/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
jern
Fra : mai22
Vist : 622 gange
100 point
Dato : 13-05-03 09:37

Hej...
Hvis man spiser sin multi-vitaminpille hver dag, burde det så være nødvendigt at tage ekstra jern? Jeg har for lav blodprocent, og er blevet anbefalet at spise jernpiller, men jeg får det bare så dårligt af dem at jeg er stoppet igen.
Jeg synes selv at jeg spiser meget sundt, så burde sådan en multi-vitaminpille ikke dække alle mine behov inden for vitaminer og mineraler???

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 13-05-03 09:42

Hej. Jeg ved ikke om du får nok jern, hvis du spiser en multi. Det gør du jo nok normalt, men hvis du har for lav blod% - så ved jeg det ikke. Du skriver at du får det dårligt af jernpiller? Hvad vil det sige? Er det maven? For så kan jeg råde dig til at prøve dem, som hedder hemojern - de er milde mod maven og giver ikke forstoppelse. Det er dem de også anbefaler til gravide, men selvom du ikke er gravid er de gode alligevel.

Kommentar
Fra : mai22

Dato : 13-05-03 09:55

...ja det er maven der "går i stykker". Jeg har godt hørt at man skulle få hård mave eller forstoppelse af at spise jernpiller. Men med mig er det lige omvendt. Jeg får tynd mave. Så jeg må nok bare leve med min for lave blod%.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 13-05-03 10:19

Du kunne jo også prøve at spise lidt mere af de fødevarer som indeholder meget
jern, f.eks. grønkål, spinat, brocoli o.s.v.

Nenita

Kommentar
Fra : theking

Dato : 13-05-03 11:10

Hvis du har fået konstateret en for lav blodprocent, vil jeg helt klart mene at du bør tage Tbl.jern. Dit problem med at maven går i stykker ( diare`), står beskrevet for nogle Tbl. som akut overdosering. Du bør måske prøve et andet mærke, fx. Tbl. Jern C, der kan købes på apoteket. Jeg mener ikke at en vitaminpille dækker dit nuværende behov, det vil det måske gøre når din blodprocent igen er normal, dette kombineret med jern holdige madvare fx. som nenita skriver.
Ved lav blodprocent er der jo en del tegn, da jernen bruges til dannelse af hæmoglobin der står for transport af ilt til dine celler. Så du vil kunne opleve fx. træthed, svimmelhed, størremodtagelse for infektioner ..............
Så find et middel der passer til dig.

Kommentar
Fra : tagaardsdal

Dato : 13-05-03 11:29

Jeg kan anbefale at du besøger en biopat gerne med kinesiologi som speciale, for at finde ud af, hvilket jernpræparat som passer bedst til dig. Her vil du også kunne blive vejledt med hensyn til din kost.
Hilsen TAG

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 13-05-03 18:21

hej igen. hemojern giver heller ikke tynd mave, har jeg lige læst på glasset. her er et link:
http://193.14.101.38/

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-06-03 23:59

Når jeg mangler jern, bruger jeg "Ferro Jern". De slår ikke maven i stykker (på mig i hvert fald). De kan købes hos Matas.