 13-05-03 09:55

Hej

Der findes IKKE nogen HEX-kode eller andet af den slags.

Det er en egenskab ved dit billede.

Derfor gør du det i dit billedbehandlingsprogram.

Derefter gemmer du enten som GIF eller PNG (de eneste 2 grafiktyper der kan have gennemsigtige farver - som kan anvendes til hjemmesider)

I de fleste billedbehandlingsprogrammer angiver du den farve der skal være gennemsigtig, enten via et menupunkt, eller også når du skal gemme. Det sidste er f.eks. gældende ved Photoshop, hvor man vælger "Gem til Web" og de forskellige muligheder så kommer frem.

mvh

Benkvist.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 13-05-03 10:10

Tak for dit svar,

Men jeg har især brug for den gennemsigtige farve når jeg f.eks. indsætter et fremmed forum, gæstebog eller lign. fra en fremmed server.
Her taler vi altså om en tekst hvor baggrunden skal være gennemsigtig. I den slags fora kan man ofte selv bestemme baggrunden, og den bestemmer jeg så skal være den samme som webstedet den skal være på. Hvis du forstår?

Her ville det jo være nemmere bare at sætte baggrunden som gennemsigtig, hvis det altså kunne lade sig gøre.

M.v.h.
Kim

Accepteret svar
Fra : benkvist

Modtaget 60 point
Dato : 13-05-03 10:33

Hej igen

Du kan IKKE gøre en farve gennemsigtig, hvis den ikke er det fra "siden du henter den fra".

Når du designer med f.eks. lag og tabeller, så har disse ikke nogen baggrundsfarve som standard.
Men antager vi nu, at du placerer et indhold fra en service - eksempelvis en gæstebog som du skriver - så er der typisk fastsat en farve på denne fra ophavsstedet/-manden. Den farve kan du IKKE ændre. Ikke på en måde så det virker i alle browsere.
Der findes nogle browsere der er i stand til at lave en "runtime" omkodning af farverne. Men de er meget få. Og de bruges ikke meget.
Du er i den forbindelse jo nød til at se på, at IE, Netscape, Opera og Mozilla (og deres kompatible) dækker mere end 98% af markedet (iflg. en tekst jeg fandt på AOL - som forøvrigt har deres egen).

Det bedste du kan gøre, er for mig at se, at sætte din egen baggrundsfarve til det samme som f.eks. gæstebogens baggrundsfarve.

Der er dog muligvis en teknik du kan benytte dig af, men det afhænger af om det du skal have "importeret" kan tilføjes i et lag (layer). Der kan du måske komme afsted med at lave en "clip" af de uvæsentige udenoms arealer. At man laver et clip betyder at du angiver et "vindue" i laget, hvor lagets indhold skal være synligt.

Jeg kan ikke komme på andre ideer... Sorry.

Det skulle da lige være at implementere tingene som dele af dit eget websted, enten i form af ASP eller PHP.

BenKvist

Godkendelse af svar
Fra : Marchwitz

Dato : 13-05-03 10:40

Tak for svaret benkvist.

Det er nok bedst, som du skriver, at lave tingene selv.
Så er man heller ikke afhængig af udefra kommende ændringer og lign.

Jeg må igang med noget asp, må jeg.

M.v.h.
Kim